• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Köpa ny bil = minska utgifterna

RobinB

Lånforum.se designer
Poäng: 157
Moderator
Blev medlem
25 September 2015
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
53
Poäng
157
Hej alla,

Har nu varit här på lånforum i lite över ett år men mest hållt mig smygandes i bakgrunden då jag jobbar som webbdesigner med just lånforum. Har precis tagit lån och köpt en helt ny bil och tänkte berätta lite om hur det gick.

Min förra bil, en bensintörstig 2002 Mercedes E-klass med V6:a, började till slut bli lite för påfrestande när det kom till service och reparationer. Bilen kunde gå som en klocka och sen helt plötsligt gick något litet sönder som då innebar en oplanerad kostnad på allt mellan 6-10 tusen.

Alternativen jag först stod med var att köpa en billigare begagnad bil eller privatleasing. En begagnad bil hade inneburit i princip ingen garanti. Privatleasing hade haft en enorm månadskostnad, begränsning med körmängd (4500 mil på 3 år), sen är inte någon kostnad avdragsgiltig i deklaration (leasing är inte ett lån där man kan dra av 30% på ev. ränta).

Efter lite om och men så kom jag fram till att det säkraste vore att köpa en helt ny bil med nybilsgaranti.

Förra bilen Mercedes - Uträkning
Jag satte mig ner och räknade ut hur mycket min dåvarande bil ungefär kostade per år i driftskostnad;
  • Försäkring: 3.396:-
  • Skatt: 2.841:-
  • Bensin: Ca 27.000:- (8 mil / dag = ~ 2000 mil)
  • Lånkostnad: 980:- / månad
  • Totalt: 34.217:-
Sen tillkommer ju självklart service och vissa reparationer som inte är medräknade.

Nya bilen Dacia - Uträkning
Mina preferenser när jag valde ny bil var rätt enkla; billig i drift, billig i service och reparation, och kombi. Sökte runt i några veckor, kollade omdömen och priser och valet föll på en Dacia Logan II MCV. En helt ny kombi med nybilsgaranti för 115.000:-. En bil som hade fullt tillräckligt med utrustning till en låg kostnad.

En enkel uträkning där jag avrundat i överkant och även lagt till lite extra (bättre för hög uträkning än för låg).
  • Försäkring: 2.651:-
  • Skatt: 360:-
  • Bensin: Ca 17.222:-
  • Lånkostnad: 1.148:- / månad (medelvärde)
  • Totalt: 21.381:-
Bensinen är uträknad enligt följande;
Angiven förbrukning: 0,49 liter / mil
Plus extra: 20% / mil
= 0,588 liter / mil

Ungefärlig årsanvändning (8 mil / dag * 20 dagar * 12 månader) = 1920 mil
Plus extra: 100 mil
= 2020 mil

Bensinpris: 14,50:- / liter, eftersom denna både sänks och höjs fick jag ta ett medel just nu

Total bensinförbrukning per år blir ca:
0,588 * 2020 * 14,50 = 17.222:-

Så med andra ord innebär min nya bil ca 10.000:- mindre i bensinkostnad per år. Sen är både försäkring och skatt lägre, där sparar jag in 745:- i försäkring och 2481:- i skatt. Lånet är dock 168:- högre i månaden.

Totalt så innebär det att den nya bilen sparar mig 13.058:- om året jämfört med den förra bilen.

Lånet
Kollade runt bland olika långivare och till slut föll det på Ikano Bank och deras billån som hade en satt ränta på 4,95% och ej individuellt satt. Vanligtvis vid billån så använder man bilen som säkerhet men efter att ha tittat igenom villkor och alla papper så rör det sig om ett lån utan säkerhet, alltså ett blanco. Ett blancolån med satt ränta på 4,95%. Även Sevenday och Ica Banken lär fungera.

Mina förutsättningar
Uppgifter från MinUC + Mitt kreditbetyg
  • Kreditbetyg 2.5
  • FF 4
  • Kredit utnyttjat 81.051:-**
  • Kredit beviljat 110.000:-**
  • "Underskott av kapital 2015 - 7"
  • Inga anmärkningar
** Hade en 30k kredit hos Ikano via Ikea-kort som jag sänkte maxgräns från 30k till 10k. Siffrorna var innan sänkning då UC inte har den ändringen inlagd

Då jag nu valt en bil som både är billig i drift, är kombi med bra utrymme och har möjlighet till installation av dragkrok så kände jag att den här bilen kommer jag ha ett bra tag nu. Den har allt jag behöver och ev. kommer behöva de närmsta åren så jag satte låntiden rätt högt på 12 år.

Viktigt att poängtera här är att jag närsom har möjlighet att förtidsbetala lånet utan avgifter (står i avtalen), jag kan även betala av mer per månad än aviserat. Jag har med andra ord ett lån med låg månadskostnad (ifall det skulle vara en svår ekonomisk månad) men där jag i normala fall alltid kommer kunna betala mer än vad som krävs.

Månadskostnaden hamnade på:
Första månad: 1411:- (amort. + ränta)
Sista månad: 885:- (amort. + ränta)
Medel: 1.148:- (amort. + ränta)

Slutsats
Jämför man kostnaden för den gamla bilen med den nya bilen och sedan slår ut det på månadskostnaden för lånet på den nya så innebär det att den nya bilen kommer spara mig ca 1.070:- i månaden. Jag har då alltså bytt en gammal Mercedes från 2002 till en fabriksny Dacia 2017 och sänkt månadskostnaden.

Sen har jag som sagt inte tagit service och reparation i uträkningar men att Mercedes är väldigt mycket dyrare jämfört med Dacia när det kommer till båda behöver nog inte förklaras.
 
Senast redigerad av en moderator:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp