• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Försök till samlingslån i dessa tider

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 333
Mottagna reaktioner
940
Poäng
757
Tänkte att jag kan dela med mig av min ansökan jag gjorde idag för att eventuellt hindra andra från att kasta onödiga förfrågningar. ;) Det var definitivt inte oväntat att inga bättre erbjudanden dök upp men jag hade fortfarande lite hopp.

Inkomst: 420K.
Underskott: 119K
Förfrågningar: 4ff, senaste i mitten av April.
UC-betyg: 1.4%

Blanco:
485K (9.75%)
250K (15.9%)
7.5K (19%)

Krediter:
8K/30K (12%)

Kontoutdrag är rent från lån och spel sedan November 2023.

Jag ansökte först 270K på 15år med endast Marginalen Bank på 150K / 18%. Kontaktade Lendo och efterfrågade om att iallafall testa 250K / 12 år men fick inga ytterligare erbjudanden.

Skapar som sagt denna tråd mest för att kartlägga sökläget just nu men godtar givetvis input på vad som kan vara nästa steg här. Situationen är idag tack och lov hållbar för min del men känns såklart onödigt att kasta så otroligt mycket ränta.

Prio har varit att försöka ersätta lånet på 250K men detta blir nog något som får vänta tills nästa år om inte någon annan har någon idé? Är det värt att testa kontakta någon bank rakt av i dessa tider med färsk UC att visa upp? Jag har ersatt 200K av min skuld till privatperson och därmed försvann kring 150K från mitt synliga nyligen. Kan detta kanske ses som märkligt på kreditupplysningen tro?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Tack för infon. Alltid intressant att se hur "landet ligger" i ansökningvärlden. Skönt att du inte var beroende av ett lån just nu.

Jag hade nog avvaktat lite till innan jag sökte. Försökt få bort 7.5 blancot, sänkt krediten så mycket som möjligt och väntat ut några ff till. Samtidigt har jag (många gånger) varit i samma sits som du. Blivit rastlös och testat :)

Senast förra hösten sökte jag på ungefär samma förutsättningar som du. Fick bara ett erbjudande (typ Banko med 40 procents ränta på hälften av vad jag hade sökt). Dessförinnan innan hade jag bara sex veckor tidigare sökt och fått Marginalen till 18 procent. Dum affär, men jag tog den och gjorde mig av med Fairlo (forever) och kreditkort.

Tänkte då att jag ändå hade hamnat i en bättre situation totalt och skulle avvakta ett år tills alla ff var borta osv. Då hörde Resurs av sig själva (jag hade inte ens fått erbjudanden från dem på de två sökningarna) och erbjöd mig 500 K till 9 procent i oktober. Så jag tackade ja, blev av med Marginal-helvetet (som jag redan hade börjat hade börjat hata efter 2 månader) och la om lite annat :)

Är helt säker på att de inte känner av att du minskat synlig skuld på UC till privatlån. De går bara på algoritmer och det är bara till din fördel att få ner de synliga lånen.

Mitt tips. Avvakta ett år. Bort med alla ff och betala ner krediten så mycket som möjligt. Finns det utrymme så betala bort 7.5 K blanco också men viktigare få ner krediten.

Lycka till
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 333
Mottagna reaktioner
940
Poäng
757
Tack för svar! @Gaston

Ja det blir nog de som får bli planen nu i höst: Få bort 7.5K Blanco + 8K Krediten när jag får övertidspass. Om inte annat så möjliggör det lite extra i plånboken varje månad. Amorterar 7000kr i månaden på min privata skuld så den kommer att gå ner väldigt snabbt men det gör att jag lever lite på gränsen till existensminimum de månader där lönen inte är lika bra tyvärr. (Privat skulden är dock till fästmön så hon kommer inte direkt korsfästa mig om det är tufft en månad men jag vill ju givetvis hålla mig till planen som jag satt upp trots att den är ganska tuff).

Intressant att du blev headhuntad av Resurs själva, ringde dom dig nära inpå låneansökan eller hur funkade det? Riktigt skönt att bli väck med Fairlo, dom ringde mig faktiskt idag och frågade varför jag hade sagt upp krediten. :facejoy:

Lycka till du med, vi fortsätter framåt!
 

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
148
Poäng
327
Jag blev för några månader sedan uppringd av Resurs och de ville låna mig pengar. Men efter att de tagit en UC så ångrade de sig.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Jag blev för några månader sedan uppringd av Resurs och de ville låna mig pengar. Men efter att de tagit en UC så ångrade de sig.
Så var det för mig med Collector en gång. Men via mail och sms om jag inte minns fel. De nästan tiggde om att jag skulle bli kund hos dem så jag föll till föga och så fick jag avslag. 50+, aldrig haft några betalningsanmärkningar, bra UC. En ff år helvete och ett års bortkastad väntan och ett beslut att aldrig ha med Collector att göra igen.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Tack för svar! @Gaston

Ja det blir nog de som får bli planen nu i höst: Få bort 7.5K Blanco + 8K Krediten när jag får övertidspass. Om inte annat så möjliggör det lite extra i plånboken varje månad. Amorterar 7000kr i månaden på min privata skuld så den kommer att gå ner väldigt snabbt men det gör att jag lever lite på gränsen till existensminimum de månader där lönen inte är lika bra tyvärr. (Privat skulden är dock till fästmön så hon kommer inte direkt korsfästa mig om det är tufft en månad men jag vill ju givetvis hålla mig till planen som jag satt upp trots att den är ganska tuff).

Intressant att du blev headhuntad av Resurs själva, ringde dom dig nära inpå låneansökan eller hur funkade det? Riktigt skönt att bli väck med Fairlo, dom ringde mig faktiskt idag och frågade varför jag hade sagt upp krediten. :facejoy:

Lycka till du med, vi fortsätter framåt!

Ja, precis. De ringde mig eftersom jag var typ "duktig" kund som hade betalat i tid och aldrig sökt betalningsfria månad. Så jag frågade varför de inte hade svarat på min Lendo-ansökan strax innan, men enligt henne hade de en separat avdelning för handläggare som söker upp "duktiga" kunder. Låter ju som värsta New York-kontoret med olika avdelningar, men misstänker mest att det handlar om att krisande Resurs har lejt ut till lite frilansande distansarbetande låneförsäljare i landsorten att försöka rekrytera kunder från konkurrenter för befintliga kunder som verkar betala för sig och hoppas på det bästa .
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp