• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Froda - Upp till 15 miljoner
2. Creddo - Jämför 20 företagslån
3. Krea - Jämför 30 företagslån

Vad är reglerna för företagslån?

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 886
Mottagna reaktioner
1 650
Poäng
1 117
Vad händer om jag startar en firma via bolagsverket och söker ett större företagslån i syfte att betala av andra lån utan att säga det. Görs kreditupplysning på mig som bolagsinnehavare eller görs det en upplysning på företaget bara? Som jag förstår det så finns det företagslån för nystartade företag. Sen bara lägga firman vilande utan aktivitet och betala räkningarna privat. Är det möjligt? Borde väll gå om man startar aktiebolag/limited. Men fungerar det med enskild firma?
 
  • Bästa Företagslån Creddo Jämför 30 företagslån
  • Froda (Bisnode)

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 407
Mottagna reaktioner
13 480
Poäng
8 917
Intressant.
Denna tråd ska jag följa.

Men jag är skeptisk till att det fungerar så enkelt om du så startar ett aktiebolag också, jag menar låt säga då att du pröjsar in dom 50.000 som krävs (det är väl där i härdet det rör sig omkring?)
Varför skulle en bank ta den risken att bevilja dig ett lån på 500.000 säger vi utan att veta hur ditt bolag kommer att gå?

Visst det finns som du säger banker som eventuellt gör det vid en bra affärsplan men det kräver någon form av borgenär, i detta fall kanske då du och då gör man antar jag en UC-koll på dig?

Jag har som sagt smådålig koll men ska låta det vara osagt för det låter lite för lätt.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Eftersom du är din enskilda firma är det på dig upplysningen tas i första hand. Startar du ett AB eller HB lär du inte få något lån förrän det finns data som visar hur det går för firman. Sen finns det ju någon form av uppstartslån, men då ska du ha en riktigt bra affärsplan och strategi med dig in på det mötet med banken, plus ha en hel del avsatt för ändamålet själv. Det är verkligen inte det lättaste.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 691
Mottagna reaktioner
12 967
Poäng
9 787
Startar du ab och vill låna pengae direkt kan du räkna med att du får stå som borgensman på lånet. Betalar inte ab så får du betala det i egenskap av borgensman
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 691
Mottagna reaktioner
12 967
Poäng
9 787
I enskild firma är det ju du som är personligt ansvarig oavsett, kan inte se annat än att hela din kreditvärdighet kommer under prövning då
 
G

Groda12355

Gäst
Poäng: 0
Ska du ta lån som näringsidkare så behöver du ju Enskild Firma, AB eller HB.

På AB eller HB så kommer finansiären garanterat vilja ha säkerhet i form av personlig borgen om du är helt nystartad. Säkert även ta del av affärsplan, budget etc... Jag tror även du kan bli personligen betalningsansvarig då du förmodligen även har ljugit för finansiären gällande ditt uppsåt för lånet. Styrelsen i AB kan i viss mån bli personligen ansvariga för skulderna även fast det är AB.

Tar du som enskild firma så blottar du dig när de tar UC på dig. Samt att du blir ansvarig för skulderna.

Folks som sysslar med bedrägerier vilket detta är brukar istället köpa "förvärva" AB med bra historik och flera års verksamhet.. för att sedan ta LÅN eller begå andra brottsliga handlingar.. alltså utnyttja bolagets kreditvärdighet för att låna så mycket pengar som möjligt som sedan försvinner någonstans..
 
C

Company

Gäst
Poäng: 0
tyvärr så är det väldigt svårt för företag att låna pengar sv banken idag. De som ställer upp är factoringbolagen o där är det höga räntor uppemot 30% per år samt borgen på allt du äger.

Är du nystartad så kan du glömma lån.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp