• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ekonomiskt läge och målsättning

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Blir inte riktigt klok på det här med "insolvent" och krav på oförmåga att kunna betala sina skulder inom överskådlig tid. Det är lite luddigt. Jag har ju tex 509 000 hos Resurs som jag klarar av att betala. Men det är på drygt 15 år. Då är jag 68 när det är färdig betalt. Är det "överskådligt" ?
Jag kan misstänka att kunna avbetala ett lån på den tiden det är upplagt på räknas som överskådlig tid.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Blir inte riktigt klok på det här med "insolvent" och krav på oförmåga att kunna betala sina skulder inom överskådlig tid. Det är lite luddigt. Jag har ju tex 509 000 hos Resurs som jag klarar av att betala. Men det är på drygt 15 år. Då är jag 68 när det är färdig betalt. Är det "överskådligt" ?
Du måste ju räkna på hela din skuld o inte ett enskilt lån.
Annars är överskådlig tid allt mellan 7-12 år, beror nog på ålder.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Du måste ju räkna på hela din skuld o inte ett enskilt lån.
Annars är överskådlig tid allt mellan 7-12 år, beror nog på ålder.
Jo, men det var det som sträckte sig längst. SEB är nog klart på ungefär 3-4 år, Norhville 12 tror jag :)
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Jag kan misstänka att kunna avbetala ett lån på den tiden det är upplagt på räknas som överskådlig tid.
Du kan säkert ha rätt. Jag börjar mer och mer tvivla på att jag skulle kunna få skuldsanering beviljad, trots testet på KFs sida. Även om det är stramt ekonomiskt så klarar jag ju inbetalningarna varje månad så de kanske bedömer att jag bara behöver tuffa på mot döden och inte behöver någon sanering (och kanske de har rätt, tyckte bara att det verkade som en skön genväg och att kunna bli skuldfri innan 60:)
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Du kan säkert ha rätt. Jag börjar mer och mer tvivla på att jag skulle kunna få skuldsanering beviljad, trots testet på KFs sida. Även om det är stramt ekonomiskt så klarar jag ju inbetalningarna varje månad så de kanske bedömer att jag bara behöver tuffa på mot döden och inte behöver någon sanering (och kanske de har rätt, tyckte bara att det verkade som en skön genväg och att kunna bli skuldfri innan 60:)
Du kan betala på alla dina skulder enligt plan och har mer kvar än du skulle ha med utmätning/sanering? Då blir det nog svårt att få igenom en sanering.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Du kan betala på alla dina skulder enligt plan och har mer kvar än du skulle ha med utmätning/sanering? Då blir det nog svårt att få igenom en sanering.
Ja, precis. Främsta argumentet för mig att söka skulle vara att jag då kan bli skuldfri på 5 år och
slippa den ständiga, vidriga ekonomiska stressen när jag närmar mig den riktiga ålderdomen :) . En gång i tiden var det väl därför fenomenet skuldsanering uppstod på 90-talet eller så? Jag klarar alltså mina skulder, men det ekonomiska utrymmet är ständigt tight och livskvaliten väldigt negativt påverkad av det. Samtidigt är det ju fråga om konsumtionsskulder som jag själv är 100 procent ansvarig för så jag kan förstå om jag inte blir beviljad.

Inte hela världen om jag inte får sanering heller. Har som sagt ny (mycket billigare) lägenhet och läget är förhållandevis stabilt. Börjar jag jobba mer målmedvetet med amorteringar och räntorna börjar gå ner på allvar så blir det ju ändå ljusare dagar framöver:)
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Men går du runt när du betalar alla lån plus övriga kostnader?

I nuläget gör jag det. Har lyckats byta lägenhet så jag har lyckats få ner hyran från runt 9000 till 4800 kr (med all el inräknad samt parkering). Plus att jag (för något år sedan) lyckats betala ner alla kreditkort, avsluta Fairlo osv och har allt på blanco (3 stycken, totalt 900 K ungefär) med runt 8-9 procents ränta. När det var som värst betalade jag runt 25:K i månaden i lån/krediter och hyra och fick in typ 22 i lön. Och då var ju ändå inte mat och alla andra räkningar betalda så då blödde det betydligt värre:)
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Liten uppdatering!

Att släcka små krediter är sjukt kul och befriande. Att gneta på med gigantiska blancon som aldrig tycks röra sig nedåt är mest bara tröstlöst tycker jag. Jag ska därför försöka motivera mig själv med två "nya" inslag i kampen.

För det första har jag tänkt börja spara lite mer systematiskt. Skapa en buffert. Dels för den praktiska nyttan av att ha en sån, men minst lika mycket för känslan av trygghet och att det också sker något mer påtagligt positivt i privatekonomin. Inget nytt och spännande alltså, sånt som alla "normala" människor har:)

Jag har också tänkt börja dokumentera min resa lite mer utvecklat för mig själv. I början av varje månad, när allt är draget och betalt, så ska jag räkna ihop fyra summor. En för återstående skulder, en för "tillgångar" (en sammanräkning av fonder, aktier, cash, på kontot osv), en för månadens balans (skulder minus tillgångar) och så slutligen en enkel siffra för månadens "resultat" så det blir tydligt hur det har gått:). Typ så här:

September
Skulder 950 000 kr
Tillgångar 30 000 kr
Balans -920000 kr
Månadsresultat: +8000 kr (5 K amortering, 3 K sparande)

Typ så

Sen sparar jag varje månads sammanräkning så jag kan gå tillbaka och känna att det faktiskt händer något.
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
582
Mottagna reaktioner
310
Poäng
487
Jag känner också att motivationen sjunker. Det känns som att jag aldrig har pengar. Är nog bra med nya inslag för att få ny energi.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp