• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

900,000:- blancolån, svårt att betala. Vad göra?

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Det lätta vore att släppa allt men som sagt jag tror inte jag är redo att göra det, det kan ändras ifall räntorna fortsätter höjas och jag faktiskt inte kan betala fast jag snålar in på allt.

Roligt ändå att få olika personers perspektiv för det är sådana delade meningar inom detta.


Du verkar klok, tror du har helt rätt i vad du säger.
Är min åsikt bara så ska inte säga vad som är rätt för din del heller det väljer man själv! Tänker mer att eftersom det går runt om än med små marginaler så kan sanering bli svårt att få på väldigt lång tid. Släpper du så ökar räntorna med så skulden minskar mindre än den gör nu.
Men som nämnts här jämnar du så får du ju lite extra varje månad så lite mer rum att gå på
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Jämkningen hade ju förmodligen gett dig 2500+kr/mån extra ... Låter ju som du behöver dem pengarna nu mer än i en klumpsumma. Kanske inte behöver ta nya lån då. Menar, det gör inte möjligheten till sanering bättre heller.

Men fortfarande... Det har nämnt 3 lån. Utöver det - inga transportkostnader, inget shoppande plus lever snålt. Kostar ditt boende 10-15'000kr/mån eller vad är det jag missar?
Varför skulle jag behöva 2000:- extra i månaden? Det hade troligtvis ökat min konsumption, jag lever snålt för att jag måste inte för att jag vill.

3 lån, totalt 900,000 med genomsnittsränta på 13%, sedan ammortering på det som måste betalas. Du kan använda valfri kalkyl för att få reda på att det inte blir många lappar över.

Mat + boende = 10,000:-
Lån = 12,000:-
Försäkringar 1,000:-

Bara där är vi uppe i 23,000 utan att ha handlat någonting utöver vad jag behöver, sedan tillkommer annat.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
663
Mottagna reaktioner
462
Poäng
527
Tolv sidor råd, men fortfarande så har du inte svarat på hur mycket du faktiskt betalar för respektive av dina tre lån i månaden. Endast att du har 22k i fasta kostnader- inklusive lån. Vilket, som många påpekat, bör ge dig ett relativt gott utrymme med en årslön på 450-500k. Varav en oundviklig slutsats blir att du skulle behöva se över alla dina utgifter -att det inte (bara) är lånen som är problemet.

Du behöver självklart inte dela med dig av mer info än vad du vill -MEN. Du klagar sida upp och sida ner på att Kronofogden inte ger dig skuldsanering, vill hjälpa etc etc. Utifrån den lilla infon du ger här, så är det inte ett dugg konstigt -tre lån ska du med din inkomst klara av. Konstigt vore faktiskt om de bedömde på något annat sätt.

Jag förstår att det är surt att så mycket pengar går till lån och räntor, tro mig -jag betalar själv 28k i månaden i enbart lånekostnader. Men hur mycket skulle ens ett nytt samlingslån spara dig, när du endast har 3 lån? MAX 2-3000 i månaden, vilket som många påpekat är vad du skulle få ut extra per månad om du jämkade. Vilket också är något du gång på gång skriver inte är någon idé eftersom du likaväl kan ta en klumpsumma varje år och betala av lånen -för att i nästa mening beklaga dig över att du inte har några pengar över

Om du verkligen, VERKLIGEN, levde på marginalerna, så skulle du inte avfärda möjligheten att få ut de 2-3000 extra varje månad jämkningen skulle innebära. Om det var din enda chans att få äta. De 2-3000 kronorna, är mer än vad många här har kvar när alla räkningar är betalda.
 
Senast ändrad:

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
MAX 2-3000 i månaden, vilket som många påpekat är vad du skulle få ut extra per månad om du jämkade. Vilket också är något du gång på gång skriver inte är någon idé eftersom du likaväl kan ta en klumpsumma varje år och betala av lånen -för att i nästa mening beklaga dig över att du inte har några pengar över

Om du verkligen, VERKLIGEN, levde på marginalerna, så skulle du inte avfärda möjligheten att få ut de 2-3000 extra varje månad jämkningen. Om det var din enda chans att få äta. De 2-3000 kronorna, är mer än vad många här har kvar när alla räkningar är betalda.

Jag fattar inte hur ni människor tänker, skrev förövrigt ett inlägg precis ovanför dig som du troligtvis missade.

Jag beklagar inte att jag inte har några pengar över? har jag aldrig gjort, problemet är att jag är fast med lån som jag inte kan betala av inom en snar framtid. Jag klarar ekonomin precis just nu.

Varför skulle 2-3000 extra hjälpa mig? Jag lever snålt och klarar mig men som sagt jag äger ingenting så det är inte hållbart mycket längre till.

Ni är värre än mig, ska jag köpa tjack för 2000:- extra jag får för jämkning istället och sedan noll vid skatteåterbäring? idioter här inne.

DET HJÄLPER INTE MINA LÅN
 

T-bag

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
18 Januari 2022
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Jag fattar inte hur ni människor tänker, skrev förövrigt ett inlägg precis ovanför dig som du troligtvis missade.

Jag beklagar inte att jag inte har några pengar över? har jag aldrig gjort, problemet är att jag är fast med lån som jag inte kan betala av inom en snar framtid. Jag klarar ekonomin precis just nu.

Varför skulle 2-3000 extra hjälpa mig? Jag lever snålt och klarar mig men som sagt jag äger ingenting så det är inte hållbart mycket längre till.

Ni är värre än mig, ska jag köpa tjack för 2000:- extra jag får för jämkning istället och sedan noll vid skatteåterbäring? idioter här inne.

DET HJÄLPER INTE MINA LÅN
För 2000 extra i månaden så kan du ju amortera extra på ditt minsta lån... Det som är tanken med jämkning, minska skulderna snabbare.
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
För 2000 extra i månaden så kan du ju amortera extra på ditt minsta lån... Det som är tanken med jämkning, minska skulderna snabbare.

Jasså du, eller så väntar jag till april och betalar av det direkt. (inte riktigt, men du fattar min poäng, det går dit ändå jämkning eller inte)


Jag har nämnt tidigare att all skatteåterbäring och 3 veckors semesterersättning oavkortat gått till att betala av lån senaste åren. Tror inte ni fattar hur mycket jag uppoffrat för att klara av detta, jag har verkligen inte mycket pengar över.

Äger ingenting.
Har ingen bil
Bor i relativt billig hyresrätt.


Jag klarar mig precis, höjs räntan går det inte.

Nyss hade jag en miljon i skulder, tur att jag hann betala av ena lånet innan alla räntor höjdes.
 
Senast ändrad:

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
663
Mottagna reaktioner
462
Poäng
527
Jag fattar inte hur ni människor tänker, skrev förövrigt ett inlägg precis ovanför dig som du troligtvis missade.

Jag beklagar inte att jag inte har några pengar över? har jag aldrig gjort, problemet är att jag är fast med lån som jag inte kan betala av inom en snar framtid. Jag klarar ekonomin precis just nu.

Varför skulle 2-3000 extra hjälpa mig? Jag lever snålt och klarar mig men som sagt jag äger ingenting så det är inte hållbart mycket längre till.

Ni är värre än mig, ska jag köpa tjack för 2000:- extra jag får för jämkning istället och sedan noll vid skatteåterbäring? idioter här inne.

DET HJÄLPER INTE MINA LÅN
Men nu får du ta och ge dig, din tråd heter bokstavligen ”har svårt att betala”, i ett tidigare inlägg vara idag skriver du ”Den här månaden har jag noll kronor över pga alla avgifter. Kronofogden menade att jag har goda förutsättningar att betala mina lån men det håller jag verkligen inte med om.”

Du har FLERA TUSEN över efter att boende, mat, lån, försäkringar är betalt men du behöver, lite kryptiskt ”till annat” också. Du förstår att det inte existerar för de flesta här, med något ”annat” alls? Vi har alla olika förutsättningar och det är ingen som säger att du måste leva på marginalerna för att be om råd -men det är ju JUST DET du själv säger att du gör, genom att beklaga dig att du inte för skuldsanering, Kronofogden ser inte dina problem etc etc. Så om denna tråd bara handlade om att ”få mer över för att snabbare betala av sina skulder” så kan du ju gå tillbaka och justera i princip varenda jäkla inlägg du skrivit i den här tråden -samt rubriken.

Sluta ljug för dig själv, sluta tyck synd om dig själv och ta dig i kragen. Dina (primära) problem är inte dina lånekostnader och det kan till och med en femåring utan en miniräknare räkna ut.
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Men nu får du ta och ge dig, din tråd heter bokstavligen ”har svårt att betala”, i ett tidigare inlägg vara idag skriver du ”Den här månaden har jag noll kronor över pga alla avgifter. Kronofogden menade att jag har goda förutsättningar att betala mina lån men det håller jag verkligen inte med om.”

Du har FLERA TUSEN över efter att boende, mat, lån, försäkringar är betalt men du behöver, lite kryptiskt ”till annat” också. Du förstår att det inte existerar för de flesta här, med något ”annat” alls? Vi har alla olika förutsättningar och det är ingen som säger att du måste leva på marginalerna för att be om råd -men det är ju JUST DET du själv säger att du gör, genom att beklaga dig att du inte för skuldsanering, Kronofogden ser inte dina problem etc etc. Så om denna tråd bara handlade om att ”få mer över för att snabbare betala av sina skulder” så kan du ju gå tillbaka och justera i princip varenda jäkla inlägg du skrivit i den här tråden -samt rubriken.

Sluta ljug för dig själv, sluta tyck synd om dig själv och ta dig i kragen. Dina (primära) problem är inte dina lånekostnader och det kan till och med en femåring utan en miniräknare räkna ut.
Ni har så fel, kronofogden beviljar inte skuldsanering då jag inte har skuldsaldo hos dem. Även fast jag varit sjukskriven ett år.

Folk här inne är på riktigt idioter, varför ifrågasätter alla mina kostnader? Jag har skrivit gång på gång att jag inte har någonting anmärkningsvärt jag betalar för. 100:- för telefonabonnemang, köper en billig lur var 3:e år kontant t.ex.

Vem har sagt att jag har flera tusen över varje månad, för att jag inte jämkar skatten? HAHAHA. Ni är patetiska som ens låtsas om att ni försöker hjälpa. Skit i att skriva om ni ska hålla på så.


Tråden handlar inte om jag har 99:- över eller 999:- när allt är betalt, ville kolla hur folk resonerar angående min situation.

Förhandla om räntan på befintliga lån var prio, sedan:
söka nytt samlingslån för att få bättre ränta
Skuldsanering

Allt det sket ju sig, så nu förmodligen:

Vänta ett år tills kreditupplysningarna löpt ut och försöka söka samlingslån igen.

Hoppas att räntan inte ökar, då måste jag jämka blir ni glada då?
 
Senast ändrad:

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297

Ni har så fel, kronofogden beviljar inte skuldsanering då jag inte har skuldsaldo hos dem. Även fast jag varit sjukskriven ett år.Folk här inne är på riktigt idioter, varför ifrågasätter alla mina kostnader? Jag har skrivit gång på gång att jag inte har någonting anmärkningsvärt jag betalar för. 100:- för telefonabonnemang, köper en billig lur var 3:e år kontant t.ex.

Vem har sagt att jag har flera tusen över varje månad, för att jag inte jämkar skatten? HAHAHA. Ni är patetiska som ens låtsas om att ni försöker hjälpa. Skit i att skriva om ni ska hålla på så.


Tråden handlar inte om jag har 99:- över eller 999:- när allt är betalt, ville kolla hur folk resonerar angående min situation.

Förhandla om räntan på befintliga lån var prio, sedan:
söka nytt samlingslån för att få bättre ränta
Skuldsanering

Allt det sket ju sig, så nu förmodligen:

Vänta ett år tills kreditupplysningarna löpt ut och försöka söka samlingslån igen.

Hoppas att räntan inte ökar, då måste jag jämka blir ni glada då?
Det är inget krav på att ha skuld hos KFM för att få skuldsanering.
 
Senast ändrad:

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
663
Mottagna reaktioner
462
Poäng
527
Ni har så fel, kronofogden beviljar inte skuldsanering då jag inte har skuldsaldo hos dem. Även fast jag varit sjukskriven ett år.

Folk här inne är på riktigt idioter, varför ifrågasätter alla mina kostnader? Jag har skrivit gång på gång att jag inte har någonting anmärkningsvärt jag betalar för. 100:- för telefonabonnemang, köper en billig lur var 3:e år kontant t.ex.

Vem har sagt att jag har flera tusen över varje månad, för att jag inte jämkar skatten? HAHAHA. Ni är patetiska som ens låtsas om att ni försöker hjälpa. Skit i att skriva om ni ska hålla på så.


Tråden handlar inte om jag har 99:- över eller 999:- när allt är betalt, ville kolla hur folk resonerar angående min situation.

Förhandla om räntan var prio, sedan:
söka nytt samlingslån för att få bättre ränta
Skuldsanering
?? Vänta ett år tills kreditupplysningarna löpt ut och försöka söka samlingslån igen.
Du säger det.
”22 k i fasta kostnader varje månad”.
”500 k i deklarerad inkomst” (nu 450 k pga sjukskrivning).

450/12=37500. Om du bor i Munkedal, kommunen med högst skatt i Sverige, samt är med i svenska kyrkan, har du ut 27500. 5500 kr är ”några tusen”. Liksom alla andra har du säkerligen mer utgifter vissa månader, och mindre andra så låt det stanna där.

Du har gång på gång fått bekräftat här, och kan även läsa på Kronofogdens egna sida, att man inte behöver ha ett skuldsaldo hos Kronofogden för att få beviljat skuldsanering. Men du påstår att alla (även Kronofogden?) har fel och att det är för att du inte har ett skuldsaldo. Du har ju precis bekräftat själv att du inte har några problem att betala dina lån, att du bara vill ha råd här om hur du snabbare ska kunna betala av dina skulder, så varför skulle du få skuldsanering? Du uppfyller ju inte ens det grundläggande kravet, utan kan betala tillbaka sina lån inom överskådlig framtid (dvs enligt betalplan), och till och med mer än så eftersom du kan pytsa in skatteåterbäringen också varje år.

Som sagt, ett samlingslån om ett år kommer knappt göra till eller från -om du har annuitetslån så gör det troligen istället det motsatta och kommer innebära att dina totala kostnader att betala tillbaka ökar.

Du ber om hjälp. Du dumförklarar alla som försöker. Ingen har en lösning åt dig som du tycker är bra. Folk ljuger för dig. Kronofogden behandlar dig fel. Men sure, det är alla andra som är patetiska.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp