• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Brixo hotar med polisanmälan

Lolen

V.I.P
Poäng: 187
Blev medlem
10 Oktober 2014
Meddelanden
395
Mottagna reaktioner
59
Poäng
187
Herregud vad trött man blir på dessa jävla idioter och dåliga människor. Det är knappast någon i kundtjänst som är anställd som hittar på att man ska hota med polisanmälan (de lär få sin lön oavsett) Detta lär garanterat komma från ledningen eller ägare, mycket märkligt att de ska behöva sitta och svara på mail. Har man gett sig in i denna branschen bör man vara medveten om riskerna annars, precis som i alla branscher har man olika risktaganden med sina företag. Nu är det inte olagligt att "hota" med polisanmälan, dock så har ingen brott begåtts och då kan det vara olämpligt och mer åt utpressning..
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    315.8 KB · Visningar: 66
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
978
Poäng
907
Vad är det som händer i smslånebranschen den ena börjar hota sina långivare att polisanmäla med krav som är falska och den andra (DinFinans) skickar ut falska fakturor och lyckas nästan dupera jättarna inkassobranschen om det inte vore för Lånforums medlemmar som gjorde dem uppmärksamma om att allt är bara en bluff. Läste också ett inlägg av Grodan1 i dag att nu börjar inkassobolag ta blanka UC bara för att de kan. Det är för mig ett skrämmande scenario som nu börjat där man kanske inte vågar släppa till inkasso utan att bli ytterligare straffad med uselt kreditbetyg som följd. Är vi bara en osynlig massa som skuldsatta som branschen kan behandla som de vill. Tydligen ska vi tåla att behandlas som en andra klassens person som de kan trampa på ännu mer då vi redan är nere i skiten. Det finns tydligen inget som heter god inkassosed längre dvs ."Inkassoverksamhet ska bedrivas enligt god inkassosed. Det innebär bland annat att den som inkassoåtgärderna riktas mot inte får utsättas för onödiga kostnader eller trakasserier."
 

Grodan1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 397
Blev medlem
28 Oktober 2014
Meddelanden
1 268
Mottagna reaktioner
196
Poäng
397
Det kanske inte är olagligt men det strider i allra högsta grad med FI och Datainspektionens lagar o regler.
Ja vad händer, nu kan man ju till och med skicka bluffakturor utan att åka fast?
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Vad är det som händer i smslånebranschen den ena börjar hota sina långivare att polisanmäla med krav som är falska och den andra (DinFinans) skickar ut falska fakturor och lyckas nästan dupera jättarna inkassobranschen om det inte vore för Lånforums medlemmar som gjorde dem uppmärksamma om att allt är bara en bluff. Läste också ett inlägg av Grodan1 i dag att nu börjar inkassobolag ta blanka UC bara för att de kan. Det är för mig ett skrämmande scenario som nu börjat där man kanske inte vågar släppa till inkasso utan att bli ytterligare straffad med uselt kreditbetyg som följd. Är vi bara en osynlig massa som skuldsatta som branschen kan behandla som de vill. Tydligen ska vi tåla att behandlas som en andra klassens person som de kan trampa på ännu mer då vi redan är nere i skiten. Det finns tydligen inget som heter god inkassosed längre dvs ."Inkassoverksamhet ska bedrivas enligt god inkassosed. Det innebär bland annat att den som inkassoåtgärderna riktas mot inte får utsättas för onödiga kostnader eller trakasserier."
Jättebra skrivet.
Det som jag är mest orolig för är om man tagit något lån av något företag som drivs av kriminella gäng, utan att man vet om det, eller att något företag anlitar torpeder istället för inkassobolag/KFM. Läs denna artikel
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2941574-mordet-pa-anton-indrivning-som-gick-snett
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Jättebra skrivet.
Det som jag är mest orolig för är om man tagit något lån av något företag som drivs av kriminella gäng, utan att man vet om det, eller att något företag anlitar torpeder istället för inkassobolag/KFM. Läs denna artikel
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2941574-mordet-pa-anton-indrivning-som-gick-snett

Jag har också tänkt sådana tankar många gånger. Vem vet liksom, och vem vet om det inte redan skett utpressningar och mord och liknande kopplat till sådana här spörsmål. Det är en skrämmande tanke. Även fullt realistiskt eftersom det finns så många nya, mindre och oseriösa aktörer på marknaden. Det kan finnas kopplingar till kriminella och företag som Brixo uppvisar ju en desperation efter att få igen sina pengar. Som kan tolkas som skrämmande och möjligheter till att gå ännu längre.

Jag uppmanar och tycker man ska undvika alla utom dom pålitliga och erkända lånebolagen så långt det är möjligt.
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 372
Poäng
967
Jag är livrädd att något att av alla företag man har lån hos kan hamna hos fel indrivare. Usch. Har nog med problem och magsår.
 

Bedrövad

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
1 Februari 2016
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jag är livrädd att något att av alla företag man har lån hos kan hamna hos fel indrivare. Usch. Har nog med problem och magsår.
Jag har gjort som någon skev här på forumet och anmält dessa till Fi mm. Dom tackade för infon ock skrev, hoppas fler anmäler detta om det förhåller sig så.
 

lär mig aldrig

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
20 Augusti 2024
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
Hej!

Har skulder på upp emot en miljon och blev rekommenderad att släppa allt till KF där jag nu har löneutmätning.

Har nu fått ett mail från Brixo som hotar att polisanmäla mig för bedrägeri då jag endast hann göra en återbetalning till dem innan jag släppte allt.

Detta kändes givetvis som ett slag i magen och jag funderar på om de verkligen går så långt? De säger att de ska titta på om jag uppgett felaktiga uppgifter för hur stora lån jag hade, men när jag ansökte hos dem frågade de inte ens om det, bara om månadskostnaderna för lånen.

Fick flera lån beviljade i samma veva som det som jag fick hos Brixo och är inte säker att jag gett på kronan rätt uppgift i vad min månadskostnad för lånen var, men kan man verkligen fällas för bedrägeri för något sådant? Det är ju inte direkt så att jag tagit lånet och då vetat att jag inte skulle kunna betala...
Hej, längesedan detta skrevs men skulle vilja höra hur allt gick? Jag ska själv släppa mitt till kronofogden nu.
 

lär mig aldrig

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
20 Augusti 2024
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
Hej!

Har skulder på upp emot en miljon och blev rekommenderad att släppa allt till KF där jag nu har löneutmätning.

Har nu fått ett mail från Brixo som hotar att polisanmäla mig för bedrägeri då jag endast hann göra en återbetalning till dem innan jag släppte allt.

Detta kändes givetvis som ett slag i magen och jag funderar på om de verkligen går så långt? De säger att de ska titta på om jag uppgett felaktiga uppgifter för hur stora lån jag hade, men när jag ansökte hos dem frågade de inte ens om det, bara om månadskostnaderna för lånen.

Fick flera lån beviljade i samma veva som det som jag fick hos Brixo och är inte säker att jag gett på kronan rätt uppgift i vad min månadskostnad för lånen var, men kan man verkligen fällas för bedrägeri för något sådant? Det är ju inte direkt så att jag tagit lånet och då vetat att jag inte skulle kunna betala...

Är det någon som någonsin varit med om att någon blivit polisanmäld av lånebolag i liknande situationer?

Hur länge ska man behöva gå runt och oroa sig för detta medan deras interna utredning håller på?
Gammal tråd men jag undrar oxå om någon faktiskt blivit polisanmäld nån gång
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp