• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hjälp med jämkning

tardus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
405
Mottagna reaktioner
168
Poäng
347
? Tror inte äns du behöver anmäla till skatteverket. Bara säga till ekonomiavdelningen att dra skatt som vanligt när du känner dig klar med din jämkning.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Erjoh

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
20 Juli 2023
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
1
Är det så jävla risigt ta en grogg o slappna av slutat o jaha upp mig läget är som är en
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 776
Mottagna reaktioner
2 692
Poäng
1 677
? Tror inte äns du behöver anmäla till skatteverket. Bara säga till ekonomiavdelningen att dra skatt som vanligt när du känner dig klar med din jämkning.
Man ska avsluta jämkningen på Skatteverket om man inte vill fortsätta med den :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
? Det går om man vill, bara att avsluta, men inget som avslutas automatiskt.

Specifika månader går inte längre, utan det gäller per år.
Bara att avsluta när man vill.

Så till den som ställde frågan. Du kan visst jämka de månader du vill 2024.
Man du kan inte "förvarna" de exakta månaderna som du tänker jämka till skatteverket, utan du ansöker om jämkning för hela 2024(1 Jan till 31 Dec).

Dock kan du avsluta jämkningen när du vill.

Så vill du inte jämka mer t.ex. i Februari så är det bara avsluta den hos skatteverket samt meddela din ekonomiavdelning. Inte svårare än så...
Bra, då var det utrett att man inte nu kan ansöka om jämkning för januari-april då.
 

Kontroll

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Juni 2021
Meddelanden
106
Mottagna reaktioner
20
Poäng
112
Man ska avsluta jämkningen på Skatteverket om man inte vill fortsätta med den :)
Jag har jämkat januari 23 tom nu oktober då jag meddelade lönekontoret att dra enligt min vanliga skattetabell.
Dock såg jag nu att man ska meddela avslut till Skatteverket? Har nu gjort det men oktobers lön drogs ”vanliga” skatten utan att jag meddela Skatteverket om avslut, kan det bli tok då?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Jag har jämkat januari 23 tom nu oktober då jag meddelade lönekontoret att dra enligt min vanliga skattetabell.
Dock såg jag nu att man ska meddela avslut till Skatteverket? Har nu gjort det men oktobers lön drogs ”vanliga” skatten utan att jag meddela Skatteverket om avslut, kan det bli tok då?
I praktiken nog ingen fara, arbetsgivaren ska ju dock följa det beslut skatteverket fattar löpande..
 

Kontroll

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Juni 2021
Meddelanden
106
Mottagna reaktioner
20
Poäng
112
I praktiken nog ingen fara, arbetsgivaren ska ju dock följa det beslut skatteverket fattar löpande..
Så Skatteverket meddelar lönekontoret när jämkningen avslutas? Men man själv meddelar och skickar in när man fått beslut om jämkning?
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 776
Mottagna reaktioner
2 692
Poäng
1 677
Så Skatteverket meddelar lönekontoret när jämkningen avslutas? Men man själv meddelar och skickar in när man fått beslut om jämkning?
Jag fick till mig av skatteverket att man måste meddela dem om man vill avsluta sin jämkning i förtid. Men jag avslutade den aldrig.
 

Danne19871

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
21 Januari 2019
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hej
Jag har ansökt för nov - december 2023. Nu vill jag ansöka för januari 2024 till augusti 2024, vad ska jag fylla i för lön där? Är det vad jag förväntas tjäna under 2024 ? För 2023 skrev jag vad jag tjänat hittills och vad jag kommer tjäna nov-dec. Men hur är det med 2024?
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 776
Mottagna reaktioner
2 692
Poäng
1 677
Hej
Jag har ansökt för nov - december 2023. Nu vill jag ansöka för januari 2024 till augusti 2024, vad ska jag fylla i för lön där? Är det vad jag förväntas tjäna under 2024 ? För 2023 skrev jag vad jag tjänat hittills och vad jag kommer tjäna nov-dec. Men hur är det med 2024?
Ja precis! Du ska uppge vad du förväntas tjäna. Men de är också för hela året. Du ansöker om jämkning för hela året, vill du bara ha fram till augusti så avslutar du jämnkningen då. :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp