• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Försäkringspengar och skuldsanering

AW89

V.I.P
Poäng: 217
Blev medlem
27 Maj 2015
Meddelanden
637
Mottagna reaktioner
67
Poäng
217
Hej.
.jag har inledd skuldsanering och får nu ersättning från afa och folksam för en arbetsskada som skedde för 2.5 år sen. Får jag behålla dessa pengar eller kommer kronofogden att ta dem ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Inget tas när du har skuldsanering, men du kan mycket väl behöva betala in pengarna själv
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Eftersom du har inledande skuldsanering skulle jag råda dig att kontakta KF/skuldsaneringen och reda ut frågan med dom.

Personligen skulle jag gjort det även under beviljad sanering men just under inledande känns det extra viktigt att vara öppen och inte undanhålla något och på så sätt riskera något.
 

Angela

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
28 Juni 2019
Meddelanden
129
Mottagna reaktioner
123
Poäng
297
Är det ersättning i form av livränta eller ett engångsbelopp det rör sig om?

Enl Försäkringsavtalslagen får ersättning från en sjuk- olycksfallsförsäkring, engångsbelopp, som grundprincip inte utmätas för skulder förutsatt att den hålls skild från den enskildes övriga tillgångar.

Hur "hålls skild från" tillämpas i praktiken är jag dock osäker på men om du kontaktar KFM kan det vara en idé att förhöra dig kring detta.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Jag tänker bara att iom att man är i processen med att få skuldsanering så är öppenhet och transparens att föredra tror jag. Bättre en fråga för mycket än tvärtom.
 

Angela

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
28 Juni 2019
Meddelanden
129
Mottagna reaktioner
123
Poäng
297
Jag tänker bara att iom att man är i processen med att få skuldsanering så är öppenhet och transparens att föredra tror jag. Bättre en fråga för mycket än tvärtom.

Jag tycker detta är ett sunt och bra råd.

Det är inte helt ovanligt att försäkringstagare ber att få ersättning utbetald till någon annans konto och det fungerar såklart som en varningssignal om att han/hon försöker undanhålla ersättningen från KFM/soc.

Bara som lite trivia - jag antyder inte att du, AW89, har för avsikt att undanhålla någonting!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp