• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
En sån där 300 kr / månads avbetalning...?

Nej nästan 3000 kronor betalade jag för dom tog dels hela barnbidraget (på min begäran) och sedan betalade jag 1500 ifrån min lön. Ville bli av med det hela ganska snabbt. Vi har två kids så vi får vars ett barnbidrag jag och madame.

Men man hade ju kunnat löst detta mycket enklare. Det jag ville vara att dom "behöll" mina dagar - att man helt enkelt kvittade dom dagarna jag tog fel mot dom dagarna jag fick tillbaka. Men det gick tyvärr inte. Då hade jag istället kunnat bli av med hela skulden på ett bräde. Nu fick jag pröjsa 40.000 på ett år vilket är ganska saftigt men samtidigt jag kunde valt att betala mycket mindre (typ som det du skrev) jag ville dock inte det, jag som hade varit slarvig och inte kollat upp huruvida man kan vara föräldrarledig på semestern och då var det bara till att göra rätt för sig.

När FK såg att jag gjort rätt för mig, aldrig (typ) tagit en VAB-dag, aldrig varit sjukskriven, betalat av hela den felaktiga semesterersättningen så tyckte dom nog att jag gjort rätt för mig och satte inte käppar i hjulet på grund av några tusenlappar. Än så länge iallafall jag är ju inte riktigt i mål än.

Håll tummarna :D

PS: Det blir ju inte mindre krångligt att man kan ta lägstadagarna på semestern men inte "vanliga" föräldrardagarna :D
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 970
Poäng
1 307
Nej nästan 3000 kronor betalade jag för dom tog dels hela barnbidraget (på min begäran) och sedan betalade jag 1500 ifrån min lön. Ville bli av med det hela ganska snabbt. Vi har två kids så vi får vars ett barnbidrag jag och madame.

Men man hade ju kunnat löst detta mycket enklare. Det jag ville vara att dom "behöll" mina dagar - att man helt enkelt kvittade dom dagarna jag tog fel mot dom dagarna jag fick tillbaka. Men det gick tyvärr inte. Då hade jag istället kunnat bli av med hela skulden på ett bräde. Nu fick jag pröjsa 40.000 på ett år vilket är ganska saftigt men samtidigt jag kunde valt att betala mycket mindre (typ som det du skrev) jag ville dock inte det, jag som hade varit slarvig och inte kollat upp huruvida man kan vara föräldrarledig på semestern och då var det bara till att göra rätt för sig.

När FK såg att jag gjort rätt för mig, aldrig (typ) tagit en VAB-dag, aldrig varit sjukskriven, betalat av hela den felaktiga semesterersättningen så tyckte dom nog att jag gjort rätt för mig och satte inte käppar i hjulet på grund av några tusenlappar. Än så länge iallafall jag är ju inte riktigt i mål än.

Håll tummarna :D

PS: Det blir ju inte mindre krångligt att man kan ta lägstadagarna på semestern men inte "vanliga" föräldrardagarna :D
Hade mycket dötid på jobbet när jag väntade barn, läste säkert 40 timmar effektiv tid, räknade, planerade och höll på.
Det krångliga är ju att det är så fruktansvärt flexibelt, men samtidigt en massa saker som man inte får göra.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Hade mycket dötid på jobbet när jag väntade barn, läste säkert 40 timmar effektiv tid, räknade, planerade och höll på.
Det krångliga är ju att det är så fruktansvärt flexibelt, men samtidigt en massa saker som man inte får göra.

Precis så.

Det som försvårade hos oss var att sambon var studerande hela barnens förskoletid så där tillkom ytterligare regler.

Jag tycker det med VAB är så krångligt om man Vabbar halvdag men jobbar hemifrån som jag gör att jag faktiskt hellre skippar ansöka om det.

Vill inte göra fel igen.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 970
Poäng
1 307
Precis så.

Det som försvårade hos oss var att sambon var studerande hela barnens förskoletid så där tillkom ytterligare regler.

Jag tycker det med VAB är så krångligt om man Vabbar halvdag men jobbar hemifrån som jag gör att jag faktiskt hellre skippar ansöka om det.

Vill inte göra fel igen.
Ja, men där är också fusket stort.

Vill minnas att förskolor under en tid skulle utfärda intyg om VAB, men att administrationen blev alldeles för tung arbetsuppgift, så det slopades.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Jag har två frågor som jag hoppas någon har svaret på.

Nu när jag har fått beslut om Skuldsanering - skickas beslutet ut till alla borgenärer per post/kivra eller publiceras det bara i POIT?
Fråga två. Har nu gått en vecka lite drygt sedan jag fick beslut - när tror ni det är störst risk att en borgenär överklagar, vecka två eller vecka tre?
Är som ni säkert kan förstå svinnervös nu dessa 15 dagar som är kvar...
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
582
Mottagna reaktioner
310
Poäng
487
Ja, men där är också fusket stort.

Vill minnas att förskolor under en tid skulle utfärda intyg om VAB, men att administrationen blev alldeles för tung arbetsuppgift, så det slopades.
Det blev tyvärr en hel del hot från föräldrar med.
 

Zoolie

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
13 Juli 2020
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
55
Poäng
177
Jag har två frågor som jag hoppas någon har svaret på.

Nu när jag har fått beslut om Skuldsanering - skickas beslutet ut till alla borgenärer per post/kivra eller publiceras det bara i POIT?
Fråga två. Har nu gått en vecka lite drygt sedan jag fick beslut - när tror ni det är störst risk att en borgenär överklagar, vecka två eller vecka tre?
Är som ni säkert kan förstå svinnervös nu dessa 15 dagar som är kvar...
Förstår din känsla , men tror inte någon av borgenärerna säger ngt under dessa veckor innan den lager i kraft ! Glad för din skull ♥️ har ju följt dig genom åren här.
Mår så bra över min sanering , har snart gått 2 år redan .
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Förstår din känsla , men tror inte någon av borgenärerna säger ngt under dessa veckor innan den lager i kraft ! Glad för din skull ♥️ har ju följt dig genom åren här.
Mår så bra över min sanering , har snart gått 2 år redan .

Vad fin du är <3
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Imorgon har 1:a utav 3 veckor gått sedan beslutet om beviljad skuldsanering.

Ni kan tro att man är lagom nervös nu... Kommer bli ohyggligt långa 15-16 dagar till.

Misstänker att det är fredagen nästnästa vecka allt är definitivt i hamn. Vunnit laga kraft osv.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp