• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Nordea spärrat mitt BankID på alla svenska banker

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
997
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Inte tillåtet. Sträng banksekretess

Vad har banksekretess med utfärdande av bankid att göra?

Kanske ska läsa på innan du uttalar dig, är bara att läsa integritetspolicyn på bankid.com.

saxar stycke 4.3.1 nedanför.

4.3.1 Dina uppgifter kan också användas för att vidta säkerhetsåtgärder i syfte att förhindra missbruk eller annan olovlig användning av Tjänsterna. På uppdrag av Bankerna lagrar och tillgängliggör vi det register som Bankerna kontrollerar för att hindra utfärdande av BankID:n i de fall Banken självt eller annan Bank beslutat att utfärdande inte längre ska kunna ske för viss användare. I samband med detta kan även de BankID:n som utfärdats för användaren spärras från fortsatt användning. Bankernas register får endast användas av Bankerna för kontroll i samband med utfärdande och innehåller endast de personnummer som Bankerna vid var tid ska neka vid utfärdande av nya BankID:n, tillsammans med den tidpunkt då personnumret automatiskt gallras från registret. Det är Bankerna som tillsammans beslutat om vilka situationer som kan ligga till grund för att registrera ett personnummer i registret (du kan läsa mer i avtalet mellan dig och din Bank där villkoren för användning av Tjänsterna framgår). Detta kan exempelvis ske om ett BankID använts i strid med användarvillkoren för Tjänsterna, såsom vid misstanke om bedrägeri, försök till olovligt användande av annans BankID, olovlig identitetshantering eller annan brottslig handling. Registret hanteras av Bankerna med stöd av särskilt tillstånd av Integritetsskyddsmyndigheten. Användningen av Bankernas register är nödvändig för Bankernas berättigade intressen av att förhindra oegentligt utnyttjande av Tjänsterna och för att på så sätt upprätthålla säkerheten och tillförlitligheten i Tjänsterna. Bankerna är gemensamt personuppgiftsansvariga för hanteringen av registret och har samordnade rutiner för att så sker på korrekt sätt enligt gällande personuppgiftslagstiftning oavsett vilken Bank du är kund i. Har du frågor om en Banks beslut att hindra dig från att använda Tjänsterna ska du vända dig till din Bank.

Framgår tydligt att en bank kan lägga in en spärr på ett personnummer för utfärdande av BankID i det gemensamma registret och att andra anslutna banker då inte kommer utfärda ett nytt BankID heller.

Framgår också att det är tidsbegränsat och att personnummer gallras automatiskt när tiden gått ut.

Eftersom Nordea skrivit till trådskaparen att han är spärrad i ett år, så är han sannolikt spärrad överallt i ett år.
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
997
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Hej!!
Vad skabbig göra?
Nordea har avslutat mina konton, vilket är ok jag har annan bak också.

men de spärrade även mitt BankID på alla svenska banker i ett år.

skaffa frejaid, fungerar inte överallt men enda motsvarigheten till BankID

 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 217
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 442
Mottagna reaktioner
13 504
Poäng
9 217
Är det vanligt att företag och myndigheter accepterar detta Freja?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Är det vanligt att företag och myndigheter accepterar detta Freja?
Det är ett statligt godkänt digitalt IDkort. Över 300 anslutna e tjänster inklusive skatteverket mm mm. Kolla länken som delades ovan.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Har öppnat Nordea konto för några månader sen pga att Swedbank har stängt mott konto.
Nu fick jag transaktionsförfrågan från Nordea också. Där de undrar om en swish. Har inga speltransaktioner förutom att en person här på forumet har hjälpt mig att få återbetalning från ett spelbolag jag spelade på för ca 2 år sedan.
Del av pengarna swishade jag till den personen enligt överenskommelse, så nu frågar de efter vad det är för pengar.

Orka inte med dessa skit banker, vad fan håller de på med. Ska de behöva fråga efter varje transaktion man gör. Stänger Nordea också mitt konto så orka jag inte längre... Vad är det för värld vi lever i nu? Vi blir styra över våra egna pengar.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Har öppnat Nordea konto för några månader sen pga att Swedbank har stängt mott konto.
Nu fick jag transaktionsförfrågan från Nordea också. Där de undrar om en swish. Har inga speltransaktioner förutom att en person här på forumet har hjälpt mig att få återbetalning från ett spelbolag jag spelade på för ca 2 år sedan.
Del av pengarna swishade jag till den personen enligt överenskommelse, så nu frågar de efter vad det är för pengar.

Orka inte med dessa skit banker, vad fan håller de på med. Ska de behöva fråga efter varje transaktion man gör. Stänger Nordea också mitt konto så orka jag inte längre... Vad är det för värld vi lever i nu? Vi blir styra över våra egna pengar.
Kan det att ha göra med storleken på beloppet? Att de har vissa beloppsgränser som måste undersökas?
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Kan det att ha göra med storleken på beloppet? Att de har vissa beloppsgränser som måste undersökas?
Ja, det kan vara så. Jag har nu skickat underlagen och hoppas de är nöjda med det. Det rör sig om 20 000 kr.
 

Jaden

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
13 November 2018
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
114
Poäng
307
Har öppnat Nordea konto för några månader sen pga att Swedbank har stängt mott konto.
Nu fick jag transaktionsförfrågan från Nordea också. Där de undrar om en swish. Har inga speltransaktioner förutom att en person här på forumet har hjälpt mig att få återbetalning från ett spelbolag jag spelade på för ca 2 år sedan.
Del av pengarna swishade jag till den personen enligt överenskommelse, så nu frågar de efter vad det är för pengar.

Orka inte med dessa skit banker, vad fan håller de på med. Ska de behöva fråga efter varje transaktion man gör. Stänger Nordea också mitt konto så orka jag inte längre... Vad är det för värld vi lever i nu? Vi blir styra över våra egna pengar.
Jaaa men du är ny kund och gör en stor(?) swish till en person....Har haft Nordea i 30 år och aldrig fått förfrågan trots spel och en del swish till och från familj vilket presenteras i detalj i deras KYC som jag uppdaterar 3-4 ggr per år.... https://myprofile.nordea.com/se#!/loginoption/
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp