• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Är tiden inne för ett samlingslån eller fortsätta ökenvandringen?

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Hej alla trogna forumbesökare!

Jag vill egentligen bolla lite med er som tror ni kan tillföra något till tråden. Kanske sitter du på färsk erfarenhet från nytaget samlingslån i dessa tider (allmänt mer restriktiv kredit/långivning + ränteläget).

Jag har, tack vare forumet, lärt mig oerhört mycket matnyttigt senaste två åren. Jag går och funderar på om det nu är läge att söka ett samlingslån för att släcka ett lån med hög ränta, en kredit (48/50k) plus en kredit utanför UC på 25/27k.

min situation nuvarande situation:

Totalbelopp - ränta - månatlig inbetalning
Blanco
Remember 478k - 10% - 6000kr
Marginalen 133k - 15% - 2500kr
Bank of Nor. - 350k - 11,70% 4700kr

Kredit
Northmill 48/50k - ~25% - 1500kr

utanför UC 25/27k - ~30% - 2000kr

totalt 1msek

Deklarerat 2023, 550000kr
2022, 530000kr
Inkomst idag 52000kr (mots. 624000kr)

underskott 145000kr

Uc 2 ff, september och januari.
Kreditbetyg 2,5

jag förstår så mycket att jag nog behöver ha lite tur för att få ett samlingslån med dräglig ränta på ca 190-200k med dessa förutsättningar. Jag tänker att jag har kvar de två största lånen tills vidare.
Jag tvivlar på att betyget trillar ner särskilt mycket utan att amortera ner den synliga krediten, förutom att vänta ut ff. Jag har haft en plan att söka lån när den andra ff trillar bort i början på september. Om… OM RB sänker styrräntan 25 punkter eller mer nu i augusti och samtidigt fortsätter signalera att fler är på g, då finns en möjlighet att bankerna börjar se framtiden med större tillförsikt. Jag kan tyvärr inte amortera nämnvärt för att komma ner i nyttjandegrad på krediten som säkerligen utgör ett sänke.

Kan eventuellt extra amortera denna månaden så jag kommer ner till 80-85% på krediten. Bankerna kanske ändå ser skeptiskt på att man plötsligt markant får ner nyttjandegraden inför ansökan.
Tacksam för er hjälp!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
663
Mottagna reaktioner
462
Poäng
527
Hej alla trogna forumbesökare!

Jag vill egentligen bolla lite med er som tror ni kan tillföra något till tråden. Kanske sitter du på färsk erfarenhet från nytaget samlingslån i dessa tider (allmänt mer restriktiv kredit/långivning + ränteläget).

Jag har, tack vare forumet, lärt mig oerhört mycket matnyttigt senaste två åren. Jag går och funderar på om det nu är läge att söka ett samlingslån för att släcka ett lån med hög ränta, en kredit (48/50k) plus en kredit utanför UC på 25/27k.

min situation nuvarande situation:

Totalbelopp - ränta - månatlig inbetalning
Blanco
Remember 478k - 10% - 6000kr
Marginalen 133k - 15% - 2500kr
Bank of Nor. - 350k - 11,70% 4700kr

Kredit
Northmill 48/50k - ~25% - 1500kr

utanför UC 25/27k - ~30% - 2000kr

totalt 1msek

Deklarerat 2023, 550000kr
2022, 530000kr
Inkomst idag 52000kr (mots. 624000kr)

underskott 145000kr

Uc 2 ff, september och januari.
Kreditbetyg 2,5

jag förstår så mycket att jag nog behöver ha lite tur för att få ett samlingslån med dräglig ränta på ca 190-200k med dessa förutsättningar. Jag tänker att jag har kvar de två största lånen tills vidare.
Jag tvivlar på att betyget trillar ner särskilt mycket utan att amortera ner den synliga krediten, förutom att vänta ut ff. Jag har haft en plan att söka lån när den andra ff trillar bort i början på september. Om… OM RB sänker styrräntan 25 punkter eller mer nu i augusti och samtidigt fortsätter signalera att fler är på g, då finns en möjlighet att bankerna börjar se framtiden med större tillförsikt. Jag kan tyvärr inte amortera nämnvärt för att komma ner i nyttjandegrad på krediten som säkerligen utgör ett sänke.

Kan eventuellt extra amortera denna månaden så jag kommer ner till 80-85% på krediten. Bankerna kanske ändå ser skeptiskt på att man plötsligt markant får ner nyttjandegraden inför ansökan.
Tacksam för er hjälp!
Tror absolut att du har chans att få ett relativt stort samlingslån på Collector eller Ikano (Ikano är en av de få som har rak amortering så skulle verkligen rekommendera dem om de erbjuder lån). Jag tror att båda erbjuder någon/några procents lägre ränta om man ansöker direkt till dem och inte via förmedlare -riskabelt om du skulle få avslag, men samtidigt kan det vara värt ett försök om du inte är desperat till ett lån akut, utan just för att försöka få så låg ränta som möjligt.
 

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Tror oxå att du kan få ett samlingslån hos Ikanobank eller Collector på 200000 på gissat 9-10. % ränta och då kan du nästan lösa Marginalen, Northmil och den utanför. Då halverar du mån kostnad från 6000 till ca 3000 plus blir du av med krediter som man ofta återanvänder och blir aldrig av med dem
 

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Tror absolut att du har chans att få ett relativt stort samlingslån på Collector eller Ikano (Ikano är en av de få som har rak amortering så skulle verkligen rekommendera dem om de erbjuder lån). Jag tror att båda erbjuder någon/några procents lägre ränta om man ansöker direkt till dem och inte via förmedlare -riskabelt om du skulle få avslag, men samtidigt kan det vara värt ett försök om du inte är desperat till ett lån akut, utan just för att försöka få så låg ränta som möjligt.
Jag är bara lite ängslig över att bränna en ff på en potentiell långivare. Även om jag klarar mig fram till januari (nästa ff försvinner) så skulle det gnaga i huvudet på mig om jag trots allt hade lyckats få lån hos Lendo eller dylikt. Man har liksom vant sig att söka via dem senaste åren för samlingslån. Jag vet att det oftast är hopplöst att ringa och få ett icke bindande förslag baserat på senast tagna Uc men funderar om det är värt att ringa dit ändå. Tråkigt bara om de utnyttjar min svagare hand i det fall jag gått via dem genom att neka eller begära medsökande fast jag kanske skulle fått det via Lendo ex
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Eftersom lånet är stort och något du kommer ha i många år rekommenderar jag vänta till Januari.

Även om du blir beviljad nu, så får du bättre UC betyg och ränta om du väntar till 0 förfrågningar.

Ett samlingslån 2025-01 och ett samlingslån 2026-01 båda med 0 UC FF. Försöka få så bra ränta som möjligt på dessa 2. Sen fokusera på att betala allt utom dessa 2 kommande år.
 

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Eftersom lånet är stort och något du kommer ha i många år rekommenderar jag vänta till Januari.

Även om du blir beviljad nu, så får du bättre UC betyg och ränta om du väntar till 0 förfrågningar.

Ett samlingslån 2025-01 och ett samlingslån 2026-01 båda med 0 UC FF. Försöka få så bra ränta som möjligt på dessa 2. Sen fokusera på att betala allt utom dessa 2 kommande år.
Tack för ditt svar, ibland behöver man få lite större perspektiv på saken än man själv är beredd att medge. Det är skrattretande tungt att dras med de relativt små skulderna som käkar bra med ränta.
 

mrx

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Maj 2017
Meddelanden
90
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Assåå "Remember 478k - 10%"

Vad gjorde du för de stålarna?
Åkte till månen och tillbaka?
 

mrx

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Maj 2017
Meddelanden
90
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Blancolån för halv miljon känns onödigare.

Hur kan man tillåta det ens i Swe?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp