• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Löneutmätning, behålla?

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Hej!
Nu har jag fått brev angående löneutmätning och skickat in allt och även fått svar tillbaka om vad som ska dras och vad jag får kvar.
Men undrar lite om jag jobbar över eller får in lite extra på tex ob och så, får jag behålla det? Eller ta dom alla kronor som går över den summan jag får behålla?
Eller tar dom endast den summan dom skrivit som ska dras?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

ynnor

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
8 Augusti 2024
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Såhär var det för mig:
Första året hade jag ett bestämt belopp upp till X kr som drogs över förbehållsbeloppet.
Andra året började jag jobba rätt mycket övertid och tjänade bättre, då fick jag behålla allt över X själv.

Nackdelen:
Min deklarerade inkomst för år två, som såklart blev mycket högre, gjorde att nytt belopp skulle dras över förbehållsbeloppet och efter det spelade det ingen roll om jag jobbade över eller inte för man fick inte behålla nåt ändå.

Summa summarum: Du kan tjäna lite extra pengar under en tid, så skulle i så fall rekommendera att spara dessa till en buffert och inte spendera i annat fall än nödvändigt.

EDIT:

Du får alltså behålla det du tjänar över beloppet de drar, tills dina nya inkomstuppgifter blir uppdaterade och de bestämmer ett nytt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp