• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Mellan tummen och pekfingret beräkning (jämkning)

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 362
Mottagna reaktioner
800
Poäng
717
Om jag tar i betalt totalt i skatt i dec 2020 från min arbetsgivare. Och kollar beslutet för 2020 så diffar det så klart den summan jag fick i återbäring.

Frågan är om jag tänker rätt nu när jag försöker känna mig lugn att min skattejämkning inte kommer ge mig en rejäl skatteskuld.

Summan totalt inbetalt om jag plussar på det som inte reggats ännu för dec 2021 blir ca det som jag fick som slutlig skatt förra året (ingen jättehöjning av lön om jag räknar om summan till skatt på ca 30%) min ränteutgifter är tämligen lika.

Då borde jag väl hamna hyfsat rätt.

För hela jämkningen är väl egeteligen vanlig plus och minus. Mindre skatt betalt nu mindre återbäring sen. Inga konstiga andra beräkningar eller så? (bara så jag inte missat nått)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
I din jämkningsansökan ska du fylla i total inkomst för året. Och för din huvudutbetalare.
Samt ange underskott av kapital. Stämmer detta under året som du jämkande så ska det inte vara några problem. Jag har bara jämkat i 2 år och min första deklaration när jag jämkat låg på någon 1000 lapp minus. Och då var jag på pricken på inkomsten och underskotten året innan. Så tar du inga stora förändringar så ska det inte vara några problem.

Precis som du skriver så är ju jämkning vara plus och minus över året istället för återbäring på skatten.
 

Inflames

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
451
Poäng
557
Ja jämkade 2021 juni-Dec fyllde i 50K mer i årslön men samma u-skott
Kan undra vad som sker då . Fick ju även tillbaka på skatten i April,
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp