• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Borgenärer som stryker skuld inför skuldsanering

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Läste detta i en annan tråd:
"Ärendet skickas tillbaka till Kfm för fortsatt handling. Zolva hade själva skrivit av sin skuld ja var skyldig dom. De ville inte vara med i saneringen."

Samma sak hände mig men jag trodde detta var extremt ovanligt då jag inte hört att det hänt någon annan, tills nu...
Förstår inte varför man väljer att göra så...

Har någon varit med om samma sak?
Om ja, vad var det för skuld..? Privat, statlig etc...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 041
Mottagna reaktioner
13 774
Poäng
9 547
Läste detta i en annan tråd:
"Ärendet skickas tillbaka till Kfm för fortsatt handling. Zolva hade själva skrivit av sin skuld ja var skyldig dom. De ville inte vara med i saneringen."

Samma sak hände mig men jag trodde detta var extremt ovanligt då jag inte hört att det hänt någon annan, tills nu...
Förstår inte varför man väljer att göra så...

Har någon varit med om samma sak?
Om ja, vad var det för skuld..? Privat, statlig etc...

Vad hände dig? Kan du utveckla. Nyfiken!
 

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Vad hände dig? Kan du utveckla. Nyfiken!
Ja, jag borde ju föregått med gott exempel och berättat själv ;)

När jag fick mitt förslag till betalplan så såg jag att en av aktörerna (staten) inte var med i listan, och jag visste att jag hade skrivit upp dom i min anmälan till skuldsanering.
Så jag loggade in på deras sida och där stod det att mina ärenden hade avslutats veckan innan.

Ska dock påpeka att dessa skulder var gamla, vilket kanske påverkade deras beslut att stryka dom.
Kan också nämnas att dessa skulder aldrig varit hos KF utan bara legat vilande, men aktiva.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 041
Mottagna reaktioner
13 774
Poäng
9 547
Så ingen överklagade egentligen utan dom bara sket i att vara med på planen?
 

Fri2024

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
18 Juni 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Hur stor skuld är det som de dragit tillbaka?

Kan tänka mig att de väljer att göra så för att det kostar mer än det smakar. Att hantera saneringsskulder kostar troligen en del.
Om min skuld på 13500 hamnar i en sanering och de beräknas få tillbaka 50% av den under 5 år så får de inte tillbaka mer än 1350kr per år.
 

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Hur stor skuld är det som de dragit tillbaka?

Kan tänka mig att de väljer att göra så för att det kostar mer än det smakar. Att hantera saneringsskulder kostar troligen en del.
Om min skuld på 13500 hamnar i en sanering och de beräknas få tillbaka 50% av den under 5 år så får de inte tillbaka mer än 1350kr per år.
Kommer inte ihåg summan men jag har betydligt mindre skulder i min sanering som ingen tackade nej till.
Det är väl inte så mycket problem att få en inbetalning gjort till sig 1 gång om året?

Men det är väl ändå den mest troliga orsaken till att man väljer att hellre efterskänka skulden.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Får man bara några kronor bedömer man väl att hanteringen av betalningen och det hysteriska ringandet efter avslutade skuldsaneringen för att skulden syns ett tag till kostar för mycket
 

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Får man bara några kronor bedömer man väl att hanteringen av betalningen och det hysteriska ringandet efter avslutade skuldsaneringen för att skulden syns ett tag till kostar för mycket
I mitt fall skulle de fått mer än några kronor då jag har hög återbetalningsprocent. Men visst, det spelar inte mig någon roll.
Men hade min skuldsanering blivit nekad hade jag däremot varit tacksam. Det var trots allt en hel del pengar.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Läste detta i en annan tråd:
"Ärendet skickas tillbaka till Kfm för fortsatt handling. Zolva hade själva skrivit av sin skuld ja var skyldig dom. De ville inte vara med i saneringen."

Samma sak hände mig men jag trodde detta var extremt ovanligt då jag inte hört att det hänt någon annan, tills nu...
Förstår inte varför man väljer att göra så...

Har någon varit med om samma sak?
Om ja, vad var det för skuld..? Privat, statlig etc...
Jag hade väldigt många borgenärer med i min skuldsanering (hade dessutom gamla Skusan där man betalade in till varje borgenär själv). Jag hade ju stenkoll och hade anmält varenda skuld, ner till minsta lilla förfallen faktura. Hade en förfallen faktura på ett köp gjort i en djuraffär. De skickade aldrig in till kf och jag gjorde till och med ett försök att få betala efter avslutad sanering men de hörde aldrig av sig. Det rörde sig om typ 700 kr och de skulle ha fått ca hälften i saneringen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp