• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur är det att leva med löneutmätning?

Loram

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
5 September 2023
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
5
Poäng
11
Hej alla här
Hur är det att leva med löneutmätning? Hur funkar det för er nu som har det ? Jag har månadslön på 40 tusen i brutto. Har än så länge inte fått utmätning. Enda jag har men inte äger är min lön.

Hur mycket dras av din lön ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
240
Poäng
417
Tjena!
Jag har utmätning sedan en tid tillbaka (inledande nu dock i väntan på skuldsanering).

Jag får behålla 15.500kr som minst och tjänar jag över 42.000kr så får jag behålla det som blir över.

Alltså, jag får MINST behålla 15.500kr oavsett om jag bara tjänar 31.500kr brutto eller 41.000kr..

För lite perspektiv: Jag lever ihop med sambo, 2 barn och en hyra på 11.800kr (som vi delar på)

Barnbidraget får jag behålla.
Vabbar jag får jag behålla pengarna från försäkringskassan men får fortsatt minst 15.500kr på lön utbetalt
 

UppgivenMillenial

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
20 December 2023
Meddelanden
188
Mottagna reaktioner
61
Poäng
196
Det är knapert men funkar. Hur mycket man får behålla beror på några faktorer. Kfm har en räknare på sin hemsida som du kan se på ett ungefär vad du får behålla efter hyra är betald.

jag har inget utmätning men haft, dock troligt att jag trillar tillbaka eller söka skuldsanering, jag har liknande lön o inga barn, så enligt räknaren skulle dom ta runt 18000 i månaden och får behålla runt 11 för räcka hyra och levnadskostnader.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Jag har löneutmätning sen ett par månader. Får behålla 13600:-. Dom drar 6900:-.
Har ca 8000:- i räkningar (hyra, el, försäkringar osv). Resten ska täckas med 5600:- vilket inte är så mycket. Har inte ett maxbeslut så förhoppningsvis kan jag få ut lite mer några månader när jag jobbar storhelger och får semesterersättning. Kommer också jämka vilket jag hoppas på att få behålla ett par tusenlappar extra med.
 

Pressbyrån

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
16 Juli 2019
Meddelanden
386
Mottagna reaktioner
227
Poäng
407
Det var väldigt tufft.. Jag hade löneutmätning i ca 2 år. Lön på 22500 och dom drog 11000. Av summan som dom drog gick ca 2500-3000 bara i ränta. Som tur kunde jag ordna att betala av det sista i klumpsumma/ackord med olika inkassobolag. Sparade ca 17 tusen på göra uppgörelse och sparade flera månader om jag hade fortsatt med löneutmätning.

Det kommer inte vara lätt, hur man än vrider o vänder så kommer det alltid vara nån ekonomisk kris enligt min egna upplevelse.
 

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
163
Mottagna reaktioner
63
Poäng
197
Jag har löneutmätning sen ett par månader. Får behålla 13600:-. Dom drar 6900:-.
Har ca 8000:- i räkningar (hyra, el, försäkringar osv). Resten ska täckas med 5600:- vilket inte är så mycket. Har inte ett maxbeslut så förhoppningsvis kan jag få ut lite mer några månader när jag jobbar storhelger och får semesterersättning. Kommer också jämka vilket jag hoppas på att få behålla ett par tusenlappar extra med.
Förstår inte det där med "maxbeslut " Det står bara om förbehåll. Det drar allt utom en viss summa. Står inget att man får behålla något över den summan? Finns det alltså två sätt att få löneutmätning. Står inget om det på kfm sidan.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Förstår inte det där med "maxbeslut " Det står bara om förbehåll. Det drar allt utom en viss summa. Står inget att man får behålla något över den summan? Finns det alltså två sätt att få löneutmätning. Står inget om det på kfm sidan.
Ja det finns två sätt. Det vanliga är att man det står den inkomst dom räknat på, och så står det vad som ska utmätas och vad ens förbehåll är. Tjänar du mindre än totalen av dom två beloppen får du ändå alltid behålla ditt förbehåll, dom får då dra mindre. Så länge du tjänar tillräckligt för att få ut ditt förbehåll, såklart.
Om du istället tjänar mer än totalen av dom två beloppen får du behålla det som blir utöver.

Men om man har väldigt oregelbunden inkomst så kan man få ett så kallat maxbeslut. Det innebär att du får ett framdukat förbehållsbelopp och att allt utöver det alltid ska dras, oavsett om det är 0:- eller 10000:-.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Förstår inte det där med "maxbeslut " Det står bara om förbehåll. Det drar allt utom en viss summa. Står inget att man får behålla något över den summan? Finns det alltså två sätt att få löneutmätning. Står inget om det på kfm sidan.
Du kan få beslut om att allt utöver xxxx få du behålla alternativt allt utöver xxxx ska betalas in.
 

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
163
Mottagna reaktioner
63
Poäng
197
Ja det finns två sätt. Det vanliga är att man det står den inkomst dom räknat på, och så står det vad som ska utmätas och vad ens förbehåll är. Tjänar du mindre än totalen av dom två beloppen får du ändå alltid behålla ditt förbehåll, dom får då dra mindre. Så länge du tjänar tillräckligt för att få ut ditt förbehåll, såklart.
Om du istället tjänar mer än totalen av dom två beloppen får du behålla det som blir utöver.

Men om man har väldigt oregelbunden inkomst så kan man få ett så kallat maxbeslut. Det innebär att du får ett framdukat förbehållsbelopp och att allt utöver det alltid ska dras, oavsett om det är 0:- eller 10000:-.
Ok. Då har du inte maxbeslut. Så därför skattejämkar du och får behålla det? Andra kan jobba Xtra? Fattar jag rätt?
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Ok. Då har du inte maxbeslut. Så därför skattejämkar du och får behålla det? Andra kan jobba Xtra? Fattar jag rätt?
Jag har inte maxbeslut nej. Men Kronofogden har räknat på min inkomst 6 månader bakåt som var högre än nu, så jag behöver tjäna ca 2000:- mer innan jag får ut mer så att säga. Har inte börjat skattejämka än så vet inte om och isåfall hur länge jag får behålla det. Men sist jag hade löneutmätning så hade jag inte heller maxbeslut och då jobbade jag lite extra ibland, och fick behålla det.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp