• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Jag har en elbil som tjänstebil

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
231
Mottagna reaktioner
92
Poäng
257
Jag kör elbil som tjänstebil (eller ja, egentligen förmånsbil, får använda den privat).

Vid varje månadsskifte rapporterar jag in antal privat- och tjänstemil och får då förmånsbeskatta privatmilen. Det är inga problem så långt.

Jag laddar oftast bilen vid publika laddare, och då går fakturan till Leaseplan som sen fakturerar min arbetsgivare. Även detta har jag koll på, inga problem alls.

Men det jag inte fattar är hur jag ska göra med all laddning jag står för hemma, jag kanske laddar 20 kWh, sen åker jag blandat privat och i tjänsten och förbrukar det och lite till, sen laddar jag 50 kWh hemma igen och kör som jag behöver, både i tjänst och privat.

Hur ska jag redovisa detta och få tillbaka för mina privata elkostnader? Min arbetsgivare vet inte mer än mig vad som är rätt.

Någon här som vet?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
254
Mottagna reaktioner
86
Poäng
246
Om du laddar bilen vid publika laddare så kan du väl kompensera för det du laddar hemma? Du för göra någon enklare överslagsräkning vad du laddar hemma till tjänsteresor och privat förbrukning, och se till att du kompenserar upp det när du laddar vid publika laddare.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Jag kör elbil som tjänstebil (eller ja, egentligen förmånsbil, får använda den privat).

Vid varje månadsskifte rapporterar jag in antal privat- och tjänstemil och får då förmånsbeskatta privatmilen. Det är inga problem så långt.

Jag laddar oftast bilen vid publika laddare, och då går fakturan till Leaseplan som sen fakturerar min arbetsgivare. Även detta har jag koll på, inga problem alls.

Men det jag inte fattar är hur jag ska göra med all laddning jag står för hemma, jag kanske laddar 20 kWh, sen åker jag blandat privat och i tjänsten och förbrukar det och lite till, sen laddar jag 50 kWh hemma igen och kör som jag behöver, både i tjänst och privat.

Hur ska jag redovisa detta och få tillbaka för mina privata elkostnader? Min arbetsgivare vet inte mer än mig vad som är rätt.

Någon här som vet?
Har ni inte milersättning? Med diesel/bensin så är det ju inte så heller att arbetsgivaren betalar för tankningarna som görs för jobbresorna, utan man redovisar de mil man kör i jobbet och får milersättning vilket inkluderar drivmedelskostnaden.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Har ni inte milersättning? Med diesel/bensin så är det ju inte så heller att arbetsgivaren betalar för tankningarna som görs för jobbresorna, utan man redovisar de mil man kör i jobbet och får milersättning vilket inkluderar drivmedelskostnaden.
Arbetsgivaren kan också stå för hela drivmedelskostnaden, så hade jag det, och precis som TS skriver så bli man förmånsbeskattad (drivmedelsförmån) för privata resor. Därav att det blir problem när man betalt elen själv. Jag har inte heller koll på hur det ska lösas, men om det hade varit diesel/bensin som man tankat på sitt privata kort istället för på företagets så hade man fått tillbaka summan man tankat för.
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
231
Mottagna reaktioner
92
Poäng
257
Arbetsgivaren kan också stå för hela drivmedelskostnaden, så hade jag det, och precis som TS skriver så bli man förmånsbeskattad (drivmedelsförmån) för privata resor. Därav att det blir problem när man betalt elen själv. Jag har inte heller koll på hur det ska lösas, men om det hade varit diesel/bensin som man tankat på sitt privata kort istället för på företagets så hade man fått tillbaka summan man tankat för.
Ja så är det ju när jag laddar på ställen som företaget inte har kort på: jag betalar med kreditkort och får tillbaka pengarna på reseräkningen.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Jag kör elbil som tjänstebil (eller ja, egentligen förmånsbil, får använda den privat).

Vid varje månadsskifte rapporterar jag in antal privat- och tjänstemil och får då förmånsbeskatta privatmilen. Det är inga problem så långt.

Jag laddar oftast bilen vid publika laddare, och då går fakturan till Leaseplan som sen fakturerar min arbetsgivare. Även detta har jag koll på, inga problem alls.

Men det jag inte fattar är hur jag ska göra med all laddning jag står för hemma, jag kanske laddar 20 kWh, sen åker jag blandat privat och i tjänsten och förbrukar det och lite till, sen laddar jag 50 kWh hemma igen och kör som jag behöver, både i tjänst och privat.

Hur ska jag redovisa detta och få tillbaka för mina privata elkostnader? Min arbetsgivare vet inte mer än mig vad som är rätt.

Någon här som vet?
Kika in här och kolla
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp