• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

På hur lång tid kan man bli av med skulder?

Flashback2023

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
8 Oktober 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Tror ni att det går att bli av med 400-500 tusen i skulder på 5 år som är utspridda hos olika långivare och inkasso och eventuellt en del som hamnat hos kronofogden?

När en skuld hamnar hos kronofogden blir det mer ränta då eller hur funkar det?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

linsluzz

Viktig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
28 Maj 2023
Meddelanden
92
Mottagna reaktioner
45
Poäng
146
Beror ju helt och hållet på hur stor betalningskapacitet du har. Bara att räkna på det.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 569
Mottagna reaktioner
12 923
Poäng
9 787
Det går väl fint om du har bra inkomst.

Ingen högre ränta pga kfm, den högre räntan slår till när du slutar betala lånet redan
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 707
Poäng
1 177
Tror ni att det går att bli av med 400-500 tusen i skulder på 5 år som är utspridda hos olika långivare och inkasso och eventuellt en del som hamnat hos kronofogden?

När en skuld hamnar hos kronofogden blir det mer ränta då eller hur funkar det?
Om du har skulder som ligger hos kfm för indrivning väntar löneutmätning och då kan du inte betala på några andra skulder. Då kan det bli svårt om du inte har hög lön.
 

Flashback2023

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
8 Oktober 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Har idag ca 22 efter skatt, ska byta jobb i augusti och kommer då ha kanske 25-27 efter skatt. Har en hyra på 7400 idag. Men kollar mellan varven efter en lägenhet som är billigare. Försöker dra ner på kostnader där jag kan. Har inte så många fasta utgifter utan lån som äter upp min lön. När jag börjar det nya jobbet borde jag ha utrymme för att kunna betala minst 10.000 i månaden. 120.000 per år. 600.000 på 5 år. Jobbar man över finns det ju förstås utrymme för att betala ytterligare. Är inte så insatt i det nya med ränteavdrag för lån osv, men eventuella framtida skatteåterbäring kommer också gå till att betala skulderna.
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
191
Poäng
366
Tror ni att det går att bli av med 400-500 tusen i skulder på 5 år som är utspridda hos olika långivare och inkasso och eventuellt en del som hamnat hos kronofogden?

När en skuld hamnar hos kronofogden blir det mer ränta då eller hur funkar det?
Kolla in David Ramsey och hans Baby Steps, ingen mirakelmetod utan genom hårt arbete och en del uppoffringar så är ett skuldfritt liv inom den tidsramen helt klart möjligt. Lycka till!
 

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
64
Poäng
196
Har idag ca 22 efter skatt, ska byta jobb i augusti och kommer då ha kanske 25-27 efter skatt. Har en hyra på 7400 idag. Men kollar mellan varven efter en lägenhet som är billigare. Försöker dra ner på kostnader där jag kan. Har inte så många fasta utgifter utan lån som äter upp min lön. När jag börjar det nya jobbet borde jag ha utrymme för att kunna betala minst 10.000 i månaden. 120.000 per år. 600.000 på 5 år. Jobbar man över finns det ju förstås utrymme för att betala ytterligare. Är inte så insatt i det nya med ränteavdrag för lån osv, men eventuella framtida skatteåterbäring kommer också gå till att betala skulderna.
Fast du räknar helt fel. Av de 120.000 per år så betalar du säkert mer än hälften till räntor. Om du betalar tex 4000)/mån så det är mycket möjligt 3000 ränta och 1000kr amortering. Vill inte vara negativ och klart att de inte är exakta summor men vill upplyser att du räknar fel när du glömmer bort räntor. I de bästa fal har du kanske 8% ränta.

Om du vill så skriv ner alla dina lån, räntor, månadskostnad på varje lån så man kan kanske hjälpa till med en bra lösning om hur du prioriterar eller blir snabbt av med höga, allternativ mindre lån.
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
191
Poäng
366
Fast du räknar helt fel. Av de 120.000 per år så betalar du säkert mer än hälften till räntor. Om du betalar tex 4000)/mån så det är mycket möjligt 3000 ränta och 1000kr amortering. Vill inte vara negativ och klart att de inte är exakta summor men vill upplyser att du räknar fel när du glömmer bort räntor. I de bästa fal har du kanske 8% ränta.

Om du vill så skriv ner alla dina lån, räntor, månadskostnad på varje lån så man kan kanske hjälpa till med en bra lösning om hur du prioriterar eller blir snabbt av med höga, allternativ mindre lån.
Om du extraamorterar på ett lån så betalar du mindre ränta. Exempelvis du har en avbetalningsplan där du betalar 1500kr/mån och 1000kr går mot kapital och 500kr mot ränta. Väljer du att extraamortra 4000kr mot det specifika lånet (1500+4000) får du 5000kr mot kapital och 500kr mot ränta. Eller hur? Det går snabbare om man målinriktat betalar en skuld i taget och inte sprider ut inbetalningarna.
Man kan ju också underlätta för sig och frysa räntor, förlänga betaltid för att få ner månadskostnader, omförhandla räntor, nyttja betalningsfria månader osv.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Har du skulder som gått till KFM så betala dem först. Går det till utmätning av lön så får du inte mycket kvar att betala dina andra lån med.
För att var mest kostnadseffektiv så lägg all extra mortering på det med högst ränta.
 

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
64
Poäng
196
Om du extraamorterar på ett lån så betalar du mindre ränta. Exempelvis du har en avbetalningsplan där du betalar 1500kr/mån och 1000kr går mot kapital och 500kr mot ränta. Väljer du att extraamortra 4000kr mot det specifika lånet (1500+4000) får du 5000kr mot kapital och 500kr mot ränta. Eller hur? Det går snabbare om man målinriktat betalar en skuld i taget och inte sprider ut inbetalningarna.
Man kan ju också underlätta för sig och frysa räntor, förlänga betaltid för att få ner månadskostnader, omförhandla räntor, nyttja betalningsfria månader osv.
Det vet man men ts har själv skrivit att han knappt kan betala alla månadskostnaderna. Han har räknat fel utan att ta hänsyn till räntekostnader, som kan öka när som. Därför jag har skrivit att bättre att han skriver ner nästan exakta siffror så man kan kanske hjälpa till med tips och förslag med snö eller avalanche metoderna.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp