• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

På väg mot kronofogden, frågetecken.

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
928
Poäng
757
Gjorde bara överslag på det du skrev, drygt 10 kanske.
Tack! Kan det minska tiden att jag har flera större lån ( totalt minst 200000:- ) som är högkostnadskrediter och således har kostnadstak?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 948
Mottagna reaktioner
13 597
Poäng
10 387
Tack! Kan det minska tiden att jag har flera större lån ( totalt minst 200000:) som är högkostnadskrediter och således har kostnadstak?
Ja det är ju begränsat vad dom får ta i ränta där så.
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Nja. Utbildningsnivå har ju inget med kvalificerad insolvens att göra.
Kan inte argumentera emot för jag är osäker och har inget att hänvisa till mer än att jag läst nånstans om utbildningsnivå kopplat till skuldsanering. Typ att om du har en hög utbildningsnivå och är arbetsför så förväntas du kunna betala av din skuldbörda jämfört med någon som har samma förutsättningar men med skillnaden att den personen är lågutbildad. Den högutbildade har med andra ord en större chans att byta jobb och därmed öka lönen medan den lågutbildade har små möjligheter att öka sin lön. Kanske har mer med skäligheten att göra i för sig.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 948
Mottagna reaktioner
13 597
Poäng
10 387
Kan inte argumentera emot för jag är osäker och har inget att hänvisa till mer än att jag läst nånstans om utbildningsnivå kopplat till skuldsanering. Typ att om du har en hög utbildningsnivå och är arbetsför så förväntas du kunna betala av din skuldbörda jämfört med någon som har samma förutsättningar men med skillnaden att den personen är lågutbildad. Den högutbildade har med andra ord en större chans att byta jobb och därmed öka lönen medan den lågutbildade har små möjligheter att öka sin lön. Kanske har mer med skäligheten att göra i för sig.

Det sista där ja
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
928
Poäng
757
Jag tänker att jag nog ändå måste räkna med en löneutmätning som inte räknar med en jämkning. Det blir nog lite glädjekalkyl. Dels kommer jag inte under alla år kunna jämka så mycket, för när summan som går till räntor efterhand minskar så minskar ju beloppet att få tillbaka för räntor också. Men sen är det ju även så att över många år så kommer man vara sjuk, och saker kan hända i livet som gör att det dras mindre i perioder. Så jag tror att jag får inse att det snarare kommer handla om 10000:- i snitt. Frågan då är om det är mer troligt att jag blir beviljad en skuldsanering längre fram. Jag återkommer när jag kan se skuldprognos beräknat på alla skulder. Jag har inte alla svaren men det måste finnas en väg att bli skuldfri. Ett ljus i tunneln.
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Det är så att man betalar mycket i ränta när man har löneutmätning. Jag läste här att vissa betalar även över 200 000 i ränta per år, då för man tillbaka ungefär 60-65000(återbäring).Är det inte så när KF tar dem betalas inte ränta utan amorteras och det är ändå 600-650000 per 10 år, man borde räkna med det också tycker jag. Påstår ingenting bara frågar.
 
Senast ändrad:

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
928
Poäng
757
Det är så att man betalar mycket i ränta när man har löneutmätning. Jag läste här att vissa betalar även över 200 000 i ränta per år, då för man tillbaka ungefär 60-65000(återbäring).Är det inte så när KF tar dem betalas inte ränta utan amorteras och det är ändå 600-650000 per 10 år, man borde räkna med det också tycker jag. Påstår ingenting bara frågar.

Man kan absolut välja att räkna med det. Men oavsett kan man inte räkna med att dom ska kunna dra fulla beloppet varje månad i 10 år. Sjukdomar och annat kommer ju. Så det är när jag räknar på min egen situation mer realistiskt att räkna på ett snitt på 10000:- som kommer kunna löneutmätas.
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Man kan absolut välja att räkna med det. Men oavsett kan man inte räkna med att dom ska kunna dra fulla beloppet varje månad i 10 år. Sjukdomar och annat kommer ju. Så det är när jag räknar på min egen situation mer realistiskt att räkna på ett snitt på 10000:- som kommer kunna löneutmätas.
Det är 120 000 per år-vad tror du hur mycket är amortering och hur mycket ränta av dessa?
 

Blenda

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
8 Mars 2019
Meddelanden
480
Mottagna reaktioner
127
Poäng
327
Man kan absolut välja att räkna med det. Men oavsett kan man inte räkna med att dom ska kunna dra fulla beloppet varje månad i 10 år. Sjukdomar och annat kommer ju. Så det är när jag räknar på min egen situation mer realistiskt att räkna på ett snitt på 10000:- som kommer kunna löneutmätas.
Har du fått klart att din löneutmätning startar nu i november?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp