• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Brixo hotar med polisanmälan

Hero

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
25 Januari 2016
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej!

Har skulder på upp emot en miljon och blev rekommenderad att släppa allt till KF där jag nu har löneutmätning.

Har nu fått ett mail från Brixo som hotar att polisanmäla mig för bedrägeri då jag endast hann göra en återbetalning till dem innan jag släppte allt.

Detta kändes givetvis som ett slag i magen och jag funderar på om de verkligen går så långt? De säger att de ska titta på om jag uppgett felaktiga uppgifter för hur stora lån jag hade, men när jag ansökte hos dem frågade de inte ens om det, bara om månadskostnaderna för lånen.

Fick flera lån beviljade i samma veva som det som jag fick hos Brixo och är inte säker att jag gett på kronan rätt uppgift i vad min månadskostnad för lånen var, men kan man verkligen fällas för bedrägeri för något sådant? Det är ju inte direkt så att jag tagit lånet och då vetat att jag inte skulle kunna betala...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 372
Poäng
967
Bra med ursäkt men ändå skrämmande. Undrar dock vilken stackare som var mottagare av mailet. Eller om de kör en Silverwik och chansar att någon betalar av ren rädsla...
 

Hero

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
25 Januari 2016
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jag har också fått tillbaka ett svar där de ber om ursäkt för mailet och de felaktiga uppgifterna. Samtidigt står det dock att de måste utreda och se om det finns grund för en polisanmälan. Står det i era också?
 

jobaby

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
377
Mottagna reaktioner
327
Poäng
477
Står nått sånt.. och att de inte ska jaga mig via arbetsgivare o sånt utan använda mail som kontakt då det verkar fungera.. Stollar...
Visst förstår jag att de vill ha sina pengar men otroligt otrevligt mail!!

De flesta här på forumet har ju tagit nya lån för att lösa andra lån och dumma som vi är så har vi såklart trott på oss själva att det ska nog ordna sig....
 

Hero

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
25 Januari 2016
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Är det någon som någonsin varit med om att någon blivit polisanmäld av lånebolag i liknande situationer?

Hur länge ska man behöva gå runt och oroa sig för detta medan deras interna utredning håller på?
 

krakelspektakel

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
16 December 2011
Meddelanden
524
Mottagna reaktioner
79
Poäng
247
Jag ser det som ren skrämseltaktik. Senast jag kollade var det inte olagligt att varken vara dum, korkad, optimistisk eller naiv. Har man angivet hyfsat sanningsenliga uppgifter vid låneansökan så är det snarare bristfällig kreditgivning än bedrägeri.
Och ett nyckelord inom straffrätt är uppsåt. En åklagare måste visa att du tagit lånet utan att du har för avsikt att återbetala. Min gissning är att skulle de polisanmäla så kommer anmälan läggas ner innan det når rätten.
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Svara att du nu anmäler dom till berörda myndigheter och instanser för deras fel och brister.

Jag tror knappast det skulle gå längre än att en polisanmälan läggs ned. Det går inte att bevisa vad man haft för avsikter med att ta ett lån. Om lånet är på tok för stort för ens möjligheter är det snarare kreditgivaren som ska anmälas till berörda myndigheter för sin dåliga kreditbedömning och få sitt tillstånd för verksamheten indraget.

Det här "ursäkts-mailet" är bara ett sätt att göra en pudel. Man ser ju direkt att det kommer ut på forum som detta och att det slår tillbaka på Brixo själva. Givetvis är det inget misstag, mailen är såklart utskickade till er och med flit. Alltså bara ännu en lögn.

Förstår man som kreditgivare inte riskerna med denna typ av dåliga krediter så ska man nog inte starta en sådan här verksamhet. Det är förenat med att mängder av människor inte kommer kunna betala tillbaka pengarna. Att hota med att polisanmäla dessa människor är ingen fungerande metod. Man får acceptera riskerna, gå den sedvanliga vägen via Kronofogden och acceptera en misslyckad kredit. Inte bete sig desperat och som någon kriminell maffia som skickar massa trakasserande mail och gud vet vad hur långt vissa klåpare till låneföretag är beredda att gå.
 

Grodan1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 397
Blev medlem
28 Oktober 2014
Meddelanden
1 268
Mottagna reaktioner
196
Poäng
397
Hej!

Har skulder på upp emot en miljon och blev rekommenderad att släppa allt till KF där jag nu har löneutmätning.

Har nu fått ett mail från Brixo som hotar att polisanmäla mig för bedrägeri då jag endast hann göra en återbetalning till dem innan jag släppte allt.

Detta kändes givetvis som ett slag i magen och jag funderar på om de verkligen går så långt? De säger att de ska titta på om jag uppgett felaktiga uppgifter för hur stora lån jag hade, men när jag ansökte hos dem frågade de inte ens om det, bara om månadskostnaderna för lånen.

Fick flera lån beviljade i samma veva som det som jag fick hos Brixo och är inte säker att jag gett på kronan rätt uppgift i vad min månadskostnad för lånen var, men kan man verkligen fällas för bedrägeri för något sådant? Det är ju inte direkt så att jag tagit lånet och då vetat att jag inte skulle kunna betala...
Det där skulle jag anmäla till FI och datainspektion direkt.
Det är bara o mejla dom vad som hänt, man behöver inte gå in på detaljer.
Jag har skaffat en mejladress som jag använder när jag mejlar dom..
Skriver vilket företag jag vill tipsa om låneföretag och inkasso och vad dessa gjort med vilka metoder!
Ju fler som gör detta innebär ju att de blir mer kontroller. [email protected]
[email protected]
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp