• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ångest, stress, hopplöshet! Snälla hjälp mig.

Beförmig

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
7 Maj 2024
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
15
Poäng
46
Hej.
Skuldsanering är du säkerligen en bra bit ifrån. Du ska ha bevisat att du gjort allt för att betala, varit spelfri, inte tagit lån i närtid etc etc.

Du verkar ju nått botten så ljuset i tunneln är att det inte kommer bli mörkare.

Sambon och morsan har du redan satt i skiten, du kan inte göra det ogjort och kan inte rädda upp det. När du släpper allt, dvs skiter i att betala alla räkningar så kommer du tillslut få löneutmätning och får behålla ett förbehålls belopp som absolut inte kommer att täcka deras lån på totala 8000.

Prio 1. Förklara för frugan, kommer hon kunna betala lånet själv på egen hand under 6-8år? Om nej, då är goda råd dyra och antingen sälja av grejer, försöka hitta bättre lånevilkor, borgenär mm och få ner summan osv.

Om ja, bra. Väljer hon även att stanna med dig, då är det bara att göra dig omyndigförklarad. Bort med bankid, eget kort och egen kontroll på ekonomin. Inte ett dugg ansvar.
Du klarar bevisligen inte det.

Sen samma sak med morsan, 6-8år. Fixar hon det?

Släpper du sen allt så kommer det dröja månader tills du får första dragningen. Jobba som en galningen, låt en godman sköta all din ekonomi (frun) och du får veckopeng.
Samla sen pengarna på hög och invänta löneutmätning och arbetsgivaren betalar in direkt till kfm.

Beroende på månader men med tanke på att du ej sköter ekonomin och du jobbar allt du kan så bör inte det vara en omöjlighet att hon sparat va 100-120k.

Här vill ju många i gruppen att du "kryddar vardagen" med att spetsa upp ekonomin för ett mer drägligt liv och helg enkelt inte göra rätt för sig...
Mitt råd är att betala ner lånen på dom närmaste så kanske dom kan ta nytt eller dyl och slippa ha dina bekymmer på deras konto.

Sen börjar ditt nya liv, du får pengar så att du precis klarar dig, du kan inte ta nya lån, har inget ekonomiskt ansvar, behöver inte ljuga för alla parter och du kommer säkert må bättre när du slipper jakten på pengar varje dag.

Om 12-36mån så är säkerligen ett skuldsanerings alt inom räckhåll och du är skuldfri inom 10år förutom d privata och den offentliga skammen. (Ja, arbetsgivare och nyfiket folk får reda på att du är kass så bättre att vara helt öppen med det och inte fortsätta leva i en låtsats värld)

Lycka till! (Har varit i en liknande situation som din fru så har på fötter, men min situation skiter vi i.) Tänk på familjen!

Giv
Tusen tack för att du tog dig tiden att svara :folded:.

Då är det definitivt kört med skuldsanering för min del till en början iallafall.

Detta du skrev var tänkvärt ”Du verkar ju nått botten så ljuset i tunneln är att det inte kommer bli mörkare.” <3

Det som gör mig mest ledsen är att jag sätter min sambo och mor i skiten för att jag varit oansvarig. Fyfan vad jag är värdelös!

Sambon har absolut ekonomiska förutsättningar att betala lånet. Hon har ca 42.000-43.000kr/månad/brutto och är ekonomisk av sig med sparande och allt vad det innebär samt har inte allt för mycket utgifter så hon kan lägga undan en del.

Min mor däremot är det betydligt svårare för. Hon går i pension nästa år och jag tvivlar tyvärr att hon kommer vara i liv 6-8 år till men jag hoppas givetvis <3.

Ja uppenbarligen behöver jag omyndigförklaras för jag klarar inte av att ta det ansvaret med ekonomi och allt det som hör till.

Jag måste bara ta mig mod att berätta sanningen till sambon och planen.

När du skriver att jag ska samla alla pengar på hög menar du att jag ska ta ut alla pengar i kontanter?

Menar du att jag ska spara 100.000-120.000kr eller? Förstod inte riktigt vad du mena där?

”Krydda vardagen” slösa alltså de pengar som jag skulle ha betalat mina lånegivare med på massa skit eller har jag missuppfattat vad som menas?

Det låter fridfullt med att åtminstone ha pengar så en klarar sig på existensminimum och att slippa den inre stress jag haft de senaste 10 åren.

Tack för dina peppande ord och jag hoppas du avklarat din resa.

Må bäst!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Beförmig

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
7 Maj 2024
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
15
Poäng
46
Finns inte mycket att göra här. Dessa 2 miljoner är exklusive ränta. Säkert 4-5 miljoner inklusive ränta totalt sätt om man inte har råd att amortera.

Det bästa du kan göra som andra säger är att släppa alla lån, skapa brytpunkter, ta hjälp mot spelberoendet och sätta dig på löneutmätning 1-3 år för att satsa på skuldsanering.

Att göra något annat är bara massivt slöseri på tid. Du har fortfarande förhållsbelopp, du slipper ta en massa övertid. Du slipper stressen med en massa räkningar som ska betalad hela tiden.

Detta steg är dock superviktigt om du inte redan gör det:

Jämka omedelbart för resten av året: Maj - December. Med den räntan du har så kommer du nästan betala 0% skatt resten av året. Du kommer heller inte få utmätning förrän om 7-10 månader.

Delvis: din skatteåterbäring nästa år blir låg eller 0 och det finns inget att utmäta på den eftersom du tar ut den i år på varje lön. Vad gör du med pengarna i år? Du hjälper din mor och sambo med sina lån för allt vad tyglarna håller fram till utmätningen börjar.

Du kommer inte kunna betala bort allt. Med du kommer kunna beta bort en del eftersom du betalar typ 0% skatt och har inga andra lån att fokusera på.
Tackar ödmjukast för all information och alla tips. Det uppskattar jag massor!

Jag ska ansöka om jämkning när jag kommer hem direkt efter nattskiftet.

Såg på deklarationen att jag under förra året betalade 104.052kr i ränta.


Alla de pengar som jag inte betalar mina lån och krediter med ska jag ta ut dom kontant och sedan ge till min mor och sambo eller hur ska jag göra?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Tackar ödmjukast för all information och alla tips. Det uppskattar jag massor!

Jag ska ansöka om jämkning när jag kommer hem direkt efter nattskiftet.

Såg på deklarationen att jag under förra året betalade 104.052kr i ränta.


Alla de pengar som jag inte betalar mina lån och krediter med ska jag ta ut dom kontant och sedan ge till min mor och sambo eller hur ska jag göra?
Det brukar komma tips ibland och att man ska räkna med framtida räntor och sånt, det är inte så det funkar, det kan vara bra att få med sig.
 

Beförmig

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
7 Maj 2024
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
15
Poäng
46
Det brukar komma tips ibland och att man ska räkna med framtida räntor och sånt, det är inte så det funkar, det kan vara bra att få med sig.
Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar :axelryck:? Vart ska jag räkna framtida räntor och vad är det inte som funkar?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Tusen tack för att du tog dig tiden att svara :folded:.

Då är det definitivt kört med skuldsanering för min del till en början iallafall.

Detta du skrev var tänkvärt ”Du verkar ju nått botten så ljuset i tunneln är att det inte kommer bli mörkare.” <3

Det som gör mig mest ledsen är att jag sätter min sambo och mor i skiten för att jag varit oansvarig. Fyfan vad jag är värdelös!

Sambon har absolut ekonomiska förutsättningar att betala lånet. Hon har ca 42.000-43.000kr/månad/brutto och är ekonomisk av sig med sparande och allt vad det innebär samt har inte allt för mycket utgifter så hon kan lägga undan en del.

Min mor däremot är det betydligt svårare för. Hon går i pension nästa år och jag tvivlar tyvärr att hon kommer vara i liv 6-8 år till men jag hoppas givetvis <3.

Ja uppenbarligen behöver jag omyndigförklaras för jag klarar inte av att ta det ansvaret med ekonomi och allt det som hör till.

Jag måste bara ta mig mod att berätta sanningen till sambon och planen.

När du skriver att jag ska samla alla pengar på hög menar du att jag ska ta ut alla pengar i kontanter?

Menar du att jag ska spara 100.000-120.000kr eller? Förstod inte riktigt vad du mena där?

”Krydda vardagen” slösa alltså de pengar som jag skulle ha betalat mina lånegivare med på massa skit eller har jag missuppfattat vad som menas?

Det låter fridfullt med att åtminstone ha pengar så en klarar sig på existensminimum och att slippa den inre stress jag haft de senaste 10 åren.

Tack för dina peppande ord och jag hoppas du avklarat din resa.

Må bäst!
Släpp allt och spara ihop en summa. Du kanske kan ha de pengarna till att betala på lånet som din mor står med på under ett tag i varje fall.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
737
Mottagna reaktioner
413
Poäng
527
Tusen tack för att du tog dig tiden att svara :folded:.

Då är det definitivt kört med skuldsanering för min del till en början iallafall.

Detta du skrev var tänkvärt ”Du verkar ju nått botten så ljuset i tunneln är att det inte kommer bli mörkare.” <3

Det som gör mig mest ledsen är att jag sätter min sambo och mor i skiten för att jag varit oansvarig. Fyfan vad jag är värdelös!

Sambon har absolut ekonomiska förutsättningar att betala lånet. Hon har ca 42.000-43.000kr/månad/brutto och är ekonomisk av sig med sparande och allt vad det innebär samt har inte allt för mycket utgifter så hon kan lägga undan en del.

Min mor däremot är det betydligt svårare för. Hon går i pension nästa år och jag tvivlar tyvärr att hon kommer vara i liv 6-8 år till men jag hoppas givetvis <3.

Ja uppenbarligen behöver jag omyndigförklaras för jag klarar inte av att ta det ansvaret med ekonomi och allt det som hör till.

Jag måste bara ta mig mod att berätta sanningen till sambon och planen.

När du skriver att jag ska samla alla pengar på hög menar du att jag ska ta ut alla pengar i kontanter?

Menar du att jag ska spara 100.000-120.000kr eller? Förstod inte riktigt vad du mena där?

”Krydda vardagen” slösa alltså de pengar som jag skulle ha betalat mina lånegivare med på massa skit eller har jag missuppfattat vad som menas?

Det låter fridfullt med att åtminstone ha pengar så en klarar sig på existensminimum och att slippa den inre stress jag haft de senaste 10 åren.

Tack för dina peppande ord och jag hoppas du avklarat din resa.

Må bäst!

Det är bara att släppa allt och leva med löneutmätning några år tills du förhoppningsvis får igenom en skuldsanering i framtiden.

Så många redan som givit dig väldigt bra vägledning. Men du kan redan i dag börja med att jobba dig mot en framtida skuldsanering genom att söka behandling och stöd för ditt spelmissbruk.Spelberoendes riksförbund har väldigt bra information och vägledning.


Hoppas att din sambo tar det bra när du berättar och om hon vill vara kvar så rekommenderar jag dig att lämna över kontrollen till din egen ekonomi till din sambo.

Lider med dig men hoppas du söker stöd och hjälp för ditt mående och spelmissbruk.Din dotter om någon är värd det låt hon få en pappa som mår bra i sig själv på sikt. Sluta jaga den här vinsten för du har redan den största vinsten i din dotter som vill ha en närvarande pappa och det kan du vara fast du är skuldsatt så sätt henne i första hand.Våga be om hjälp för alla anhöriga som du brustit i förtroende för.
 

Donkel

Medlem
Poäng: 47
Blev medlem
28 November 2019
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
19
Poäng
47
Jag börjar inse att jag inte har så många andra val än att släppa allt.
Jag är spelmissbrukare som varit spelfri ett bra tag nu.
Vet precis vad du går igenom just nu, då jag gjort precis samma resa med fru och barn. Till en början va det fruktansvärt berätta och att släppa allt. Framförallt när kredit företagen och inkasso börja ringa ner telefonen men även det är en vanesak.
Som någon skrev innan, när du släpper allt så spara undan dom pengarna som annars skulle gått till utgifterna för lånet. Och eftersom du skrev att din mamma mest troligt inte har möjlighet att betala på lånet så ge din mamma dessa pengar så har hon möjlighet att betala det lånet ett bra tag framöver.


Jag går på spelfrihetens självhjälpsmöten tisdagar torsdagar. Bra samtal med likasinnade, blir snabbt väldigt familjärt ❤️
 

Inflames

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
452
Poäng
557
Jag vet ärligt inte vart jag ska börja.
Jag hade kunnat skrivit en roman gällande mitt liv och min historia men jag ska inte tråka ut er med det så jag ska försöka hålla mig så kort som möjligt.

Jag har sådan ångest och stress inombords att jag stora delar av dygnet inte vill leva längre.
Det enda som håller mig vid liv är att jag har en dotter på snart 6år som är mitt lilla ljus i mitt mörka och tragiska liv.
Samtidigt känner jag mig som en värdelös pappa. Rättare sagt jag är en värdelös pappa och försöker intala mig att hon skulle få det så mycket bättre utan mig närvarande.

Jag är en spelmissbrukare sedan tidigare och är skuldsatt över öronen. Jag har alltid kämpat och lyckats hålla mig borta från både Inkassobolag och Kronofogden.

Jag fick ett återfall vid årsskiftet och har sedan januari i år tills igår 6/5 spelat bort närmare 400.000kr. Pengar som jag aldrig haft utan som jag lånat och som min familj lånat på sig åt mig för att betala av tidigare småkrediter, sms-lån, kreditkort, delbetalningar etc men som jag istället har spelat upp i hopp om att vinna tillbaka det jag förlorat.

Jag har egna skulder idag på närmare 1.500.000kr. (Allt syns inte på Kreddy.)

Min mor har ett lån i sitt namn åt mig på 300.000kr
Min sambo har ett lån i sitt namn åt mig på 350.000kr
Totalt har jag skulder över 2.150.000kr

Innan mitt återfall betalade jag 24.683kr varje månad för alla mina lån. För att lyckas gå runt ekonomiskt har jag alltid haft 2-3 arbeten och jobbat väldigt mycket. Slutet av varje månad har varit ångestfyllt senaste 7-8åren för att det alltid krävts en del pusslande med att få allt att gå runt.

Nu när jag räknar från slutet av maj och framåt med alla sms-lån, småkrediter, kreditkort som jag tagit och förbrukat så går min kostnad upp med närmare 7.500kr vilket gör att vi är uppe på en summa av 32.183kr för att bara betala av lånen.
Har sedan andra utgifter på närmare 11.000kr (hyra, mat, bredband, mobilabonnemang, försäkringar etc.

Jag vet ärligt inte vad jag ska göra längre för nu oavsett vad jag gör så kommer jag inte kunna gå runt längre .
Jag berättade igår till min mor att jag haft återfall och att jag spelat upp alla pengar som hon lånat åt mig.

Nu försöker jag finna mod att berätta till min sambo om mitt återfall och den aktuella situationen. Någonstans där i bakhuvudet räknar jag med att bli lämnad av henne och dottern vilket jag egentligen har fullförståelse för och klandrar henne inte för det med tanke på allt ovan.

Vad ska jag göra i min situation eller vad kan jag ens göra ?
Jag vill inte sätta min sambo eller min mor i ekonomisk knipa på grund av mig med tanke på de höga lånebeloppen dom har i sitt namn åt mig. Sambons lån kostar mig 3.744kr/månad och min mors kostar mig 4.478kr/månad.
Dom ska inte behöva lida för att jag misslyckats.

Snälla hjälp mig någon!
Satt i samma spår fast utan barn. Frugan står på vissa lån. Släppte rubbet behöll 3-4månadslöner innan utmätning. Skickade allt till min fru när jag kröp till korset. Sökte efter 2 mån utmätning en skuldsanering. Nu sitter jag här och mår bättre än någonsin gjort. Förstånde fru och hennes lån gick med i saneringen. Blir inte fullt betalda så efter sanering får jag slutföra dom. Men blir helt tokig när jag tänker tillbaka varför jag kriga på. Så sök hjälp. Du kommer må så in i helvetes mycket bättre och du kommer få tillbaka glädjen för din familj.
 

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 341
Mottagna reaktioner
433
Poäng
557
Satt i samma spår fast utan barn. Frugan står på vissa lån. Släppte rubbet behöll 3-4månadslöner innan utmätning. Skickade allt till min fru när jag kröp till korset. Sökte efter 2 mån utmätning en skuldsanering. Nu sitter jag här och mår bättre än någonsin gjort. Förstånde fru och hennes lån gick med i saneringen. Blir inte fullt betalda så efter sanering får jag slutföra dom. Men blir helt tokig när jag tänker tillbaka varför jag kriga på. Så sök hjälp. Du kommer må så in i helvetes mycket bättre och du kommer få tillbaka glädjen för din familj.
Hade du och din fru lånet tillsammans?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp