• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Krypto, onlinespel och skulder på 1,8 miljoner SEK snälla hjälp

WEST-WESTMAN

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 September 2024
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Hej , Jag har läst ämnena i forumet länge. Jag är en brittisk person som har bott i Sverige i ca 5 år. Jag är ledsen, min svenska är inte så bra. Jag har varit en spel- och kryptoberoende länge. Jag har varit ren i ca 6 månader. Men denna sjukdom orsakade mig en skuld på 1,8 miljoner sek. Jag är gift och har 2 barn och min fru är inte medveten om denna skuld. Jag kommer att ge detaljerna om mina skulder nedan. Jag är väldigt nyfiken på hur jag kan bli av med dem och vad dina förslag är för att få ett lån. Vissa smålån har väldigt höga räntor om jag kunde samla dem under ett enda lån skulle jag kunna sänka mina månatliga utgifter, men jag har ansökt om ett lån många gånger och det fungerar inte.

UC-poäng: 472 (17%) - mindre bra

Min hushyra: 14k sek
min bil privatleasing: 5200
Min lön: 42k netto
Vad jag fick av min fru: 25k netto T
totalt nettoresultat på 67k

Total Skuldmånadsbetalningränta
Resurs bank
481430​
6571​
10,78%​
Bank Norwegian
588000​
7463​
13,04%​
marginalen
391000​
5991​
7,03%​
Swedbank
215825​
3488​
6,95%​
Ferratum
42679​
2000​
40%​
Loan step
16767​
1044​
22,50%​
Klarna
44000​
9000​
Swedbank Credit card
53247​
2500​
remember card
38200​
2500​
Total
1871148​
40557​

Som ni ser så finns det inget kvar och jag lägger mina matkostnader på kreditkort så skulden där minskar inte alls.
Jag har också 100k sek som jag fick av min mamma. Han vill inte att jag ska betala tillbaka just nu.

Vilken väg ska jag följa? Dina rekommendationer är mycket värdefulla för mig.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
242
Mottagna reaktioner
172
Poäng
337
Bra att du inte spelat på 6 månader. Glöm inte spärra dig på spelpaus och alla sidor du spelat på. Har du tänkt att fortsätta undanhålla detta för din fru?
För med tanke på att du har så mycket i skulder, ni har hus ihop och är gifta så är det viktigt att du berättar att du är spelberoende och att du är skuldsatt.

Du kommer inte bli beviljad några lån med dina förutsättningar och att du redan är rejält skuldsatt. Ta kontakt med skuld och budgetrådgivaren i kommunen.
 

WEST-WESTMAN

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 September 2024
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Bra att du inte spelat på 6 månader. Glöm inte spärra dig på spelpaus och alla sidor du spelat på. Har du tänkt att fortsätta undanhålla detta för din fru?
För med tanke på att du har så mycket i skulder, ni har hus ihop och är gifta så är det viktigt att du berättar att du är spelberoende och att du är skuldsatt.

Du kommer inte bli beviljad några lån med dina förutsättningar och att du redan är rejält skuldsatt. Ta kontakt med skuld och budgetrådgivaren i kommunen.
Tack så mycket för svaret, Om min fru får reda på detta kommer hon att göra slut med mig och ta med sig barnen. Jag är väldigt rädd för detta. Jag förlorade allt på grund av min ambition att tjäna mer pengar. Men jag vet att det är bäst att säga det. Om jag kunde hitta ett sätt att minska skulderna skulle jag tänka klarare. Jag kan inte sova på natten.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Lika bra att säga det på en gång. Du har inte råd att amortera med 14000 i hyra och 40557 kr i månadsavgift för dina lån med en inkomst på 42000kr netto. Du kommer fortsätta gå back.
1.8 Miljoner är "bara" utan ränta. I verkligheten är detta säkert 4 miljoner med ränta. Ränteavdraget halveras dessutom nästa år och försvinner 2026.

Det enda du kan göra i denna situation är att släppa alla lån till Kronofogden och det är ingen idé att dra ut på det mer heller eftersom du bara kommer kasta pengarna i ett svart hål, som du säger: beloppen minskar inte.
Utan släpp (sluta betalar) på alla lån nu i september. Delvis betala ingen av dessa räkningar till Resurs, Marginalen, Bank Norweigan, Swedbank, Ferratum, Loanstep, Klarna, kreditkorten.

Processen kan skilja sig en del så dettar är ingen exakt vetenskap. Men det tar ca 3 månader till inkasso, 1 månad efter det till delgivning, 1 månad att skriva under delgivning om man vill, sen kanske 3-4-5 månader till innan löneutmätning startar.
Det kommer att komma massvis med brev, email och telefonsamtal närmaste halvåret. Bara att ignorera dom

Det är för tidigt att söka skuldsanering eftersom det bara är 6 månader sen du slutade spela. Men skuldsanering är förmodligen din väg att bli skuldfri på sikt.
Kanske sikta på att börja skicka in ansökan andra halvan 2025.

Det du kan slutbetala närmaste halvåret är om du har mobil eller liknande på delbetalning så att du har kvar lite mer när du börjar leva på förhållsbelopp.
Det du inte ska göra i detta skede är att dra på dig skatteskulder, bidragsskulder, skulder till försäkringskassan, csn eller liknande.
 
Senast ändrad:

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
242
Mottagna reaktioner
172
Poäng
337
Lika bra att säga det på en gång. Du har inte råd att amortera med 14000 i hyra och 40557 kr i månadsavgift för dina lån med en inkomst på 42000kr netto. Du kommer fortsätta gå back.
1.8 Miljoner är "bara" utan ränta. I verkligheten är detta säkert 4 miljoner med ränta. Ränteutdraget halveras dessutom nästa år och försvinner 2026.

Det enda du kan göra i denna situation är att släppa alla lån till Kronofogden och det är ingen idé att dra ut på det mer heller eftersom du bara kommer kasta pengarna i ett svart hål, som du säger: beloppen minskar inte.
Utan släpp (sluta betalar) på alla lån nu i september. Delvis betala ingen av dessa räkningar till Resurs, Marginalen, Bank Norweigan, Swedbank, Ferratum, Loanstep, Klarna, kreditkorten.

Processen kan skilja sig en del så dettar är ingen exakt vetenskap. Men det tar ca 3 månader till inkasso, 1 månad efter det till delgivning, 1 månad att skriva under delgivning om man vill, sen kanske 3-4-5 månader till innan löneutmätning startar.

Det är för tidigt att söka skuldsanering eftersom det bara är 6 månader sen du slutade spela. Men skuldsanering är förmodligen din väg att bli skuldfri på sikt.
Kanske sikta på att börja skicka in ansökan andra halvan 2025.

Det du kan slutbetala närmaste halvåret är om du har mobil eller liknande på delbetalning så att du har kvar lite mer när du börjar leva på förhållsbelopp.
Det du inte ska göra i detta skede är att dra på dig skatteskulder, bidragsskulder, skulder till försäkringskassan, csn eller liknande.

Du skriver och förklarar alltid så bra och tydligt, och alltid spot on.
 

WEST-WESTMAN

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 September 2024
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Lika bra att säga det på en gång. Du har inte råd att amortera med 14000 i hyra och 40557 kr i månadsavgift för dina lån med en inkomst på 42000kr netto. Du kommer fortsätta gå back.
1.8 Miljoner är "bara" utan ränta. I verkligheten är detta säkert 4 miljoner med ränta. Ränteavdraget halveras dessutom nästa år och försvinner 2026.

Det enda du kan göra i denna situation är att släppa alla lån till Kronofogden och det är ingen idé att dra ut på det mer heller eftersom du bara kommer kasta pengarna i ett svart hål, som du säger: beloppen minskar inte.
Utan släpp (sluta betalar) på alla lån nu i september. Delvis betala ingen av dessa räkningar till Resurs, Marginalen, Bank Norweigan, Swedbank, Ferratum, Loanstep, Klarna, kreditkorten.

Processen kan skilja sig en del så dettar är ingen exakt vetenskap. Men det tar ca 3 månader till inkasso, 1 månad efter det till delgivning, 1 månad att skriva under delgivning om man vill, sen kanske 3-4-5 månader till innan löneutmätning startar.
Det kommer att komma massvis med brev, email och telefonsamtal närmaste halvåret. Bara att ignorera dom

Det är för tidigt att söka skuldsanering eftersom det bara är 6 månader sen du slutade spela. Men skuldsanering är förmodligen din väg att bli skuldfri på sikt.
Kanske sikta på att börja skicka in ansökan andra halvan 2025.

Det du kan slutbetala närmaste halvåret är om du har mobil eller liknande på delbetalning så att du har kvar lite mer när du börjar leva på förhållsbelopp.
Det du inte ska göra i detta skede är att dra på dig skatteskulder, bidragsskulder, skulder till försäkringskassan, csn eller liknande.
Tack för denna värdefulla information. Jag undrar om informationen kommer att skickas till min arbetsplats och min make om jag lämnar skulden till chronofog? Min fru och jag är partners på vissa lån. Jag har en fråga till, jag betalar 40k lån varje månad. Om jag betalar av inga lån och betalar av mina smålån och kreditkortsskulder. Om jag aldrig betalar av stora lån, kommer dessa skulder att försvinna från kronofogden ?

Jag förväntar mig en löneökning i år Om min kreditpoäng förbättras efter maj skulle det vara bra om jag kunde samla smålån till ett lån, men jag har inte mycket hopp.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Tack för denna värdefulla information. Jag undrar om informationen kommer att skickas till min arbetsplats och min make om jag lämnar skulden till chronofog? Min fru och jag är partners på vissa lån. Jag har en fråga till, jag betalar 40k lån varje månad. Om jag betalar av inga lån och betalar av mina smålån och kreditkortsskulder. Om jag aldrig betalar av stora lån, kommer dessa skulder att försvinna från kronofogden ?

Jag förväntar mig en löneökning i år Om min kreditpoäng förbättras efter maj skulle det vara bra om jag kunde samla smålån till ett lån, men jag har inte mycket hopp.
Din make kommer få brev om det blir betalt. Din arbetsplats kommer bli meddelad innan löneutmätning börjar någon gång nästa år.

Slutar du betala på lånen så är det lika bra att du slutar betala alla lån samtidigt och gör annat för pengarna. Utfallet kommer bli detsamma med ca 4 miljoner i skulder. Så det finns ingen poäng med att betala bort några mindre lån.
Skulderna försvinner från kronofogden om du håller dig spelfri, fri från nya lån och tar hand om din skälighet så att du blir beviljad skuldsanering inom 1-2-3 år. Men till dess ligger dom kvar när skulderna kommer dit.

Löneökningen gör förmodligen ingen markant skillnad till att du skulle bli beviljad fler lån. Det är en dålig tanke med fler lån som bara fördröjer din väg till kronofogden och slösar flera extra år innan du förmdoligen blir skuldfri (förutsatt du får skuldsanering och klarar dig igenom den i senare skede)
 

WEST-WESTMAN

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 September 2024
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Din make kommer få brev om det blir betalt. Din arbetsplats kommer bli meddelad innan löneutmätning börjar någon gång nästa år.

Slutar du betala på lånen så är det lika bra att du slutar betala alla lån samtidigt och gör annat för pengarna. Utfallet kommer bli detsamma med ca 4 miljoner i skulder. Så det finns ingen poäng med att betala bort några mindre lån.
Skulderna försvinner från kronofogden om du håller dig spelfri, fri från nya lån och tar hand om din skälighet så att du blir beviljad skuldsanering inom 1-2-3 år. Men till dess ligger dom kvar när skulderna kommer dit.

Löneökningen gör förmodligen ingen markant skillnad till att du skulle bli beviljad fler lån. Det är en dålig tanke med fler lån som bara fördröjer din väg till kronofogden och slösar flera extra år innan du förmdoligen blir skuldfri (förutsatt du får skuldsanering och klarar dig igenom den i senare skede)
Tack LånaUtanPaper
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Räknas crypto som spel? Trodde det sorterade in under investeringar?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp