• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Avslagen överklagan pga inte gjort allt för att sänka räntan

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
163
Mottagna reaktioner
68
Poäng
197
Jag fick nyss beslut från Tingsrätten om avslag på överklagan. (Skuldsanering.)
De skrev att:

” att visa att det inte finns någon möjlighet att begränsa lånekostnaderna, exempelvis genom omläggning av lån eller på annat sätt (jfr. bestämmelsen i 9 § andra stycket skuldsaneringslagen, enlighet vilken det vid skälighetsbedömningen ska särskilt beaktas bl.a. de ansträngningar som gäldenären gjort för att fullgöra sina förpliktelser). ”

”samma bedömning… ” ”inte är kvalificerat insolvent. ”

Skulderna är på 1,6 miljoner. Men jag förstår inte, menar de att jag inte bett långivarna att frivilligt sänka räntan? (Varför skulle de gå med på det? Då får de ju mindre pengar varje månad av utmätningen.)

Eller menar de att jag ska söka om ett samlingslån? Räntorna är ju redan höga, hur skulle ett samlingslån hjälpa? Och även om det skulle bli beviljat, så är väl max 600k på ett sånt. Så det skulle återstå mer än hälften av lånen, som skulle fortsätta med utmätning och då skulle jag inte ha råd att betala samlingslånet och då skulle det också hamna i utmätning och varför skulle jag då få det beviljat.

Har någon något råd här?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
"inte är kvalificerat insolvent"

Denna förstår jag faktiskt inte. 1.6 miljoner är ganska mycket pengar, hur gammal är du?
 

Sam89

Kunnig medlem
Poäng: 176
Blev medlem
14 Oktober 2022
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
54
Poäng
176
Jag fick nyss beslut från Tingsrätten om avslag på överklagan. (Skuldsanering.)
De skrev att:

” att visa att det inte finns någon möjlighet att begränsa lånekostnaderna, exempelvis genom omläggning av lån eller på annat sätt (jfr. bestämmelsen i 9 § andra stycket skuldsaneringslagen, enlighet vilken det vid skälighetsbedömningen ska särskilt beaktas bl.a. de ansträngningar som gäldenären gjort för att fullgöra sina förpliktelser). ”

”samma bedömning… ” ”inte är kvalificerat insolvent. ”

Skulderna är på 1,6 miljoner. Men jag förstår inte, menar de att jag inte bett långivarna att frivilligt sänka räntan? (Varför skulle de gå med på det? Då får de ju mindre pengar varje månad av utmätningen.)

Eller menar de att jag ska söka om ett samlingslån? Räntorna är ju redan höga, hur skulle ett samlingslån hjälpa? Och även om det skulle bli beviljat, så är väl max 600k på ett sånt. Så det skulle återstå mer än hälften av lånen, som skulle fortsätta med utmätning och då skulle jag inte ha råd att betala samlingslånet och då skulle det också hamna i utmätning och varför skulle jag då få det beviljat.

Har någon något råd här?
Det gjorde jag senast idag. Sänkte ränta med 7.5% sammanlagd på 3 lån på ca 800k. Det gick hur bra som helst , varje samtal tog ett par minuter
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 911
Poäng
1 247
De kanske räknar med 10 år återbetalningstid med rimlig ränta kan månadskostnad bli ca 16-17000kr och med en hyfsad inkomst skulle det funka. Men det är högst teoretiskt. Kan ju också vara så att de bara anses att du gjort för lite, som att sänka ränta, samla lån osv.
Kan du söka igen?
 

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
163
Mottagna reaktioner
68
Poäng
197
De kanske räknar med 10 år återbetalningstid med rimlig ränta kan månadskostnad bli ca 16-17000kr och med en hyfsad inkomst skulle det funka. Men det är högst teoretiskt. Kan ju också vara så att de bara anses att du gjort för lite, som att sänka ränta, samla lån osv.
Kan du söka igen?
Jag undrade också vilket av de två alternativen de menade.

Detta ovan var vad domstolen tyckte iaf. KF s avslag innan var att jag kunde betala av på 12 år, enligt deras datorprogram. Handläggaren kunde inte förklara hur beslutsstödet (datorprogrammet) kom fram till 12 år.

Ja, jag ska nog ansöka igen, men först antar jag att jag bör försöka sänka räntorna och dokumentera att jag försökt.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Hur många år tar dom egentligen höjd för? Var går gränsen?
 

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
163
Mottagna reaktioner
68
Poäng
197
Hur många år tar dom egentligen höjd för? Var går gränsen?
Om jag hörde rätt vad handläggaren sa, 13 eller nåt? Vad jag har hört på andra ställen, cirka 15.

Avslaget från början är bara jättekonstigt. Han matsfe in skuldsaldona och räntorna, och hans program svarade 12 år. Men när jag körde samma värden i Excel blev det över 40 år.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp