• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Kronofogden har ringt om ansökan

Hello

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 September 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Det är en annan fråga.
Om borgenärerna, av någon anledning, får reda på att du äger en bil med högt värde kan dom begära omprövning men bilen kan aldrig utmätas vilket var frågan.
Precis men den kan ställa till att skuldsaneringen upphävs om borgenären får rätt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Men borgenärerna kan väl ompröva då det kommer upp en bil för 600k?

Fick min sanering godkänt i oktober 2021 och har sedan dess bara fått en upplysningskopia skickad till mig. Har två utländska skulder som inte ligger i Sverige och fyra skulder som ligger i Sverige. Alla i min saneringsplan och godkända. Upplysningskopia kom från en svensk skuld nu i höstas.

Inte för att jag ska köpa en bil för 600 k utan det var mer en generell fråga då kfm kan stå efter vägarna och utmäta fordon och då blir jag lite sådär skakis om jag blir stoppad och kör ett fordon värt 90 tusen och jag har skuldsanering men bilen står på min fru. Kan om inte kanske bli ett samtal runt bilen där hur kfm ska göra då dom ser att jag har sanering och kör en bil som är värd 90 tusen cirka men bilen står på min fru. Om de ber mig ställa bilen och sedan gå x antal mil, jag vet inte.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Fick min sanering godkänt i oktober 2021 och har sedan dess bara fått en upplysningskopia skickad till mig. Har två utländska skulder som inte ligger i Sverige och fyra skulder som ligger i Sverige. Alla i min saneringsplan och godkända. Upplysningskopia kom från en svensk skuld nu i höstas.

Inte för att jag ska köpa en bil för 600 k utan det var mer en generell fråga då kfm kan stå efter vägarna och utmäta fordon och blir jag lite sådär skakis om jag blir stoppad och kör ett fordon värt 90 tusen och jag har skuldsanering men bilen står på min fru. Kan om inte kanske bli ett samtal runt bilen där hur kfm ska göra då dom ser att jag har sanering och kör en bil som är värd 90 tusen cirka men bilen står på min fru. Om de ber mig ställa bilen och sedan gå, jag vet inte.
Dom kan ff inte utmäta något under en skuldsanering.
Det kommer heller inte att bli något samtal från KF om bilen om dom skulle stå i en poliskontroll.
 
Senast ändrad:

Hello

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 September 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Ja.
Dock så måste vi skilja på utmätning och skuldsanering. I exemplet ovan så blandas det vad som kan ske och då blir det fel.
Jo jag förstår skillnaden men tror inte kaffesump förstår skillnaden riktigt. Bara för att inget kan utmätas pga skuldsanering så ska man ha i åtanke att borgenärer kan ompröva om dom exempelvis får reda på att man har diverse saker, fordon med värde i etc som kan leda till det värre och man riskerar sin skuldsanering istället.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Jo jag förstår skillnaden men tror inte kaffesump förstår skillnaden riktigt. Bara för att inget kan utmätas pga skuldsanering så ska man ha i åtanke att borgenärer kan ompröva om dom exempelvis får reda på att man har diverse saker, fordon med värde i etc som kan leda till det värre och man riskerar sin skuldsanering istället.
Då tror jag risken är större med att varje månad vinna 100-150 000 på spel vilket han tydligen gör enligt en annan tråd.
 
Senast ändrad:

Sam89

Kunnig medlem
Poäng: 176
Blev medlem
14 Oktober 2022
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
54
Poäng
176
Då tror jag risken är större med att varje månad vinna 150-200 000 på spel vilket han tydligen gör enligt en annan tråd.
Tror dock killen passar bäst på Flashback än här:) killen vinner enligt honom 1.5mil på spel per år, kör sin frus bil som hon fått av mormorn, och har skuldsanering:)
 

Idioten

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
3 Februari 2015
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
8
Poäng
42
Ponera att min skuldsanering blir beviljad och jag får bo kvar i min lägenhet . För varje år så minskar bostadslånet och värdet på lägenheten ökar så till slut finns det ett högt övervärde på lägenheten . Kan då borgernärerna begära
omprövning av min skuldsanering och kräva att lägenheten säljs ?
 

Hello

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 September 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Ponera att min skuldsanering blir beviljad och jag får bo kvar i min lägenhet . För varje år så minskar bostadslånet och värdet på lägenheten ökar så till slut finns det ett högt övervärde på lägenheten . Kan då borgernärerna begära
omprövning av min skuldsanering och kräva att lägenheten säljs ?
Det finns inget övervärde i lägenheten nu? Vad har dom på skuldsaneringen sagt? Borgenärerna kan begära omprövning, sen vad utfallet blir är en annan sak.
 

Idioten

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
3 Februari 2015
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
8
Poäng
42
Det finns inget övervärde i lägenheten nu? Vad har dom på skuldsaneringen sagt? Borgenärerna kan begära omprövning, sen vad utfallet blir är en annan sak.
Det finns ett lågt övervärde just nu men hoppas att det är godtagbart med tanke på att jag även har ett barn som bor här ibland . Dom på Skuldsaneringen har ej hört av sig än , men de lär ringa snart .
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp