• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

På väg mot kronofogden, frågetecken.

Helena27

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
3
Poäng
11
Har du pengar över så är det fritt fram att betala på önskad skuld. Absolut skyndar det på
Ok trodde man typ blev spärrad från dom kreditutgivarna när KF är med i bilden. Men det kanske är lite av ett önsketänkande.
Då rapporterar typ lumify in till KF att man gjort bet?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
927
Poäng
757
Ok trodde man typ blev spärrad från dom kreditutgivarna när KF är med i bilden. Men det kanske är lite av ett önsketänkande.
Då rapporterar typ lumify in till KF att man gjort bet?
Nej, de skulder som har gått till kronofogden ska betalas in via kronofogden.
 

Helena27

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
3
Poäng
11
Nej, de skulder som har gått till kronofogden ska betalas in via kronofogden.
Ok tänker vid löneutmäting då anger man väl alla sina skulder till KF om man är smart? Kan man ändå inte betala in mer till respektive lån el kreditutgivare om man av nån anledning skulle ha pengar över?
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 970
Poäng
1 307
Nej, de skulder som har gått till kronofogden ska betalas in via kronofogden.
Det är fritt fram att betala till respektive fordringsägare, men de är inte alltid snabba på att redovisa dessa inbetalningar till KFM.
 

Helena27

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
3
Poäng
11
Det är fritt fram att betala till respektive fordringsägare, men de är inte alltid snabba på att redovisa dessa inbetalningar till KFM.
Vet du hur lång tid det tar innan man får utmätning?
har tänkt ansöka själv om det men kanske kan klara några månader till innan jag ansöker!
Blir jag kontaktad först eller min arbetsgivare?
Har några smålån som inte är så mycket kvar på. Men största problemet är en inkasso skuld på ca 300.000 med avbet på ca 5000 per mån men som kommer öka varje månad om jag förstår det hela rätt.
Blir jag kontaktad först eller min arbetsgivare?
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Vet du hur lång tid det tar innan man får utmätning?
har tänkt ansöka själv om det men kanske kan klara några månader till innan jag ansöker!
Blir jag kontaktad först eller min arbetsgivare?
Har några smålån som inte är så mycket kvar på. Men största problemet är en inkasso skuld på ca 300.000 med avbet på ca 5000 per mån men som kommer öka varje månad om jag förstår det hela rätt.
Blir jag kontaktad först eller min arbetsgivare?
Inget man ansöker om och inte heller du som rapporterar vilka skulder du har.
Du blir kontaktad först
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
927
Poäng
757
Tack till alla som tagit sig tid att svara under mitt år här. Ni som sprider hjälp, stöd och omtanke, fortsätt med det. Själv väljer jag att lämna forumet för jag anser att det blivit mer och mer av nedlåtande ton, dömande och anklagande. Något som faktiskt skapar mer negativ energi än det ger positiv energi för mig personligen.
Så igen. Tack, och lycka till alla. Och var en bra medmänniska. Det kostar inget.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Tack till alla som tagit sig tid att svara under mitt år här. Ni som sprider hjälp, stöd och omtanke, fortsätt med det. Själv väljer jag att lämna forumet för jag anser att det blivit mer och mer av nedlåtande ton, dömande och anklagande. Något som faktiskt skapar mer negativ energi än det ger positiv energi för mig personligen.
Så igen. Tack, och lycka till alla. Och var en bra medmänniska. Det kostar inget.
Bry dig inte om det, bara man själv går med huvudet högt.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
927
Poäng
757
Bry dig inte om det, bara man själv går med huvudet högt.
Jag förstår din poäng, men emellanåt känner jag ändå att det drar för mycket av min energi med dryga, nedlåtande kommentarer och tjafs härinne. Kommer väl vara aktiv mindre ofta helt enkelt, så får vi se framöver. :)
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
927
Poäng
757
Alla mina skulder har inte blivit tillagda i skuldsaldot hos Kronofogden ännu. Dock ser min skuldprognos inget vidare ut. Och jag anar att även med en ökad inkomst genom att gå upp till heltid så kommer skulderna inte sjunka när alla är inne. Men att gå upp till heltid är planen oavsett. Jag har varit sjuk och kommer behöva ta det försiktigt med den ökningen men jag kommer göra ett försök nån gång under nästa år om hälsan tillåter. Vad händer om man får ökad lön under löneutmätning, kan man få behålla den då eller ser kronofogden ökningen direkt?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp