• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Om sambo får skuldsanering/löneutmätning

Nanina922

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej,

Har skuldsanering sedan drygt ett år tillbaka. Mina skulder härstammar från 18-årsåldern och delvis tidigare spelproblematik. Är idag 30+ och spelfri.

När jag äntligen fått se ljuset i tunneln om en skuldfri framtid så uppdagades att min sambo slutat betala på lån som vi ådragit oss över tid, främst till följd av lång sjukdomsperiod. Således är även sambon hos kronofogden nu och har sökt skuldsanering.

Min fråga är hur en ev. skuldsanering för sambon skulle påverka vår gemensamma ekonomi? Och ännu värre hur skulle en löneutmätning påverka? Kfm har ju ex. givit mig ett sparutrymme i och med skuldsaneringen, tar man hänsyn till detta? Den summa jag betalar till kfm varje månad räknas den ändå in som disponibel inkomst vid en bedömning av sambon?

Hade inte sambon dolt det ekonomiska haveriet för mig så hade jag naturligtvis sett till att vi båda sökte samtidigt och sluppit denna oro.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp