• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Cranved

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Oktober 2019
Meddelanden
784
Mottagna reaktioner
335
Poäng
497
Nån som spelat på platin eller bwin?
Över 200k förlust,
Kontakta gärna med din historia.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
914
Mottagna reaktioner
351
Poäng
497
Boku sparar inte uppgifter mer än 24 månader så där var det kört att få ut information. Vet jag använt dom 2019-2020. Märkt av väldigt många spelbolag man begär transaktionshistorik av nu för tiden så står det ej vad för insättningsmetod man använt och ifrågasätter man det så säger dom att det inte går att få fram. Känns ju skumt. Så sista gången jag frågar. Nån som vet vilken/vilka som haft Boku som insättningsalternativ?
 
Senast ändrad:

burton

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
23 Maj 2016
Meddelanden
100
Mottagna reaktioner
55
Poäng
177
Hej
Jag fick ett svar från Madre angående ett ärende jag haft med ett spelbolag med mga licenens.
Stängt av mig på en sida pg spelmissbruk men lyckades öppna på systersida.
Fick avslag då jag bryt mot spelbolagets terms genom att öppna ett konto trots att jag visste att jag va avstängd på systersida…
Som om nån läser dessa terms och även då hålla reda på alla spelbolag o deras systersidor.
 
Senast ändrad:

Cranved

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Oktober 2019
Meddelanden
784
Mottagna reaktioner
335
Poäng
497
Nån som spelat på platin? Kontakta gärna och berätta om ärendet
 

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
Lite uppdateringar kring mina ärenden hos ARN.

Ärendet hos Casumo ska avgöras inom 60 dagar, med tanke på hur ARN yttrat sig i andra ärenden som rör spellagen, är jag inte optimistisk. Däremot, eftersom andra spelbolag valt att göra återbetalningar när jag påvisat brister gällande denna spellag, så är det ju möjligen att så även ARN kan ändra uppfattning. Återstå att se.


ComeOn har inkommit med ett yttrande som lyder:

"Grunder

Bolaget inleder med att konstatera vad Allmänna reklamationsnämnden redan har fastställt i tidigare avgöranden 1 Nämligen att Spellagen är en marknadsrättslig skyddslagstiftning som ej är tillämpbar direkt i relationen mellan spelare och spelbolag. Därmed kan anmälaren inte kräva ersättning från Bolaget och hänvisa till brott mot omsorgsplikten som regleras i Spellagen.

Bolaget vill trots det anförda informera såväl Allmänna reklamationsnämnden som anmälaren om hur Bolaget arbetar med omsorgsplikten och ansvarsfullt spelande. Bolaget har säkerställt att rutiner, samt nödvändig struktur för systematiskt arbete att fullgöra omsorgsplikten finns på plats för att tillhandahålla en miljö som främjar ett tryggt och måttfullt spelande, samt motverkar att kunder riskerar skadeverkning relaterat till spel.

För att säkerställa en trygg och säker miljö som främjar medvetna val finns ett flertal verktyg som möjliggör och uppmuntrar kunderna att kontrollera sitt spelande. Dessa inkluderar bland annat insättningsgränser, tidsgränser, självtest, en riskprofil samt en funktion för självavstängning på bestämd eller obestämd tid.

1 Ärendereferat 2020-22881 och 2021-16540

Genom att använda företagets spelgränser och verktyg kan kunderna hålla sig till sin spelbudget och spela på en nivå som de är bekväma med. På hemsidan finns även tydlig information om riskerna med spel, förklaringar om hur spelen och verktygen fungerar, tips om hur kunderna kan vidta åtgärder för att skydda sig själva, samt handfast information om hur de kan få hjälp och behandling om de skulle börja oroa sig för sitt spelande.

Tillgänglighet till hjälp via utbildad kundservicepersonal samt utgående personliga kontakter är även del av hur Bolaget skyddar kunder mot överdrivet spelande. Personlig återkoppling baserat på spelmönster ges med individanpassade råd för ett tryggt och säkert spel. Bolaget anser sig ha agerat enligt gällande lagstiftning och utredningen av ärendet har inte påvisat några brister i Bolagets rutiner. Sammanfattningsvis och utifrån det ovan sagda bestrider Bolaget anmälarens krav samt yrkar att anmälan avslås. "



Mitt svar på ComeOns yttranden:

"ComeOn fortsätter att välja att inte svara på mina framföranden av brott mot spellagens kap 14 § 8 Kreditförbud. Detta gjordes inte heller via e-post innan anmälan lämnades in till ARN. ComeOn verkar avsiktligen undvika att möta dessa påståenden och hänvisar enbart till kap 14 1 § Omsorgsplikt och att ComeOn har levt upp till de krav som ställs på dem enligt spellagen. Eftersom ComeOn gång på gång undviker att svara uttryckligen på de påståenden som rör kap 14 8 § Kreditförbud, kan man dra slutsatsen att de inte har någon invändning mot mina påståenden om att de brutit mot detta förbud. De förnekar ju inte att jag gjort insättningar på kredit, vilket inte ska ha varit tillåtet.


Vidare, står det i ComeOns avtalsvillkor (https://www.comeon.com/sv/terms-and-conditions) som kunden (jag) godkänner vid registrering följande:

Avsnitt C – Medel på spelkontot 1.8. Spelbolaget har rätt att utse en betalningsförmedlare som mottar insättningar, förvarar och hanterar medel, och eller utför uttag å Spelbolagets vägnar.

Avsnitt C – Medel på spelkontot 1.10. Spelbolaget erbjuder inte spel på kredit vilket innebär att minsta insättningen eller minsta tillgodohavandet på spelkontot måste motsvara det belopp som anges i spelvillkoren.

Avsnitt D – Allmänt om spelet 1.2. Spelbolaget varken erbjuder eller tillåter spel på kredit.


Eftersom ComeOn har utsett en betalningsförmedlare som förmedlat krediter i form av insättningar genom Siru Mobile och Zimpler faktura, har ComeOn brutit mot sina avtalsvillkor och så även spellagen kap 14. 8 § Kreditförbud.


ComeOn hänvisar till ARNs tidigare beslut om att spellagen inte är tillämpbar direkt i relation mellan spelare och spelbolag. Om ett spelbolag bryter mot spellagen och jag som kund tar ekonomisk skada på grund av att spelbolaget inte följer de lagar och föreskrifter som spellagen innebär, måste det ju vara spellagen som är grunden för att fel har begåtts. Spellagen ska skydda spelarna och om spelbolaget misslyckas med att göra detta, är det ju spelaren som blir drabbad. Om då inte spelaren ska kompenseras för spelbolagets misslyckande att följa spellagen, är ju hela spellagen meningslös ur den aspekten.

Men, med anledning av detta åberopar jag även följande lagar, så ARN får ett bredare lagutrymme att använda sig av när de granskar ComeOns misslyckande i ansvarsfullt spelande, brott mot kapitel 14 1 § Omsorgsplikt och § 8 Kreditförbud



Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden

ComeOn har brutit mot sina egna avtalsvillkor där det uttryckligen står att spel på kredit inte är möjligt, men de har utsett en betalningsförmedlare som erbjuder krediter.


Marknadsföringslag (2008:486)

Otillbörlig marknadsföring. Jag menar att ComeOn genom att ha haft logotyper för Siru Mobile och Zimpler, inklusive länkat och hänvisat till dessa insättningsmetoder på sin webbsida, har utnyttjat mitt bristande omdöme för att främja och möjliggöra ytterligare ekonomiska förluster för mig genom att göra insättningar på kredit, som inte borde varit möjligt.


8 § Marknadsföring som är vilseledande enligt någon av bestämmelserna i 9, 10 eller 12-17 §§ är att anse som otillbörlig om den påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut.

Jag yrkar fortsatt på återbetalning av de medel som gjorts på kredit och faktura med hänvisning till ovanstående."
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 317
Mottagna reaktioner
1 353
Poäng
997
Grymt jobbat, håller tummarna för dig!
Håll oss uppdaterade
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
2 022
Mottagna reaktioner
1 088
Poäng
897
Lite uppdateringar kring mina ärenden hos ARN.

Ärendet hos Casumo ska avgöras inom 60 dagar, med tanke på hur ARN yttrat sig i andra ärenden som rör spellagen, är jag inte optimistisk. Däremot, eftersom andra spelbolag valt att göra återbetalningar när jag påvisat brister gällande denna spellag, så är det ju möjligen att så även ARN kan ändra uppfattning. Återstå att se.


ComeOn har inkommit med ett yttrande som lyder:

"Grunder

Bolaget inleder med att konstatera vad Allmänna reklamationsnämnden redan har fastställt i tidigare avgöranden 1 Nämligen att Spellagen är en marknadsrättslig skyddslagstiftning som ej är tillämpbar direkt i relationen mellan spelare och spelbolag. Därmed kan anmälaren inte kräva ersättning från Bolaget och hänvisa till brott mot omsorgsplikten som regleras i Spellagen.

Bolaget vill trots det anförda informera såväl Allmänna reklamationsnämnden som anmälaren om hur Bolaget arbetar med omsorgsplikten och ansvarsfullt spelande. Bolaget har säkerställt att rutiner, samt nödvändig struktur för systematiskt arbete att fullgöra omsorgsplikten finns på plats för att tillhandahålla en miljö som främjar ett tryggt och måttfullt spelande, samt motverkar att kunder riskerar skadeverkning relaterat till spel.

För att säkerställa en trygg och säker miljö som främjar medvetna val finns ett flertal verktyg som möjliggör och uppmuntrar kunderna att kontrollera sitt spelande. Dessa inkluderar bland annat insättningsgränser, tidsgränser, självtest, en riskprofil samt en funktion för självavstängning på bestämd eller obestämd tid.

1 Ärendereferat 2020-22881 och 2021-16540

Genom att använda företagets spelgränser och verktyg kan kunderna hålla sig till sin spelbudget och spela på en nivå som de är bekväma med. På hemsidan finns även tydlig information om riskerna med spel, förklaringar om hur spelen och verktygen fungerar, tips om hur kunderna kan vidta åtgärder för att skydda sig själva, samt handfast information om hur de kan få hjälp och behandling om de skulle börja oroa sig för sitt spelande.

Tillgänglighet till hjälp via utbildad kundservicepersonal samt utgående personliga kontakter är även del av hur Bolaget skyddar kunder mot överdrivet spelande. Personlig återkoppling baserat på spelmönster ges med individanpassade råd för ett tryggt och säkert spel. Bolaget anser sig ha agerat enligt gällande lagstiftning och utredningen av ärendet har inte påvisat några brister i Bolagets rutiner. Sammanfattningsvis och utifrån det ovan sagda bestrider Bolaget anmälarens krav samt yrkar att anmälan avslås. "



Mitt svar på ComeOns yttranden:

"ComeOn fortsätter att välja att inte svara på mina framföranden av brott mot spellagens kap 14 § 8 Kreditförbud. Detta gjordes inte heller via e-post innan anmälan lämnades in till ARN. ComeOn verkar avsiktligen undvika att möta dessa påståenden och hänvisar enbart till kap 14 1 § Omsorgsplikt och att ComeOn har levt upp till de krav som ställs på dem enligt spellagen. Eftersom ComeOn gång på gång undviker att svara uttryckligen på de påståenden som rör kap 14 8 § Kreditförbud, kan man dra slutsatsen att de inte har någon invändning mot mina påståenden om att de brutit mot detta förbud. De förnekar ju inte att jag gjort insättningar på kredit, vilket inte ska ha varit tillåtet.


Vidare, står det i ComeOns avtalsvillkor (https://www.comeon.com/sv/terms-and-conditions) som kunden (jag) godkänner vid registrering följande:

Avsnitt C – Medel på spelkontot 1.8. Spelbolaget har rätt att utse en betalningsförmedlare som mottar insättningar, förvarar och hanterar medel, och eller utför uttag å Spelbolagets vägnar.

Avsnitt C – Medel på spelkontot 1.10. Spelbolaget erbjuder inte spel på kredit vilket innebär att minsta insättningen eller minsta tillgodohavandet på spelkontot måste motsvara det belopp som anges i spelvillkoren.

Avsnitt D – Allmänt om spelet 1.2. Spelbolaget varken erbjuder eller tillåter spel på kredit.


Eftersom ComeOn har utsett en betalningsförmedlare som förmedlat krediter i form av insättningar genom Siru Mobile och Zimpler faktura, har ComeOn brutit mot sina avtalsvillkor och så även spellagen kap 14. 8 § Kreditförbud.


ComeOn hänvisar till ARNs tidigare beslut om att spellagen inte är tillämpbar direkt i relation mellan spelare och spelbolag. Om ett spelbolag bryter mot spellagen och jag som kund tar ekonomisk skada på grund av att spelbolaget inte följer de lagar och föreskrifter som spellagen innebär, måste det ju vara spellagen som är grunden för att fel har begåtts. Spellagen ska skydda spelarna och om spelbolaget misslyckas med att göra detta, är det ju spelaren som blir drabbad. Om då inte spelaren ska kompenseras för spelbolagets misslyckande att följa spellagen, är ju hela spellagen meningslös ur den aspekten.

Men, med anledning av detta åberopar jag även följande lagar, så ARN får ett bredare lagutrymme att använda sig av när de granskar ComeOns misslyckande i ansvarsfullt spelande, brott mot kapitel 14 1 § Omsorgsplikt och § 8 Kreditförbud



Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden

ComeOn har brutit mot sina egna avtalsvillkor där det uttryckligen står att spel på kredit inte är möjligt, men de har utsett en betalningsförmedlare som erbjuder krediter.


Marknadsföringslag (2008:486)

Otillbörlig marknadsföring. Jag menar att ComeOn genom att ha haft logotyper för Siru Mobile och Zimpler, inklusive länkat och hänvisat till dessa insättningsmetoder på sin webbsida, har utnyttjat mitt bristande omdöme för att främja och möjliggöra ytterligare ekonomiska förluster för mig genom att göra insättningar på kredit, som inte borde varit möjligt.


8 § Marknadsföring som är vilseledande enligt någon av bestämmelserna i 9, 10 eller 12-17 §§ är att anse som otillbörlig om den påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut.

Jag yrkar fortsatt på återbetalning av de medel som gjorts på kredit och faktura med hänvisning till ovanstående."
Har likadant case mot Comeon. Det är dock inte hälften så välskrivet. Men bra att vi är fler.
 

burton

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
23 Maj 2016
Meddelanden
100
Mottagna reaktioner
55
Poäng
177
Hade oxå ett ärende mot Comeon för nåt år sen. ARNs beslut va att dom skulle betala mig 50000kr. Men det brydde dom sig inte om att göra….
Dom har många brister, men ändå får dom ha
Kvar sin svenska spellicens.
 

torbenn

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
16 Juli 2023
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Har 2 ärenden jag kommer gå till domstol med om ARN tar min sida vilket jag förväntar mig i minst 1 av 2 fall då spelbolaget brustit på många punkter.
Utgår från att spelbolagen struntar i ARN fast det står i villkoren att de följer deras utslag så vill vara förberedd på nästa steg.

Kan man stämma spelbolag utan advokat? Driva sin egen talan?
Finns det informationssidor på hur man går tillväga? Eller ska man kontakta fri rådgivning, rättshjälp via hemförsäkringen?
Var börjar man? Hur skickar man in en stämning? Har ni några tips på länkar där jag kan läsa till mig mer kunskap hur det går till?
Hur stora summor pratar vi om i skadestånd om jag skulle förlora i domstol? Bör man teckna försäkring eller vad är rimliga åtgärder?
Vill vara så påläst som bara möjligt.

Kan inte driva det som ett europeiskt småmålsförfarande då beloppet överstiger 5.000 euro.
Hur gör man när bolaget är registrerat på Malta men med svensk spellicens?
 
Senast ändrad:

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
914
Mottagna reaktioner
351
Poäng
497
Nån som lyckats få tillbaka pga Zimpler faktura?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp