• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Förhandla med Gothia Inkasso samt Inkasso Marginalen

Hdgf

Medlem
Poäng: 46
Blev medlem
4 Februari 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
17
Poäng
46
Hej,

Jag hamnade i skuld under pandemin pga. sjukdom och långtidssjukskrivning. Tog krediter för första gången i mitt liv när FK inte betalade ut sjukpenningen på ett par månader. Sedan började den nedåtgående spiralen under 3 års tid. Idag en kapitalskuld på runt 400.000kr. Skuld och budgetrådgivare rådgav mig att sluta betala allt och söka skuldsanering. Har fått två avslag och istället sökt stöd från samhället och försökt hitta ett jobb som är lämpligt för mig. Pga. autism har jag därför idag boendestöd 2 gånger i veckan på kvällen samt en godman som sköter min ekonomi. Även flyttat till annan ort på västkusten från Stockholm för att sänka boendekostnader.

För 1,5 år sedan hade jag 11 olika skulder. Idag 4 snart 3. Men eftersom jag släppte allt ligger dessa 3 hos KFM. Löneutmätning ej igångdragen och pengarna jag får behålla betalar jag in på de minsta skulderna för att släcka dem. Har fr.o.m. 1 september fast tillsvidareanställning med goda chanser att få kontrakt direkt hos kund (med kravet att jag gör något åt skulderna).

Jag och min gode man försöker få fordringsägarna att dra tillbaka ärendena från KFM och ge mig en skälig avbetalning. Vi har räknat och kommit fram till att jag med existensminimum och en skälig ränta kan bli skuldfri på 5 år. Inkasso är ombud för fordringsägarna men vägrar komma till mötes. Jag söker nu tips och råd hur jag skall gå tillväga.
Avräkningsordningen är räntan betalas först, men räntan är i snitt 20% och en löneutmätning kommer inte amortera på skulden. Räntan innan inkasso låg på 12-16%.

Jag kan inte ej ta ett nytt lån pga. Anmärkningar på dessa lån. Jag har ingen som kan gå i borgen för mig. Jag har inga utmätningsbara tillgångar. Bruttolön ca. 30.000kr och hyra på 7000kr.

Har någon här lyckats förhandla fram en skälig avbetalningsplan med Gothia inkasso (Avida Finans är deras kund) eller Inkasso marginalen? Hur gick ni tillväga?

Innan pandemin hade jag god ekonomi, buffertsparande och lite fonder/aktier. Alltid sparat och köpt kontant.

Jag vill bara komma ur denna hemska situation. Kronofogdens skuldprognos är inte realistisk.
Jag vet att nya lagar kommer införas vid årsskiftet gällande konsumtionskrediter men dessa kommer inte gälla retroaktivt för redan aktiva skulder.

Jag tror att det måste finnas en lösning!! Det kan inte vara omöjligt att bli av med en så liten skuld om man bara får en chans!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Jag haft den här typen utav dialoger med 100 inkassobolag.

1 har aldrig gått mig till mötes - det är Gothia.

Dom är riktiga as.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Wow vilket jobb du gjort med skulderna, bra kämpat!
Hur stor är din Gothia skuld?
När ni har pratat med Gothia, vägrar de ö h att hjälpa till, eller vad får ni för svar?
Vem är skulden till som Gothia är ombud för?
 

Hdgf

Medlem
Poäng: 46
Blev medlem
4 Februari 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
17
Poäng
46
Jag haft den här typen utav dialoger med 100 inkassobolag.

1 har aldrig gått mig till mötes - det är Gothia.

Dom är riktiga as.

Wow vilket jobb du gjort med skulderna, bra kämpat!
Hur stor är din Gothia skuld?
När ni har pratat med Gothia, vägrar de ö h att hjälpa till, eller vad får ni för svar?
Vem är skulden till som Gothia är ombud för?
Tack! Sjukvården har velat sjukskriva mig under hela denna tid men jag är fastbesluten om att betala tillbaka det jag lånat och fortsätta på min karriär. Jag älskar mitt jobb och hoppas på att kunna bli fastanställd direkt på företaget. Är konsult idag. Jag kan inte bli anställd just nu pga. policy och mina skulder hos KFM… Moment 22.
Gothia är ombud för Avida finans, kapitalskulden ca 200.000kr men dröjsmålsränta på 28%.

De vill invänta kronofogdens utredning.

Inkasso Marginalen vill dock att jag inte skall ha någots skulder hos KFM, samt betala 100.000kr för att de skall dra tillbaka ärendet. Jag betalade alltid min avbetalning till dem tills för 1,5 år sedan. Hade jag svårt att betala kunde Marginalen dela upp betalningen osv. Alltid tillmötes och hjälpsamma. Då hade jag en nettoinkomst på 17.000kr. Idag ser det bättre och och jag har en godman som betalar mina räkningar. Får jag bara chansen kan jag fixa detta själv. Men det är svårt med ångesten, jag bryter ihop flera gånger om dagen och tänker att detta aldrig kommer ta slut. Vill jobba extra men är rädd att krascha och ändå inte bli skuldfri. Kapitalskulden till Marginalen är 150.000kr
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Tack! Sjukvården har velat sjukskriva mig under hela denna tid men jag är fastbesluten om att betala tillbaka det jag lånat och fortsätta på min karriär. Jag älskar mitt jobb och hoppas på att kunna bli fastanställd direkt på företaget. Är konsult idag. Jag kan inte bli anställd just nu pga. policy och mina skulder hos KFM… Moment 22.
Gothia är ombud för Avida finans, kapitalskulden ca 200.000kr men dröjsmålsränta på 28%.

De vill invänta kronofogdens utredning.

Inkasso Marginalen vill dock att jag inte skall ha någots skulder hos KFM, samt betala 100.000kr för att de skall dra tillbaka ärendet. Jag betalade alltid min avbetalning till dem tills för 1,5 år sedan. Hade jag svårt att betala kunde Marginalen dela upp betalningen osv. Alltid tillmötes och hjälpsamma. Då hade jag en nettoinkomst på 17.000kr. Idag ser det bättre och och jag har en godman som betalar mina räkningar. Får jag bara chansen kan jag fixa detta själv. Men det är svårt med ångesten, jag bryter ihop flera gånger om dagen och tänker att detta aldrig kommer ta slut. Vill jobba extra men är rädd att krascha och ändå inte bli skuldfri. Kapitalskulden till Marginalen är 150.000kr
Som sagt, imponerande insats från din sida.
28% är saftig ränta! Om kapitalskulden är på 200 k så befarar jag att Gothia även om de ksulle gå med på att dra tillbaka fr Kf kommer begära höga månadsbelopp. Skulle inte bli förvånad om de skulle vilja ha 10-20 k per månad!
Det bästa hade varit om de gick med på att frysa räntan.
Knepig situation, skuldbördan är inte överdrivet stor men med så hög ränta och löneutmätning vet inte hur lång tid det kommer ta att bli skuldfri?
 

Hdgf

Medlem
Poäng: 46
Blev medlem
4 Februari 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
17
Poäng
46
Som sagt, imponerande insats från din sida.
28% är saftig ränta! Om kapitalskulden är på 200 k så befarar jag att Gothia även om de ksulle gå med på att dra tillbaka fr Kf kommer begära höga månadsbelopp. Skulle inte bli förvånad om de skulle vilja ha 10-20 k per månad!
Det bästa hade varit om de gick med på att frysa räntan.
Knepig situation, skuldbördan är inte överdrivet stor men med så hög ränta och löneutmätning vet inte hur lång tid det kommer ta att bli skuldfri?
Tack, jag vill inte leva såhär och kämpar att ta mig ut.
Enligt kronofogdens skuldprognos kommer jag om 10 år med en månadsbetalning på 9500kr ha sänkt skulden med 100.000kr. Det är inte rimligt. Uh, jag får sådan extrem ångest av att tänka på det… Bryter ihop flera gånger om dagen.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Tack, jag vill inte leva såhär och kämpar att ta mig ut.
Enligt kronofogdens skuldprognos kommer jag om 10 år med en månadsbetalning på 9500kr ha sänkt skulden med 100.000kr. Det är inte rimligt. Uh, jag får sådan extrem ångest av att tänka på det… Bryter ihop flera gånger om dagen.
Förstår att det känns hopplöst men ta en dag i taget. Du har kommit långt så titta på de framsteg du faktiskt gjort. Just idag kanske du inte ser en bra lösning i sikte men ge inte upp. Om du vill att jag gör ett försök med Gothia så hör av dig via pm.
Har du varit i kontakt med Nystart finance om de kan hjälpa till? Inte billiga de heller men om du kan slippa kf så kan det vara en idé? osäker på om de kräver en borgenär dock!
Du kan kolla för mer info här:
https://se.nstart.com/
Du eller din godeman kan ringa och fråga om dekan tänkas hjälpa till.
 

Hdgf

Medlem
Poäng: 46
Blev medlem
4 Februari 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
17
Poäng
46
Jag har tyvärr ingen familj då jag är utlandsfödd och endast har en biologisk mor som är förtidspensionär. Jag tror inte att jag kan hitta någon som kan gå i borgen för mig, annars hade jag gått till banken.
Min plan för 1,5 år sedan var att hålla ut ett år till och sedan söka ett samlingslån hos min vanliga bank. Men jag började hamna efter med skulderna. Hade utgifter på 30.000kr och det gick inte. Kunde inte gå upp i timmar än heller och fick då rådet att sluta betala…

Uh, allt för att jag under pandemin blev sjuk och började ta krediter för att inte hamna hos kronofogden :'( Det är svårt att vara så ensam i livet. Jag vill inte ge upp, min gode man är så extremt tacksam för!

Inkasso borde ju kunna hjälpa en!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Jag har tyvärr ingen familj då jag är utlandsfödd och endast har en biologisk mor som är förtidspensionär. Jag tror inte att jag kan hitta någon som kan gå i borgen för mig, annars hade jag gått till banken.
Min plan för 1,5 år sedan var att hålla ut ett år till och sedan söka ett samlingslån hos min vanliga bank. Men jag började hamna efter med skulderna. Hade utgifter på 30.000kr och det gick inte. Kunde inte gå upp i timmar än heller och fick då rådet att sluta betala…

Uh, allt för att jag under pandemin blev sjuk och började ta krediter för att inte hamna hos kronofogden :'( Det är svårt att vara så ensam i livet. Jag vill inte ge upp, min gode man är så extremt tacksam för!

Inkasso borde ju kunna hjälpa en!
Inkasso har blivit mycket hårdare och vill allt som oftast att man betalar tillbaka på max 12 månader.
Men kolla nstart för de verkar inte vilja ha en borgensman. Det skadar inte att ringa och prata med dem.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp