• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ovanlig säkerhet (borätt i dödsbo)

O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Känner någon till långivare som kan tänka sig acceptera ovanlig säkerhet? Är delägare i ett dödsbo som främst äger en bostadsrätt. Min andel av låneutrymmet är ca 200'000 kr och jag behöver bara låna ca 1/4 av det. Det borde vara en riskfri affär eftersom dödsboet kan åläggas att betala ut direkt till långivaren när det skiftas efter att BR har sålts.

Problemet är att "bolån" är en produkt utformad för privatperson. Ingen bank eller bluestep har en mall för att ge bolån till dödsbon, och kan därför inte ge något lån. Pantbanker belånar bara sånt de kan sälja på auktion. Att ta lån med en sån "konstig" säkerhet som delägarskap i ett dödsbo, verkar vara omöjligt.

Finns det ingen som vill tjäna pengar på att ge lån med god säkerhet?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Känner någon till långivare som kan tänka sig acceptera ovanlig säkerhet? Är delägare i ett dödsbo som främst äger en bostadsrätt. Min andel av låneutrymmet är ca 200'000 kr och jag behöver bara låna ca 1/4 av det. Det borde vara en riskfri affär eftersom dödsboet kan åläggas att betala ut direkt till långivaren när det skiftas efter att BR har sålts.

Problemet är att "bolån" är en produkt utformad för privatperson. Ingen bank eller bluestep har en mall för att ge bolån till dödsbon, och kan därför inte ge något lån. Pantbanker belånar bara sånt de kan sälja på auktion. Att ta lån med en sån "konstig" säkerhet som delägarskap i ett dödsbo, verkar vara omöjligt.

Finns det ingen som vill tjäna pengar på att ge lån med god säkerhet?

Låter det för bra för att vara sant så är det ofta inte sant! :p
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp