• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 041
Mottagna reaktioner
13 774
Poäng
9 547
Har ni haft det alltid eller bara nu?
 

viggeloo

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
5 Augusti 2019
Meddelanden
721
Mottagna reaktioner
174
Poäng
357
Nej innan stod det att betyg inte kan visad o nu utmärkt men skit samma :) hur går det för dig Terry
 

Inflames

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
451
Poäng
557
Spelar ingen roll vad Kreddy säger. Det står skuldsanering i Uc/credisafe/bisnode/etc etc
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 041
Mottagna reaktioner
13 774
Poäng
9 547
Nej innan stod det att betyg inte kan visad o nu utmärkt men skit samma :) hur går det för dig Terry

ARS har nu fått påminnelse och har 14 dagar på sig att återkomma till KFM med den skulden han menar att jag har till honom - efter det fattar KFM återigen beslut om beviljad skuldsanering.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
ARS har nu fått påminnelse och har 14 dagar på sig att återkomma till KFM med den skulden han menar att jag har till honom - efter det fattar KFM återigen beslut om beviljad skuldsanering.

Då är det ganska precis 5 veckor till han mailar in ett överklagande då
 

Milou

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
31 Mars 2020
Meddelanden
499
Mottagna reaktioner
133
Poäng
327
En annan fråga, inledande skuldsanering. Det står jag ska sluta betala CSN, och min handläggare sa de skickade till csn direkt, nu cirka vecka sedan då. Men på mina sidor på nätet står det fortfarande betalplan varje månad? Ska man höra av sig själv till csn?

såg även att FK tagit bort att jag har skuld till dem på mina sidor, har ju tagit med den till kfm, varför har de då tagit bort det från sina sidor?


fått tre upplysningar, typ direkt efter inledande var med i POIT, en från Zolva, en från Intrum en från Svenska Europainkasso AB samt att en har kallat tillbaka sitt ärende från kfm hittills. Får se om det blir mer av denna vara under de kommande veckorna.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 041
Mottagna reaktioner
13 774
Poäng
9 547
Då är det ganska precis 5 veckor till han mailar in ett överklagande då

Det är det jag också bedömer är det absolut troligaste utfallet utav det hela. Däremot om han verkligen vill vara med så bör han nog inkomma nu inom 14 dagar för hamnar det hos TR igen lär utfallet bli enligt nedan.

Tingsrätten konstaterar inledningsvis att C Information AB inte har anmält den påstådda fordran till Kronofogdemyndigheten efter myndighetens kungörelse, genom vilken borgenärer fick tillfälle att anmäla sina fordringar, samt att beslutet om skuldsanering fattades först drygt fem månader efter kungörelsetidens utgång.

Av rättsfallet NJA 2017 s. 357 framgår att en borgenär i och för sig har möjlighet att göra sin fordran gentemot gäldenären genom att anmäla den först i samband med ett överklagande av ett skuldsaneringsbeslut av Kronofogdemyndigheten. I mål om skuldsanering krävs emellertid att den borgenär som anmäler sin fordran kan precisera denna på ett sådant sätt att den är möjlig att identifiera (se prop. 2015/16:125 s. 185).
Syftet härmed får anses vara att det ska vara möjlig att utreda om den påstådda fordran är sådan att den inte får omfattas av en skuldsanering enligt 31 § skuldsaneringslagen (2016:657).

Hovrätten över Skåne och Blekinge har genom slutligt beslut den 23 januari 2024 i Ä 145-24 avslagit C Information AB:s överklagande av tingsrättens beslut den 15 december 2023 i Ä 7782-23. I rubricerat ärende var omständigheterna i allt väsentligt desamma som i nu aktuellt ärende. Hovrätten över Skåne och Blekinge har i skälen för beslutet anfört bland annat följande:
Det har framgått att ställföreträdaren för C Information AB återkommande anmält fordringar efter det att beslut om skuldsanering fattats av Kronofogdemyndigheten och därför måste vara väl förtrogen med skuldsaneringslagstiftningen I C Information AB:s överklagande till tingsrätten var uppgifterna, trots att bolaget genom sinställföreträdare måste haft klart för sig vad som krävdes, så opreciserade att det fanns fog för tingsrätten att avslå överklagandet
Även i nu aktuellt ärende finner tingsrätten att ställföreträdaren för C Information AB bör ha varit väl införstådd med skuldsaneringslagstiftningen. Trots detta har uppgifterna i C Information AB:s överklagande har innehållit sådana brister att fordran inte varit möjlig att identifiera. Det har i överklagandet inte angetts att den påstådda fordran förfallit till betalning eller vilken faktura den påstådda fordran avser. Inte heller har C Information AB angett beloppet för den påstådda fordran som anges i överklagandet.

Mot den nu angivna bakgrunden kan det inte anses förenligt med grunderna för skuldsaneringslagen och de allmänna processrättsliga principerna att undanröja
Kronofogdemyndighetens beslut och återförvisa ärendet dit med de fördröjningar för skuldsaneringsförfarandet som detta skulle innebära. Överklagandet ska därför avslås.
 

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
OffT:
Usch, idag fick jag min betalplan och jag känner mig illamående hur lite jag ska betala tillbaka på mina lån :( Har alltid velat göra rätt för mig, men det finns ju ingen annan utväg :\

Det är väl bara att godkänna antar jag...

OnT:

Hoppas ARS skiter ner sig :-D
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp