• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Kreditupplysning på sig själv - uScore vs Minuc

Peter123

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
13 April 2024
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hallå, jag undrar vad ni tycker om de olika kreditupplysningstjänsterna som finns. Har kollat lite på uscore (tidigare minkreditkoll.se) samt minuc.

Den avgörande skillnaden mellan tjänsterna är att uscore hämtar all sin data från creditsafe medans minuc använder data från flera olika källor. En annan skillnad är att uscore är gratis tillskillnad från minuc. Ingen av dem utlöser en UC-förfrågan. Båda erbjuder möjligheten att få kreditbetyget kontinuerligt uppdaterat.

Vad tycker ni på forumet? Vilken är den bästa tjänsten för att göra kreditupplysning på sig själv? Finns det några andra alternativ som ni rekommenderar?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Vill man ha all info som kan tänkas dyka upp på en upplysning är minuc att föredra.
Vill man veta om man fått anmärkningar eller skuldsaldo blir det bra med annat.
 

AndersE

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
16 April 2024
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Har testat båda tjänsterna.

Uscore visar kreditbetyg, betalningsanmärkningar, inkomst & tillångar, utgifter & skulder, erbjudanden (som visar sannolikheten att få olika typer av lån).

Med minuc (Min Upplysning) kan jag se: Inkomst, fastigheter, krediter, betalningsanmärkningar, UC förfrågningar. Med "Min Upplysning" fick jag inte se något direkt kreditbetyg, men detta kan man se om man köper tjänsten "Kreditkollen" för 49 kr / månaden. Mitt kreditkort dyker upp i minuc, medans det ej verkar dyka upp hos uscore. Men det verkar dock gå att lägga till lån/krediter i uscore som ej dyker upp i efterhand.

Sammanfattningvis, minuc verkar mer pålitligt och omfattande, men kostar mer. Uscore är ok för att vara en gratistjänst och ger ett mer ungefärligt kreditbetyg.
 

Pressbyrån

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
16 Juli 2019
Meddelanden
374
Mottagna reaktioner
212
Poäng
407
Uscore är ju baserad på uppgifter från Creditsafe har jag för mig, rätta mig om jag har fel.
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
443
Mottagna reaktioner
236
Poäng
407
Ni som fått ordning på ekonomin. Betalar ni fortfarande för kreditkollen?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp