• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ekonomiskt läge och målsättning

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Hoppas du kan sälja av rejält o få en slant

Det går faktiskt över förväntan. Mycket jobb och nu har jag väl sålt av mycket av det mest lättsålda så säkert långsammare försäljning framöver. Men 17 K in ännu så länge (efter att båshyran är betald) på ungefär 2 månader känns helt fantastiskt :) Det är rätt kul också, blir lite som ett spel att försöka kränga istället för (som vanligt) att bara konsumera!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Det går faktiskt över förväntan. Mycket jobb och nu har jag väl sålt av mycket av det mest lättsålda så säkert långsammare försäljning framöver. Men 17 K in ännu så länge (efter att båshyran är betald) på ungefär 2 månader känns helt fantastiskt :) Det är rätt kul också, blir lite som ett spel att försöka kränga istället för (som vanligt) att bara konsumera!
Härligt! Goa pengar, känns lite som bonus även fast man har betalat en gång i tiden.
Ha i åtanke att det kan rapporteras in till skatteverket om man säljer för en viss summa eller antal försäljningar. Minns inte summan, men var runt 25-28 om jag inte minns fel.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Härligt! Goa pengar, känns lite som bonus även fast man har betalat en gång i tiden.
Ha i åtanke att det kan rapporteras in till skatteverket om man säljer för en viss summa eller antal försäljningar. Minns inte summan, men var runt 25-28 om jag inte minns fel.

Ja, precis, jag tror det är 50000. Men undrar om det inte mest gäller för digitala handelsplatser. Formellt borde det väl gälla även för en fysisk bås-loppis, men tror inte att de rapporterar in. Bör kolla upp det i alla fall inser jag. Förra året kom jag upp i 42 K på Tradera har jag för mig. Syntes på deklarationen, men ingen skatt. Reglerna verkar sjukt luddiga.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Ja, precis, jag tror det är 50000. Men undrar om det inte mest gäller för digitala handelsplatser. Formellt borde det väl gälla även för en fysisk bås-loppis, men tror inte att de rapporterar in. Bör kolla upp det i alla fall inser jag. Förra året kom jag upp i 42 K på Tradera har jag för mig. Syntes på deklarationen, men ingen skatt. Reglerna verkar sjukt luddiga.

Okej, är nog bara tradera o blocket. Sedan har dom nog inte koll och småbelopp under 50 k lär dom knappast granska så noga
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Liten kort uppdatering!

Blancorna rör sig typ i sidled känns det som. Jag var dum nog att tacka ja till Resurs erbjudande 2 (eller om det var tre) gånger under året. Så det som startade med 500 K förra hösten är nu 510 K efter typ 50000 betalt (bara räntor alltså). Det känns ju lite tröstlöst, men så är det ju precis i början av ett annilutetslån. Ska inte tacka ja till fler betalningsfria månader i alla fall:-(. SEB tickar i alla fall nedåt med 1500 i månaden och även Northmille typ 1000 kr i månaden. Mest räntor där också ännu så länge

Nåväl, över till mer positiva nyheter:)

Nu har jag äntligen flyttat. Kändes sjukt skönt att betala in 4200 kr för två veckor sedan och veta att det inte skulle dras 9000 i hyra med autogiro. Lite sura kostnader så här i skiftet. Flyttstäd 2800 kr och låsbyte 2800 kr. Men det är ju engångskostnader.

Försäljningen går fortsatt helt OK. Trots att jag inte varit aktiv under semester/flyttperioden är jag uppe i 29 K nu, men då ska det dras typ 4000 i båshyra för några månader (har dubbla bås nu).

Igår försvann en ff också. Så nere i 0.3 på UC nu. Undrar om jag kan nå 0.2 när de sista två försvinner i höst:)? Mest på kul bara. Är ju så överbelånad (lånegrad fortfarande runt 2.0) så har egentligen ingen större nytta av ett bra UC känns det som. Känns också märkligt att ha superbra betyg där (relativt sett, för mig är 0.2-0.3 jäkligt bra i alla fall), men ändå inte ha en chans att lägga om lån till något bättre känns det som. Får jobba med att betala ner istället, kanske lika bra det egentligen. Ska börja amortera ner mer nu i höst. Psykologisk vore det tex skönt att få ner Resurs under startsumman 500 K så börjar nog med det iaf

Har inte heller nallat på kreditkortet. De ligger typ orörda sedan i höstas. Och det är verkligen att bryta ett mönster för mig. Det är där det brukar spåra ur. Funderar på att säga upp Swedbank 60 K för att se vad som händer med UCn. Min belåningsgrad skulle ju minska då också.
 
Senast ändrad:

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Pratade med en jobbarkompis idag och han började prata om att jag kanske borde söka skuldsanering. Jag har aldrig ens tänkt tanken tidigare, för även om ekonomin ständigt är tight har det egentligen aldrig riktigt bränt till så pass att jag inte kunnat betala mina lån och räkningar. Men så började jag fundera lite mer på det nu. Kanske det trots allt vore en genväg:)? Enligt testet på KFs sida bör jag kunna kvalificera mig även om det bara är väldigt preliminärt.

Får fundera vidare. Gillar egentligen inte tanken på att känna mig så kontrollerad och livegen.
 

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Att tänka är inte dumt och varför inte? 5 år går snabbt och sen är du fri
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Jag är så sjukt okunnig på området. Måste läsa in mig! En första fundering är om "de" (kronofogden?) börjar med att kolla om man har eventuella tillgångar? Kan de typ komma hem till en och börja mäta ut grejer för försäljning (det har jag absolut ingen lust med) eller regleras allt av siffror i lån och framtida inkomster:)?
 

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Ja , om du har tillgångar som kan utmätas då tar de det. Säg att du äger en fin snabb båt värd 200 lax så klart tar de det.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Ja , om du har tillgångar som kan utmätas då tar de det. Säg att du äger en fin snabb båt värd 200 lax så klart tar de det.
Just den typen av uppenbara kapitalvaror har jag inte. Rör sig mer om typ 20000 serietidningar, närmare 2000 vinyl, en del "dyrbara" TV-spel osv. Alltså det som gjort mig så skuldsatt från början (har ju någon sorts shoppingberoende). Oroar mig för någon variant på Lyxfällan när Magnus bjuder in någon stöddig landsortsnasare som med girig blick erbjuder 1500 kr för något värt 30 K :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp