• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

På väg mot kronofogden, frågetecken.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 946
Mottagna reaktioner
13 596
Poäng
10 387
Okej livet. Jag har landat i en plan. Efter ett väldigt tufft år med kaos i huvudet så vet jag nu hur jag ska hantera mina skulder.
Jag kommer ha en skuld på runt 600000:- hos Kronofogden när allt landat, kanske lite mer.
Idag utmäts 7000:-. Det kommer inte att räcka för att bli skuldfri inom överskådlig tid. Men genom att jag kommer jämka och gå upp i arbetstid så kommer jag frigöra ca 5000:- till i månaden, vilket innebär att Kronofogden kan dra 12000:- i månaden. Från nästa sommar kommer jag också att börja studera igen, på distans bredvid jobbet. Studiemedlen får inte räknas med vid utmätning och jag kommer således ha ca 8000:- extra under iallafall 8 månader av året. Slår man ut det på 12 månader så 5300:- mer i månaden. Dom kommer användas till 3 saker: riktade inbetalningar på skulder hos kronofogden, kurslitteratur samt att ha lite extra att leva på varje månad.
Det här innebär att jag kanske kan bli skuldfri på iaf 6 år, om jag räknat rätt. Det innebär också att jag kommer jobba och studera totalt 140%. Men då ska man också ha i åtanke att jag inte har några barn och inte kommer att skaffa några. Så med försiktighet och noggrannhet med sömn och återhämtning tror jag faktiskt att jag kommer orka.
Studierna har jag också nytta av då jag förmodligen kommer behöva söka annat jobb i framtiden. Så det är inget onödigt så sett bara för studiemedlen utan fyller en funktion.

Så fort alla skulder landat hos Kronofogden kommer jag ha en tydligare bild av hur skuldprognosen ser ut. Men det här är min plan. Och jag kommer att slita för att lyckas. Nu kör vi, häng med på resan!
Och du slår inte I taket för fribelopp så du får återkrav på allt från csn?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
927
Poäng
757
Och du slår inte I taket för fribelopp så du får återkrav på allt från csn?
Nej, det är noga uträknat. Jag kommer ta studiemedel på halvtid. Delar av året. Fribeloppet beror ju dels på studietakt och dels på antal veckor, så det kan man anpassa så man inte går över gränsen. Sen får man ju inte återkrav på allt om man skulle hamna några tusen över gränsen heller. Men som sagt, jag kommer vara noggrann med den uträkningen eftersom det inte finns utrymme att betala ett återkrav på löneutmätning.
 

Millan2.0

Viktig medlem
Poäng: 247
Blev medlem
28 Augusti 2023
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
92
Poäng
247
Okej livet. Jag har landat i en plan. Efter ett väldigt tufft år med kaos i huvudet så vet jag nu hur jag ska hantera mina skulder.
Jag kommer ha en skuld på runt 600000:- hos Kronofogden när allt landat, kanske lite mer.
Idag utmäts 7000:-. Det kommer inte att räcka för att bli skuldfri inom överskådlig tid. Men genom att jag kommer jämka och gå upp i arbetstid så kommer jag frigöra ca 5000:- till i månaden, vilket innebär att Kronofogden kan dra 12000:- i månaden. Från nästa sommar kommer jag också att börja studera igen, på distans bredvid jobbet. Studiemedlen får inte räknas med vid utmätning och jag kommer således ha ca 8000:- extra under iallafall 8 månader av året. Slår man ut det på 12 månader så 5300:- mer i månaden. Dom kommer användas till 3 saker: riktade inbetalningar på skulder hos kronofogden, kurslitteratur samt att ha lite extra att leva på varje månad.
Det här innebär att jag kanske kan bli skuldfri på iaf 6 år, om jag räknat rätt. Det innebär också att jag kommer jobba och studera totalt 140%. Men då ska man också ha i åtanke att jag inte har några barn och inte kommer att skaffa några. Så med försiktighet och noggrannhet med sömn och återhämtning tror jag faktiskt att jag kommer orka.
Studierna har jag också nytta av då jag förmodligen kommer behöva söka annat jobb i framtiden. Så det är inget onödigt så sett bara för studiemedlen utan fyller en funktion.

Så fort alla skulder landat hos Kronofogden kommer jag ha en tydligare bild av hur skuldprognosen ser ut. Men det här är min plan. Och jag kommer att slita för att lyckas. Nu kör vi, häng med på resan!
Heja dig!! Jättebra plan! Det ska bli spännande att hänga med dina uppdateringar.
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Okej livet. Jag har landat i en plan. Efter ett väldigt tufft år med kaos i huvudet så vet jag nu hur jag ska hantera mina skulder.
Jag kommer ha en skuld på runt 600000:- hos Kronofogden när allt landat, kanske lite mer.
Idag utmäts 7000:-. Det kommer inte att räcka för att bli skuldfri inom överskådlig tid. Men genom att jag kommer jämka och gå upp i arbetstid så kommer jag frigöra ca 5000:- till i månaden, vilket innebär att Kronofogden kan dra 12000:- i månaden. Från nästa sommar kommer jag också att börja studera igen, på distans bredvid jobbet. Studiemedlen får inte räknas med vid utmätning och jag kommer således ha ca 8000:- extra under iallafall 8 månader av året. Slår man ut det på 12 månader så 5300:- mer i månaden. Dom kommer användas till 3 saker: riktade inbetalningar på skulder hos kronofogden, kurslitteratur samt att ha lite extra att leva på varje månad.
Det här innebär att jag kanske kan bli skuldfri på iaf 6 år, om jag räknat rätt. Det innebär också att jag kommer jobba och studera totalt 140%. Men då ska man också ha i åtanke att jag inte har några barn och inte kommer att skaffa några. Så med försiktighet och noggrannhet med sömn och återhämtning tror jag faktiskt att jag kommer orka.
Studierna har jag också nytta av då jag förmodligen kommer behöva söka annat jobb i framtiden. Så det är inget onödigt så sett bara för studiemedlen utan fyller en funktion.

Så fort alla skulder landat hos Kronofogden kommer jag ha en tydligare bild av hur skuldprognosen ser ut. Men det här är min plan. Och jag kommer att slita för att lyckas. Nu kör vi, häng med på resan!
Bra inställning! Håller alla tummar och tår.
Jag undrar dock hur du räknat att bli skuldfri på 6 år? Det är cirka 8 333 kr i månaden som du då ska amortera (6 år=72 månader). Idag har du löneutmätning på 7000 kr varav större delen antar jag går till ränta och avgifter. Om jag förstår rätt så kommer du ha utmätning på 12 000 kr senare men bara under en begränsad period. Spontant känns 6 år väldigt svårt utifrån förutsättningarna men jag kanske missar något när jag räknat?
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
927
Poäng
757
Bra inställning! Håller alla tummar och tår.
Jag undrar dock hur du räknat att bli skuldfri på 6 år? Det är cirka 8 333 kr i månaden som du då ska amortera (6 år=72 månader). Idag har du löneutmätning på 7000 kr varav större delen antar jag går till ränta och avgifter. Om jag förstår rätt så kommer du ha utmätning på 12 000 kr senare men bara under en begränsad period. Spontant känns 6 år väldigt svårt utifrån förutsättningarna men jag kanske missar något när jag räknat?
Tack för input. Nej enligt min uträkning skulle jag ha 12000:- i löneutmätning permanent sedan. Men när jag räknat om allt igen nu så ser jag att jag missat en del detaljer. Skatt på höjd lön tex. Den här planen är felräknad. Helvete med.
Totalt kommer jag ha 720000:- hos KFM om alla skickar dit. Om jag går upp till heltid kommer jag ha 12100:- dom kan dra. Det är 5 år inga räntor medräknat. Tror ni jag räknas som insolvent och ska satsa på skuldsanering längre fram istället? Någon som haft liknande förutsättningar med summorna som fått skuldsanering?

Alltså ny plan:

Gå upp till heltid.
Jämka.
Plugga men endast ta studiemedel 5 månader/år (pga fribeloppet blir lägre om jag jobbar heltid).
Söka skuldsanering om skuldprognosen visar 10 år plus när alla skulder är inne.
 
Senast ändrad:

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Tack för input. Nej enligt min uträkning skulle jag ha 12000:- i löneutmätning permanent sedan. Men när jag räknat om allt igen nu så ser jag att jag missat en del detaljer. Skatt på höhd län tex. Den här planen är felräknad. Helvete med.
Totalt kommer jag ha 720000:- hos KFM om alla skickar dit. Om jag går upp till heltid kommer jag ha 12100:- dom kan dra. Det är 5 år inga räntor medräknat. Tror ni jag räknas som insoovent och ska satsa på skuldsanering längre fram istället? Någon som haft liknande förutsättningar med summorna som fått skuldsanering?

Alltså ny plan:

Gå upp till heltid.
Jämka.
Plugga men endast ta studiemedel 5 månader/år (pga fribeloppet blir lägre om jag jobbar heltid).
Söka skuldsanering om skuldprognosen visar 10 år plus när alla skulder är inne.
Det är 5 år där ja utan räntor.
Problemet är att räntor kommer säkert att vara hälften minst av din inbetalning varje månad då dem inte är låga när dem kommit till kronofogden.
Så skulle tror att skuldprognosen kommer vara över 10 år
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
927
Poäng
757
Det är 5 år där ja utan räntor.
Problemet är att räntor kommer säkert att vara hälften minst av din inbetalning varje månad då dem inte är låga när dem kommit till kronofogden.
Så skulle tror att skuldprognosen kommer vara över 10 år
Ja helt klart, om inte ännu mer. Jag har dock flera större högkostnadslån så där finns ju en spärr. Men rimligt att tro att jag blir insolvent då. Då gäller det att få de andra delarna på plats för en skuldsanering. Jobbar 80% idag och kommer be att få gå upp till 90% nästa år och fungerar det bra med hälsan så är nästa steg 100% så jag gör vad jag kan för att betala skulderna och även har det på min sida vid eventuell skuldsanering.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Ja helt klart, om inte ännu mer. Jag har dock flera större högkostnadslån så där finns ju en spärr. Men rimligt att tro att jag blir insolvent då. Då gäller det att få de andra delarna på plats för en skuldsanering. Jobbar 80% idag och kommer be att få gå upp till 90% nästa år och fungerar det bra med hälsan så är nästa steg 100% så jag gör vad jag kan för att betala skulderna och även har det på min sida vid eventuell skuldsanering.
Är ju inte krav att jobba 100% dock så har du de andra bitarna på plats så går det ju att söka trots 80% jobb
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
927
Poäng
757
Ja. Jag ändrar min plan.
Jag går upp till heltid men måste av hälsoskäl göra det 10% i taget, så i 2 steg. Men inom 1 år hoppas jag vara uppe på heltid.
Jämkar.
Tar ut så mycket CSN som fribeloppet tillåter. Skaffar mig en utbildning att stå på för framtiden.
Skaffar mig en brytpunkt. Tar fortsatt hjälp för att komma till rätta med mina beteenden som lett mig hit.
Söker skuldsanering om 2 år om skuldprognosen är fortsatt över 10 år.
Förhoppningsvis blir jag godkänd och då handlar det om ca 7 år innan jag är skuldfri. Säg att ni tror på den här planen, för jag behöver se ett slut. En framtidstro.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp