Har likadant case mot Comeon. Det är dock inte hälften så välskrivet. Men bra att vi är fler.Lite uppdateringar kring mina ärenden hos ARN.
Ärendet hos Casumo ska avgöras inom 60 dagar, med tanke på hur ARN yttrat sig i andra ärenden som rör spellagen, är jag inte optimistisk. Däremot, eftersom andra spelbolag valt att göra återbetalningar när jag påvisat brister gällande denna spellag, så är det ju möjligen att så även ARN kan ändra uppfattning. Återstå att se.
ComeOn har inkommit med ett yttrande som lyder:
"Grunder
Bolaget inleder med att konstatera vad Allmänna reklamationsnämnden redan har fastställt i tidigare avgöranden 1 Nämligen att Spellagen är en marknadsrättslig skyddslagstiftning som ej är tillämpbar direkt i relationen mellan spelare och spelbolag. Därmed kan anmälaren inte kräva ersättning från Bolaget och hänvisa till brott mot omsorgsplikten som regleras i Spellagen.
Bolaget vill trots det anförda informera såväl Allmänna reklamationsnämnden som anmälaren om hur Bolaget arbetar med omsorgsplikten och ansvarsfullt spelande. Bolaget har säkerställt att rutiner, samt nödvändig struktur för systematiskt arbete att fullgöra omsorgsplikten finns på plats för att tillhandahålla en miljö som främjar ett tryggt och måttfullt spelande, samt motverkar att kunder riskerar skadeverkning relaterat till spel.
För att säkerställa en trygg och säker miljö som främjar medvetna val finns ett flertal verktyg som möjliggör och uppmuntrar kunderna att kontrollera sitt spelande. Dessa inkluderar bland annat insättningsgränser, tidsgränser, självtest, en riskprofil samt en funktion för självavstängning på bestämd eller obestämd tid.
1 Ärendereferat 2020-22881 och 2021-16540
Genom att använda företagets spelgränser och verktyg kan kunderna hålla sig till sin spelbudget och spela på en nivå som de är bekväma med. På hemsidan finns även tydlig information om riskerna med spel, förklaringar om hur spelen och verktygen fungerar, tips om hur kunderna kan vidta åtgärder för att skydda sig själva, samt handfast information om hur de kan få hjälp och behandling om de skulle börja oroa sig för sitt spelande.
Tillgänglighet till hjälp via utbildad kundservicepersonal samt utgående personliga kontakter är även del av hur Bolaget skyddar kunder mot överdrivet spelande. Personlig återkoppling baserat på spelmönster ges med individanpassade råd för ett tryggt och säkert spel. Bolaget anser sig ha agerat enligt gällande lagstiftning och utredningen av ärendet har inte påvisat några brister i Bolagets rutiner. Sammanfattningsvis och utifrån det ovan sagda bestrider Bolaget anmälarens krav samt yrkar att anmälan avslås. "
Mitt svar på ComeOns yttranden:
"ComeOn fortsätter att välja att inte svara på mina framföranden av brott mot spellagens kap 14 § 8 Kreditförbud. Detta gjordes inte heller via e-post innan anmälan lämnades in till ARN. ComeOn verkar avsiktligen undvika att möta dessa påståenden och hänvisar enbart till kap 14 1 § Omsorgsplikt och att ComeOn har levt upp till de krav som ställs på dem enligt spellagen. Eftersom ComeOn gång på gång undviker att svara uttryckligen på de påståenden som rör kap 14 8 § Kreditförbud, kan man dra slutsatsen att de inte har någon invändning mot mina påståenden om att de brutit mot detta förbud. De förnekar ju inte att jag gjort insättningar på kredit, vilket inte ska ha varit tillåtet.
Vidare, står det i ComeOns avtalsvillkor (https://www.comeon.com/sv/terms-and-conditions) som kunden (jag) godkänner vid registrering följande:
Avsnitt C – Medel på spelkontot 1.8. Spelbolaget har rätt att utse en betalningsförmedlare som mottar insättningar, förvarar och hanterar medel, och eller utför uttag å Spelbolagets vägnar.
Avsnitt C – Medel på spelkontot 1.10. Spelbolaget erbjuder inte spel på kredit vilket innebär att minsta insättningen eller minsta tillgodohavandet på spelkontot måste motsvara det belopp som anges i spelvillkoren.
Avsnitt D – Allmänt om spelet 1.2. Spelbolaget varken erbjuder eller tillåter spel på kredit.
Eftersom ComeOn har utsett en betalningsförmedlare som förmedlat krediter i form av insättningar genom Siru Mobile och Zimpler faktura, har ComeOn brutit mot sina avtalsvillkor och så även spellagen kap 14. 8 § Kreditförbud.
ComeOn hänvisar till ARNs tidigare beslut om att spellagen inte är tillämpbar direkt i relation mellan spelare och spelbolag. Om ett spelbolag bryter mot spellagen och jag som kund tar ekonomisk skada på grund av att spelbolaget inte följer de lagar och föreskrifter som spellagen innebär, måste det ju vara spellagen som är grunden för att fel har begåtts. Spellagen ska skydda spelarna och om spelbolaget misslyckas med att göra detta, är det ju spelaren som blir drabbad. Om då inte spelaren ska kompenseras för spelbolagets misslyckande att följa spellagen, är ju hela spellagen meningslös ur den aspekten.
Men, med anledning av detta åberopar jag även följande lagar, så ARN får ett bredare lagutrymme att använda sig av när de granskar ComeOns misslyckande i ansvarsfullt spelande, brott mot kapitel 14 1 § Omsorgsplikt och § 8 Kreditförbud
Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden
ComeOn har brutit mot sina egna avtalsvillkor där det uttryckligen står att spel på kredit inte är möjligt, men de har utsett en betalningsförmedlare som erbjuder krediter.
Marknadsföringslag (2008:486)
Otillbörlig marknadsföring. Jag menar att ComeOn genom att ha haft logotyper för Siru Mobile och Zimpler, inklusive länkat och hänvisat till dessa insättningsmetoder på sin webbsida, har utnyttjat mitt bristande omdöme för att främja och möjliggöra ytterligare ekonomiska förluster för mig genom att göra insättningar på kredit, som inte borde varit möjligt.
8 § Marknadsföring som är vilseledande enligt någon av bestämmelserna i 9, 10 eller 12-17 §§ är att anse som otillbörlig om den påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut.
Jag yrkar fortsatt på återbetalning av de medel som gjorts på kredit och faktura med hänvisning till ovanstående."