• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Avslag på skuldsanering pgr av lån/krediter som tagits nära inpå min ansökan när bör man ansöka igen?

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
243
Poäng
407
Ja dem kollar på anledningen till avslag förra ansökan så vänta minst 6 månader innan du ansöker igen så dem tydligt kan se att det är en bryt punkt
Tänker du 6 månader från ansökan eller från avslaget? Jag har 3 månader kvar innan jag skickade in för 1 år sedan. Funderar på att söka igen i september då det gått 1 år. Har en tydlig brytpunkt i augusti, både från spel och lån/ krediter, samt vart på enheten för spelmissbruk, vart hos skuld och budgetrådgivning, satt mig på spelpaus. I augusti försvinner även den kreditansökan jag gjorde, men fick avslag på, så inget mer senaste året. Jag är dessutom närmre 50, har trots sjukdom gått upp till 100 % från mina förra 90% jag jobbade innan. Går på löneutmätning sen mars. Jag vet inte mer vad jag ska kunna göra som " bevis" på att jag sköter mig. Skulder ca 650 000 som lågavlönad.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 309
Mottagna reaktioner
884
Poäng
717
Tänker du 6 månader från ansökan eller från avslaget? Jag har 3 månader kvar innan jag skickade in för 1 år sedan. Funderar på att söka igen i september då det gått 1 år. Har en tydlig brytpunkt i augusti, både från spel och lån/ krediter, samt vart på enheten för spelmissbruk, vart hos skuld och budgetrådgivning, satt mig på spelpaus. I augusti försvinner även den kreditansökan jag gjorde, men fick avslag på, så inget mer senaste året. Jag är dessutom närmre 50, har trots sjukdom gått upp till 100 % från mina förra 90% jag jobbade innan. Går på löneutmätning sen mars. Jag vet inte mer vad jag ska kunna göra som " bevis" på att jag sköter mig. Skulder ca 650 000 som lågavlönad.
Låter som du har en brytpunkt o gjort mycket bra gällande detta. Det bör du trycka på i ansökan absolut
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Tänker du 6 månader från ansökan eller från avslaget? Jag har 3 månader kvar innan jag skickade in för 1 år sedan. Funderar på att söka igen i september då det gått 1 år. Har en tydlig brytpunkt i augusti, både från spel och lån/ krediter, samt vart på enheten för spelmissbruk, vart hos skuld och budgetrådgivning, satt mig på spelpaus. I augusti försvinner även den kreditansökan jag gjorde, men fick avslag på, så inget mer senaste året. Jag är dessutom närmre 50, har trots sjukdom gått upp till 100 % från mina förra 90% jag jobbade innan. Går på löneutmätning sen mars. Jag vet inte mer vad jag ska kunna göra som " bevis" på att jag sköter mig. Skulder ca 650 000 som lågavlönad.
September låter vettigt tycker jag! Ju längre tid det gått ju bättre. Kanske bättre då med september så bryt punken är ännu längre bort än att söka nu och kanske få avslag igen och får vänta betydligt längre.
Sen är det ju ingen garanti att det blir ok med en september ansökan men lite större chans förmodligen
 

Frodda

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
6 April 2024
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
24
Poäng
91
Fråga till er som vet/varit med, men brukar KF vilja ha intyg eller bevis pantat man sökt hjälp för sitt spelmissbruk?
har själv sökt hjälp men i ”anonyma” möten, dvs inte att det ska stå i min journal, detta pga mitt jobb där jag ibland kan behöva skicka in sånt för andra tjänster, vilket kan uppfattas negativt hos arbetsgivaren.
(såklart, kräver KF läkarjournal får jag ju väga den delen tyngre så jag kan få sanering)
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Tänker du 6 månader från ansökan eller från avslaget? Jag har 3 månader kvar innan jag skickade in för 1 år sedan. Funderar på att söka igen i september då det gått 1 år. Har en tydlig brytpunkt i augusti, både från spel och lån/ krediter, samt vart på enheten för spelmissbruk, vart hos skuld och budgetrådgivning, satt mig på spelpaus. I augusti försvinner även den kreditansökan jag gjorde, men fick avslag på, så inget mer senaste året. Jag är dessutom närmre 50, har trots sjukdom gått upp till 100 % från mina förra 90% jag jobbade innan. Går på löneutmätning sen mars. Jag vet inte mer vad jag ska kunna göra som " bevis" på att jag sköter mig. Skulder ca 650 000 som lågavlönad.
Det här är enligt min åsikt rätt tänkt.

Du fick avslag för att du inte kunde visa en tydlig brytpunkt. Istället för att slänga in en ny ansökan med en gång så väntar du ett år. Gör en ny ansökan och väntar de 5-6 månaderna det tar för ditt ärende att börja behandlas.

Skulle fler resonera som dig kanske de orimliga köerna/väntetiderna skulle bli mer rimliga.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Fråga till er som vet/varit med, men brukar KF vilja ha intyg eller bevis pantat man sökt hjälp för sitt spelmissbruk?
har själv sökt hjälp men i ”anonyma” möten, dvs inte att det ska stå i min journal, detta pga mitt jobb där jag ibland kan behöva skicka in sånt för andra tjänster, vilket kan uppfattas negativt hos arbetsgivaren.
(såklart, kräver KF läkarjournal får jag ju väga den delen tyngre så jag kan få sanering)
Nog väldigt olika, jag behövde inte vissa ngt
 

viggeloo

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
5 Augusti 2019
Meddelanden
721
Mottagna reaktioner
174
Poäng
357
Behövde inte heller visa dock gick jag kbt
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Fortsätt sök skuldsanering igen är mitt råd. Nyttjar du inga krediter nu så när nästa ansökan hanteras har det gått över ett halvår till. För varje ansökan blir förutsättningarna bättre och bättre. Ett halvår till kan vara skillnaden för att bli beviljad, speciellt om du får en bra handläggare.
Så hade bokat in tid rätt omgående för att skicka in nästa ansökan via kommunen. Speciellt nu då du verkar vara godkänd på övriga krav.
 
Senast ändrad:

viggeloo

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
5 Augusti 2019
Meddelanden
721
Mottagna reaktioner
174
Poäng
357
Jag sökte och fick avslag första gången sen sökte jag igen efter 6 månader ca
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
243
Poäng
407
Det här är enligt min åsikt rätt tänkt.

Du fick avslag för att du inte kunde visa en tydlig brytpunkt. Istället för att slänga in en ny ansökan med en gång så väntar du ett år. Gör en ny ansökan och väntar de 5-6 månaderna det tar för ditt ärende att börja behandlas.

Skulle fler resonera som dig kanske de orimliga köerna/väntetiderna skulle bli mer rimliga.
Tack, jag tror som dig att detta är ett bra upplägg, men vet inte om du missförstod, det är alltså 1 år sedan jag skickade in ansökan, inte sen avslaget. Men precis som du skriver, så har det ju gått minst 1 år när de börjar behandla ansökan. Frågan är nog mest om även det är för tidigt, att de kanske vill ha flera år? Någon som vet eller har erfarenhet på vad de anser är rimlig tid från brytpunkt?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp