• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Kronofogden får kritik – tog sparpengar från utsatt man

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Inte nödvändigtvis, finns ju andra scenarion.
Intressant, beskriv gärna, om man har säng, sängbord, köksbord med stolar, TV-bänk soffbord och soffa vad skulle krävas där för att det ska bli tal om utmätning? Trodde man fick behålla åtminstone det..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 562
Mottagna reaktioner
12 922
Poäng
9 787
Intressant, beskriv gärna, om man har säng, sängbord, köksbord med stolar, TV-bänk soffbord och soffa vad skulle krävas där för att det ska bli tal om utmätning? Trodde man fick behålla åtminstone det..
Men jag skrev ju det finns ju andra scenarion, om du försöker tänka dig scenarion i stället som skulle kunna innebära att det finns utmätningsbara möbler, istället för att komma på scenarion som inte gör det.

Ett enkel variant kan ju vara att det tex står en oupppackad soffa från något annat än ikea, och att det finns en annan soffa i bostaden som uppfyller syftet som en soffa har (typ funka att sitta i, funka att råka somna efter middagen på)

Går nog fundera ut fler varianter om man vill.+
 

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
299
Poäng
447
Inte nödvändigtvis, finns ju andra scenarion.
Blir inte d märkligt när folk (m utmätning) kan bli beviljade att få behålla pengar utöver förbehållsbeloppet för att köpa möbler (beneficium) o sen kan man mäta ut ”vanliga” möbler hos andra personer (som i exemplet beskrivet)?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 562
Mottagna reaktioner
12 922
Poäng
9 787
Blir inte d märkligt när folk (m utmätning) kan bli beviljade att få behålla pengar utöver förbehållsbeloppet för att köpa möbler (beneficium) o sen kan man mäta ut ”vanliga” möbler hos andra personer (som i exemplet beskrivet)?
Jag vet inte om det hjälper att förklara det jag förklarade precis innan ditt inlägg en gång till.
 

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
299
Poäng
447
Jag vet inte om det hjälper att förklara det jag förklarade precis innan ditt inlägg en gång till.
Han kanske skulle slänga den gamla soffan på tippen o precis köpt en ny han ej hunnit packa upp ( pengar hen sparat i ett kuvert hos en vän…). Tänk vad timmar man kan lägga ner på scenarioplanering.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 562
Mottagna reaktioner
12 922
Poäng
9 787
Han kanske skulle slänga den gamla soffan på tippen o precis köpt en ny han ej hunnit packa upp ( pengar hen sparat i ett kuvert hos en vän…). Tänk vad timmar man kan lägga ner på scenarioplanering.
Ja så kan det också bli.
Om syftet var att fundera ut varför något kan ha blivit utmätt så blir det enklare att fundera på det än motsatsen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp