• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Froda - Upp till 15 miljoner
2. Creddo - Jämför 20 företagslån
3. Krea - Jämför 30 företagslån

Vad händer med företagslån vid konkurs?

M

myggan

Gäst
Poäng: 0
Mitt företag går på sina bara knä nu precis som för många andra i dessa förjävliga tider! Så jag funderar på ett lån, men vad händer om det skulle gå åt pipan. Blir det jag som får ta över skulden, det gäller ett AB.
 
  • Bästa Företagslån Creddo Jämför 30 företagslån
  • Froda (Bisnode)

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Har man enskild firma så är man personligen ansvarig för skulderna, även alla lån man har tagit i företaget. Så är det inte om han AB, då är din personliga ekonomin avskuren från ditt AB.

Dock finns det fall där betalningsansvar kan träda i kraft men det är om vårdslöshet har begåtts.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
För att få ett lån eller kredit så kan banken begära personlig borgen och då blir du som privatperson skyldig detta även om det är ett AB.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
Mitt företag går på sina bara knä nu precis som för många andra i dessa förjävliga tider! Så jag funderar på ett lån, men vad händer om det skulle gå åt pipan. Blir det jag som får ta över skulden, det gäller ett AB.

Om du skrivit på borgen så, vilket är ganska vanligt.
Annars får banken bita ihop bara
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 799
Poäng
1 247
När jag tog företagslån ville bankerna ofta se resultat från den senaste tiden, så om man går på knäna kanske det blir svårt att få något.
 
M

myggan

Gäst
Poäng: 0
Har varit i kontakt med banken, det blev som ni var inne på för att dem skulle godkänna lånet kräver dem peronlig borgen. Så har lite att fundrea över nu, tack för svaren :tummen:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp