• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jämkning, ett helt år?

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Då har de ju räknat ut din skatt baserat på att du inte tjänar mer än så på hela året. Kan slå fel så du då får kvarskatt. Eller att du inte får tillbaka något mer för resten av årets räntor.


Jaa, okej men då får jag räkna om och ändra till hel år, sen när jag har fixat ett samlingslån så kan jag avbryta den. Kanske är bättre så ^^^^:D
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Då har de ju räknat ut din skatt baserat på att du inte tjänar mer än så på hela året. Kan slå fel så du då får kvarskatt. Eller att du inte får tillbaka något mer för resten av årets räntor.

Nej, dom har räknat på det som hon kommer att tjäna jan -aug eftersom det är det hon har lämnat uppgifter kring och att det är den perioden som hon vill jämka på, Fast det går väl inte? Men jag misstänker att det inte går att välja " bara" 6 månader vid ansökan? När det gäller ett nytt år. För det har man inte kunnat göra om man lämnar in ansökan för ett nytt år. ( vad jag har sett )

Men rätta mig gärna så jag också lär mig! :)

Utan du måste räkna ut din inkomst och ränta på hela året om du vill jämka direkt. Däremot kan du välja att jämka resterande 6 månader på året 2021 men den ansökan lämnar du in i typ maj 2021.

@Elsin
För ett nytt år . Ska du lämna inkomstuppgifter och underskott av kapital för hela 2021.
Du kan välja att avsluta din jämkning när som helst under året.
Din arbetsgivare ska hämta/lämna uppgifter en gång i månaden från skatteverket där beslutet finns.
Men du måste också själv lämna in beslutet manuellt som du får på en PDF på skatteverket mina sidor.
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Nej, dom har räknat på det som hon kommer att tjäna jan -aug eftersom det är det hon har lämnat uppgifter kring och att det är den perioden som hon vill jämka på, Fast det går väl inte? Men jag misstänker att det inte går att välja " bara" 6 månader vid ansökan? När det gäller ett nytt år. För det har man inte kunnat göra om man lämnar in ansökan för ett nytt år. ( vad jag har sett )

Men rätta mig gärna så jag också lär mig! :)

Utan du måste räkna ut din inkomst och ränta på hela året om du vill jämka direkt. Däremot kan du välja att jämka resterande 6 månader på året 2021 men den ansökan lämnar du in i typ maj 2021.

@Elsin
För ett nytt år . Ska du lämna inkomstuppgifter och underskott av kapital för hela 2021.
Du kan välja att avsluta din jämkning när som helst under året.
Din arbetsgivare ska hämta/lämna uppgifter en gång i månaden från skatteverket där beslutet finns.
Men du måste också själv lämna in beslutet manuellt som du får på en PDF på skatteverket mina sidor.


Ok, då ska jag göra om göra rätt :facejoy: och se vad det blir för beslut nästa gång :D kommer tjäna 406 tusen ca nästa år vad jag vet nu, och kommer nog ta ca 124 i underskott tror det är högre egentligen men det är väl bättre att lägga sig förlåt än för högt
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Ok, då ska jag göra om göra rätt :facejoy: och se vad det blir för beslut nästa gång :D kommer tjäna 406 tusen ca nästa år vad jag vet nu, och kommer nog ta ca 124 i underskott tror det är högre egentligen men det är väl bättre att lägga sig förlåt än för högt


Jättebra att lägga sig något högre i inkomst än vad du tror och ta samma underskott som förra året om du vet att du har samma lån kvar ungefär under nästa år.
Ex. för mig som även frilansar ( ytterst sällan numera ) lägger på ca 10.000 kr om året i inkomst för att slippa kvarskatt.
Jag har dock ett underskott på ca 105 000 kr om året och tjänar ca 410.000 kr nästa år. Ska jämka 14% / mån under hela året.
Men om jag får samlingslån i juni/juli så avslutar jag min jämkning.

Skatteverket har handlingstid på ca 2 veckor.
Efter beslut är taget har din arbetsgivare 2 veckor på sig att verkställa det ( du måste lämna in det själv)
Be om en bekräftelse av din arbetsgivare när du skickat det. Har sett här på forumet att flera lönekontor missar detta.

Varför ska du jämka?Har du tänkt att betala av dina lån snabbare?
Jag kör snöbollseffekten hardcore 2021 för att få bättre UC och söka samlingslån nästa sommar :)
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Ja, räknar jag som jag har månadslön nu så blir det 406, men misstänker att de kanske blir runt 380 kanske beroende på vabb osv. Hoppas på ett mindre vabb än 2020.
2019 hade jag ett underskott på 126 tusen :'(

Ja, snöbolls effekten ska jag med köra nu, ska försöka sätta mig ikväll och göra en Excel fil så jag får allt svart på vitt. Är extremt peppad på att se allt minska och se hur allt blir bättre ekonomiskt. De stör mig att jag har hamnat i denna situation. Hade jag bara varit ekonomiskt så hade jag säkert kunnat spara en hel del varje månad. Men snart så ska detta bli verklighet :D
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Ja, räknar jag som jag har månadslön nu så blir det 406, men misstänker att de kanske blir runt 380 kanske beroende på vabb osv. Hoppas på ett mindre vabb än 2020.
2019 hade jag ett underskott på 126 tusen :'(

Ja, snöbolls effekten ska jag med köra nu, ska försöka sätta mig ikväll och göra en Excel fil så jag får allt svart på vitt. Är extremt peppad på att se allt minska och se hur allt blir bättre ekonomiskt. De stör mig att jag har hamnat i denna situation. Hade jag bara varit ekonomiskt så hade jag säkert kunnat spara en hel del varje månad. Men snart så ska detta bli verklighet :D

Räkna på 406 :) Allt annat som blir över är ju en bonus på skatteåterbäringen i såfall :)
Ju mer du betalar av desto mindre underskott :)
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Räkna på 406 :) Allt annat som blir över är ju en bonus på skatteåterbäringen i såfall :)
Ju mer du betalar av desto mindre underskott :)

Ja, får göra det! Tycker de är väldigt snabba med besluten för jag ansökte i måndags och fick beslut idag på morgonen, så ansöker jag i eftermiddag kanske de kommer imon :folded:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp