• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Köpa ny bil = minska utgifterna

RobinB

Lånforum.se designer
Poäng: 157
Moderator
Blev medlem
25 September 2015
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
53
Poäng
157
Hej alla,

Har nu varit här på lånforum i lite över ett år men mest hållt mig smygandes i bakgrunden då jag jobbar som webbdesigner med just lånforum. Har precis tagit lån och köpt en helt ny bil och tänkte berätta lite om hur det gick.

Min förra bil, en bensintörstig 2002 Mercedes E-klass med V6:a, började till slut bli lite för påfrestande när det kom till service och reparationer. Bilen kunde gå som en klocka och sen helt plötsligt gick något litet sönder som då innebar en oplanerad kostnad på allt mellan 6-10 tusen.

Alternativen jag först stod med var att köpa en billigare begagnad bil eller privatleasing. En begagnad bil hade inneburit i princip ingen garanti. Privatleasing hade haft en enorm månadskostnad, begränsning med körmängd (4500 mil på 3 år), sen är inte någon kostnad avdragsgiltig i deklaration (leasing är inte ett lån där man kan dra av 30% på ev. ränta).

Efter lite om och men så kom jag fram till att det säkraste vore att köpa en helt ny bil med nybilsgaranti.

Förra bilen Mercedes - Uträkning
Jag satte mig ner och räknade ut hur mycket min dåvarande bil ungefär kostade per år i driftskostnad;
  • Försäkring: 3.396:-
  • Skatt: 2.841:-
  • Bensin: Ca 27.000:- (8 mil / dag = ~ 2000 mil)
  • Lånkostnad: 980:- / månad
  • Totalt: 34.217:-
Sen tillkommer ju självklart service och vissa reparationer som inte är medräknade.

Nya bilen Dacia - Uträkning