• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Möjligt att bli beviljad skuldsanering

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Är det möjligt att jag kan bli beviljad skuldsanering?
Förstår att den senaste krediten är alldeles för nu egentligen och att jag borde vänta men tror ni det kan finnas en chans att jag blir beviljad?

Skulder strax över miljonen.
Ensamstående
34 år med två barn varannan vecka.
22 olika skulder/krediter
Senaste krediten 3 månader gammal, försökte hålla i och kunna betala allt så flera av krediterna jag tagit är bara för att betala krediterna och lånen jag redan hade.
När jag insåg att det inte var hållbart släppte jag allt.
Så just nu har jag 4 skulder hos kronofogden och flera trillar in.
Jag vill egentligen söka skuldsanering nu, men är det i princip omöjligt att bli beviljad tror ni?
Någon annan i ungefär samma sits som blivit beviljad?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Är det möjligt att jag kan bli beviljad skuldsanering?
Förstår att den senaste krediten är alldeles för nu egentligen och att jag borde vänta men tror ni det kan finnas en chans att jag blir beviljad?

Skulder strax över miljonen.
Ensamstående
34 år med två barn varannan vecka.
22 olika skulder/krediter
Senaste krediten 3 månader gammal, försökte hålla i och kunna betala allt så flera av krediterna jag tagit är bara för att betala krediterna och lånen jag redan hade.
När jag insåg att det inte var hållbart släppte jag allt.
Så just nu har jag 4 skulder hos kronofogden och flera trillar in.
Jag vill egentligen söka skuldsanering nu, men är det i princip omöjligt att bli beviljad tror ni?
Någon annan i ungefär samma sits som blivit beviljad?
Bortsett från den för 3 månader sedan vad är nyaste då? 1 misstag kan dem se igenom där om de andra ligger långt bak i tiden
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 948
Mottagna reaktioner
13 597
Poäng
10 387
Är de andra betydligt längre bak än 3 månader?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Är det möjligt att jag kan bli beviljad skuldsanering?
Förstår att den senaste krediten är alldeles för nu egentligen och att jag borde vänta men tror ni det kan finnas en chans att jag blir beviljad?

Skulder strax över miljonen.
Ensamstående
34 år med två barn varannan vecka.
22 olika skulder/krediter
Senaste krediten 3 månader gammal, försökte hålla i och kunna betala allt så flera av krediterna jag tagit är bara för att betala krediterna och lånen jag redan hade.
När jag insåg att det inte var hållbart släppte jag allt.
Så just nu har jag 4 skulder hos kronofogden och flera trillar in.
Jag vill egentligen söka skuldsanering nu, men är det i princip omöjligt att bli beviljad tror ni?
Någon annan i ungefär samma sits som blivit beviljad?
Det går egentligen inte att svara på men är alla relativt nya så är det nog bättre och vänta. Sen handlar det inte bara om skuldbördan. Det ska vara skäligt också.

Kopierat från nätet:
"För att beviljas skuldsanering krävs att den skuldsatte inte kan betala sina skulder och att betalningsproblemen inte är tillfälliga utan gäller för överskådlig tid (så kallad kvalificerad insolvens). Det krävs också att ett beslut om att bevilja skuldsanering är skäligt utifrån den skuldsattes personliga och ekonomiska förhållanden. Vid skälighetsbedömningen tar man hänsyn till omständigheterna vid skuldernas tillkomst, de ansträngningar som den skuldsatte har gjort för att betala på sina skulder och på vilket sätt den skuldsatte har medverkat under handläggningen av ärendet om skuldsanering."
  • Orsaken till betalningsproblemen har stor betydelse. Skuldsättning på grund av sjukdom, skilsmässa eller arbetslöshet innebär större sannolikhet att få skuldsanering än exempelvis överkonsumtion.
  • Äldre personer får skuldsanering oftare än yngre.
  • Om den sökande har varit hos en budget- och skuldrådgivare ökar sannolikheten att få skuldsanering.
  • Skuldernas storlek har ingen avgörande betydelse.
Från KFM:s hemsida:

Kan du betala dina skulder?

Först går vi genom alla omständigheter som kan påverka om du kan betala dina skulder i framtiden. Det finns ingen gräns för hur liten eller stor skulden behöver vara. I stället tittar vi på din totala skuld i relation till vad du kan betala. Din förmåga att betala påverkas av många olika faktorer, bland annat:
  • storleken på din skuld
  • dina nuvarande och framtida inkomster
  • din ålder
  • din utbildning
  • eventuell sjukdom och arbetslöshet.

Är en skuldsanering rimlig?

Vi gör också en bedömning av dina personliga och ekonomiska förhållanden för att avgöra om en skuldsanering är rimlig. Vi tittar särskilt på tre områden:
  1. Hur och varför dina skulder har uppkommit.
  2. Att du har gjort vad du kan för att betala dina skulder.
  3. Att du är aktiv och svarar på de frågor vi ställer för att kunna pröva din ansökan.
 

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Det går egentligen inte att svara på men är alla relativt nya så är det nog bättre och vänta. Sen handlar det inte bara om skuldbördan. Det ska vara skäligt också.

Kopierat från nätet:
"För att beviljas skuldsanering krävs att den skuldsatte inte kan betala sina skulder och att betalningsproblemen inte är tillfälliga utan gäller för överskådlig tid (så kallad kvalificerad insolvens). Det krävs också att ett beslut om att bevilja skuldsanering är skäligt utifrån den skuldsattes personliga och ekonomiska förhållanden. Vid skälighetsbedömningen tar man hänsyn till omständigheterna vid skuldernas tillkomst, de ansträngningar som den skuldsatte har gjort för att betala på sina skulder och på vilket sätt den skuldsatte har medverkat under handläggningen av ärendet om skuldsanering."
  • Orsaken till betalningsproblemen har stor betydelse. Skuldsättning på grund av sjukdom, skilsmässa eller arbetslöshet innebär större sannolikhet att få skuldsanering än exempelvis överkonsumtion.
  • Äldre personer får skuldsanering oftare än yngre.
  • Om den sökande har varit hos en budget- och skuldrådgivare ökar sannolikheten att få skuldsanering.
  • Skuldernas storlek har ingen avgörande betydelse.
Från KFM:s hemsida:

Kan du betala dina skulder?

Först går vi genom alla omständigheter som kan påverka om du kan betala dina skulder i framtiden. Det finns ingen gräns för hur liten eller stor skulden behöver vara. I stället tittar vi på din totala skuld i relation till vad du kan betala. Din förmåga att betala påverkas av många olika faktorer, bland annat:
  • storleken på din skuld
  • dina nuvarande och framtida inkomster
  • din ålder
  • din utbildning
  • eventuell sjukdom och arbetslöshet.

Är en skuldsanering rimlig?

Vi gör också en bedömning av dina personliga och ekonomiska förhållanden för att avgöra om en skuldsanering är rimlig. Vi tittar särskilt på tre områden:
  1. Hur och varför dina skulder har uppkommit.
  2. Att du har gjort vad du kan för att betala dina skulder.
  3. Att du är aktiv och svarar på de frågor vi ställer för att kunna pröva din ansökan.
Ja, jag förstår att alla bedöms individuellt så ingen kan väl svara helt 100.. men man blir ju så ivrig och vill komma igång med saneringen så fort det går när man väl kommit till insikt att man inte kommer kunna klara av att betala skulderna själv.
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
150
Poäng
347
Skulle tro att du behöver leva med löneutmätning ett tag.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp