• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Inkasso eller kredit på kreditprofil

kaktus37

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
18 Mars 2024
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej!

Jag ska hålla mig kort. Jag släppte nyligen Loanstep till inkasso (Billecta). Får tillbaka en del på skatten nu nästa månad och har lite andra skulder att betala av också, min fråga är då:

Sett från ett kreditprofils-perspektiv, vilket är det bästa alternativet för att få upp sin score, eller vilket påverkar på bästa sätt? Syns en inkassoskuld på en kreditupplysning?
1: Att använda skattepengarna till att betala av exempelvis Ferratum & Cashbuddy.
2: Att använda skattepengarna till att betala av Billecta.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 628
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Nummer 1. Inkassoskulder syns inte på UC.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 659
Mottagna reaktioner
7 074
Poäng
4 807
Om du har andra synliga lån på din uc så är det de du ska amortera för att förbättra ditt uc betyg. Har du bara lån utanför Uc (bortsett fr inkassoskulder som inte syns på Uc) så skulle jag prioriterat att antingen amortera det lån som belastar ekonomin mest (störst månadsbelopp att betala) eller om du har flera mindre lån som du har möjlighet att bli av med. Glöm inte att lägga undan en summa som buffert.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp