• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Nya regler kring inkomst av tjänst i UCs uppgifter 2024

jonesanderz

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
10 Augusti 2020
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Hej,

Jag gick igenom en ny ändring som Skatteverket gjort gällande offentliga uppgifter kring vad som visas för exempelvis UC i ens deklaration i år.

Från och med i år kan banker inte se ens inkomst av tjänst eller inkomst av näringsverksamhet utan istället tillkommer ”förvärvad taxeringsinkomst” som en summering av det hela.

Hur kan detta påverka vid ett blancolån? Kan vi förvänta oss fler kontroller och mer kompletteringar?

Kan läsas mer här: Förändring av inkomstuppgifter
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Hej,

Jag gick igenom en ny ändring som Skatteverket gjort gällande offentliga uppgifter kring vad som visas för exempelvis UC i ens deklaration i år.

Från och med i år kan banker inte se ens inkomst av tjänst eller inkomst av näringsverksamhet utan istället tillkommer ”förvärvad taxeringsinkomst” som en summering av det hela.

Hur kan detta påverka vid ett blancolån? Kan vi förvänta oss fler kontroller och mer kompletteringar?

Kan läsas mer här: Förändring av inkomstuppgifter
Intressant. Det kan nog slå både positivt och negativt. Tror absolut att fler kompletteringar kan vara att vänta om man har stort underskott, och anger att man har en lön som då borde generera betydligt högre förvärvsinkomst.
 

joelberra

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
28 Juli 2023
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
14
Poäng
41
Intressant. Det kan nog slå både positivt och negativt. Tror absolut att fler kompletteringar kan vara att vänta om man har stort underskott, och anger att man har en lön som då borde generera betydligt högre förvärvsinkomst.
Ja, eller hur? Bankerna behöver ju veta var pengarna kommer ifrån, ifall anställning eller eget företagande.
 

Akilles

Kunnig medlem
Poäng: 127
Blev medlem
11 September 2018
Meddelanden
131
Mottagna reaktioner
30
Poäng
127
Så man kommer ej kunna se underskottet? Eller förstod jag det fel?
 

joelberra

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
28 Juli 2023
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
14
Poäng
41
Så man kommer ej kunna se underskottet? Eller förstod jag det fel?
Screenshot 2024-04-06 at 11.25.05.png

Det kommer man kunna se fortsatt, men inte inkomst av tjänst/kapital. Det sammanfattas istället som "taxerad förvärvsinkomst", endast.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Visa bilaga 3918
Det kommer man kunna se fortsatt, men inte inkomst av tjänst/kapital. Det sammanfattas istället som "taxerad förvärvsinkomst", endast.
Fast är inte den taxerade förvärsinkomsten summan av alla ens inkomster, minus ränteavdraget? Dvs den summa som taxeras/beskattas. Jag tolkar det som att underskottet inte kommer synas (separat).
 

jonesanderz

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
10 Augusti 2020
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Fast är inte den taxerade förvärsinkomsten summan av alla ens inkomster, minus ränteavdraget? Dvs den summa som taxeras/beskattas. Jag tolkar det som att underskottet inte kommer synas (separat).
Nej, det står tre rader ner att det är den ”sammanräknande inkomsten”. På bilden bifogad står det också att underskott av kapital kommer fortsatt synas separat, ”Inkomståret 2023 - underskott av kapital - JA”.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Nej, det står tre rader ner att det är den ”sammanräknande inkomsten”. På bilden bifogad står det också att underskott av kapital kommer fortsatt synas separat, ”Inkomståret 2023 - underskott av kapital - JA”.
Ah, jag läste underskott av tjänst av nån anledning. :)
 

jonesanderz

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
10 Augusti 2020
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Ah, jag läste underskott av tjänst av nån anledning. :)
Jag är lite orolig för det här faktiskt, det kan sätta många käppar i hjulen och bankerna lär behöva anställa massvis med manuella granskare. Om man tänkt söka samlingslån samma dag som UC uppdateras bör man nog kanske vänta en vecka, då systemet inte testats IRL. Det blir ju helt andra parametrar..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp