• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Avslag på skuldsanering

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Rekommenderar snöbollsmetoden, sälja det du köpt och jämkning i detta fall för att betala bort skulderna om möjligt.

Väldigt få i Sverige har fått skuldsanering 2 gånger. Shoppaholic räknas inte som synnerligt skäl, vilket är grundkrav för att bli beviljad en andra gång.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

jonzy

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Maj 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Om det inte är handläggarens uppgift att motivera avslaget, vem menar du ska motivera avslaget?
Du jobbar ju själv hos KF eller hur? Om det inte står i Skuldsaneringslagen , så borde ju handläggarna som jobbar med det ha riktlinjer istället för att göra det lätt för sig och skicka ett standardsvar oavsett man söker första eller andra gången utan motivering vad särskilda- / synnerliga skäl innebär!

Vem anser dU ska motivera avslaget? Det är väl ni som jobbar inom KF, eftersom ni jobbar med det! Även om det inte är du specifikt!
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Du jobbar ju själv hos KF eller hur? Om det inte står i Skuldsaneringslagen , så borde ju handläggarna som jobbar med det ha riktlinjer istället för att göra det lätt för sig och skicka ett standardsvar oavsett man söker första eller andra gången utan motivering vad särskilda- / synnerliga skäl innebär!

Vem anser dU ska motivera avslaget? Det är väl ni som jobbar inom KF, eftersom ni jobbar med det! Även om det inte är du specifikt!

Varför svarar du på dina egna inlägg?
 

jonzy

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Maj 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Det var du som skrev om att du hänvisats till överklagande.
Ja, eftersom svaret jag fick av min handläggare när jag efterfrågade motiveringen till vad särskilda-/synnerliga skäl innebär så fick jag ett kort svar: "du kan överklaga "! Det är fortfarande inget svar på min fråga vad särskilda- synnerliga skäl är som min fråga var när jag ställde från första början?

Jag tolkar det som att det är godtyckligt att det är upp till varje enskild handläggare eftersom det inte heller framgår i Skuldsaneringslagen, eller de som jobbar inom KF/ skuldsanering har kanske riktlinjer som inte är "offentliga"! Vilket som så hade jag uppskattat en motivering till avslaget och varför jag inte uppfyller kraven för särskilda-/ synnerliga skäl!
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Tack, men det vet jag. Som jag skrev i inlägget, så undrar jag om någon vet vad dessa särskilda/ synnerliga skäl är? eftersom det framgår inte i beslutet, lagen om skuldsanering eller när jag ställde frågan till min handläggare när avslaget kom så svarade hon att jag kan överklaga och inte ett ord mer utan en vidare förklaring!
Vill du höra du fått avslag för dina grön platåskor? *(ironi)*

Det står i ditt beslut. Om du inte ser en koppling till att du redan fått chansen till ett nytt liv med en skuldsanering en gång, där det ändå lät som du hade en rätt bra förklaring, till att du tror du ska få igen. Och denna gång för shoppingberoende...

Fokusera på att göra en plan för hur du ska betala av allt du köpt istället för du verkar ändå inte vilja förstå
 

jonzy

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Maj 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Nä det vill jag verkligen inte, och vet mycket väl att det är skit svårt att få det en andra gång, med all rätt!

Men det är väl inte en ursäkt att inte få en ordentlig motivering? Istället för att enbart skriva att jag inte uppfyller kraven för synnerliga skäl! Och därmed kvarstår min fråga som jag ställde i mitt inlägg: VAD INNEBÄR SYNNERLIGA SKÄL? Eller måste man läsa mellan raderna, och göra en egen analys?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ja, eftersom svaret jag fick av min handläggare när jag efterfrågade motiveringen till vad särskilda-/synnerliga skäl innebär så fick jag ett kort svar: "du kan överklaga "! Det är fortfarande inget svar på min fråga vad särskilda- synnerliga skäl är som min fråga var när jag ställde från första början?

Jag tolkar det som att det är godtyckligt att det är upp till varje enskild handläggare eftersom det inte heller framgår i Skuldsaneringslagen, eller de som jobbar inom KF/ skuldsanering har kanske riktlinjer som inte är "offentliga"! Vilket som så hade jag uppskattat en motivering till avslaget och varför jag inte uppfyller kraven för särskilda-/ synnerliga skäl!

Nej sådant står aldrig med i lagar, kolla förarbetena, har för mig att tidaspekten står med där.

Det brukar kallas godtycke här, det kallas bedömningar hos myndigheter och domstolar.

Är det nyligen du avslutade förra skuldsaneringen?
Var förra skuldsaneringen på 90talet eller tidigt 00 så skulle den delen kunna checkas av.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp