• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Folktandvården drog av på skuld som ingår i skuldsanering

cat_lover

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
23 Februari 2024
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej! Var nyss på ett besök hos tandläkaren på folktandvården. Hade en skuld till dom på ca 1300 kr. Jag berättade för receptionisten att skulden ingår i en skuldsanering och att jag inte ska betala på den, utan bara på nya fakturor. Inga problem sa hon. Nu när jag kom hem och läste kvittot står det återstående skuld 885 kr. Hade 600 kr i tandvårdsbidrag som jag utnyttjade men det verkar som att en del av beloppet som drogs idag även inkluderade skulden jag har hos dom. Jag vet ju att jag inte ska betala på skulder som ingår i skuldsanering, så hur blir det nu?? Kan inte ringa KFM förrän imorgon och fråga.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
Hej! Var nyss på ett besök hos tandläkaren på folktandvården. Hade en skuld till dom på ca 1300 kr. Jag berättade för receptionisten att skulden ingår i en skuldsanering och att jag inte ska betala på den, utan bara på nya fakturor. Inga problem sa hon. Nu när jag kom hem och läste kvittot står det återstående skuld 885 kr. Hade 600 kr i tandvårdsbidrag som jag utnyttjade men det verkar som att en del av beloppet som drogs idag även inkluderade skulden jag har hos dom. Jag vet ju att jag inte ska betala på skulder som ingår i skuldsanering, så hur blir det nu?? Kan inte ringa KFM förrän imorgon och fråga.
Hur länge har du haft saneringen? Tänket om det är så att det via inbetalningarna från din saneringen har hunnit dras från skulden.
 

cat_lover

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
23 Februari 2024
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hur länge har du haft saneringen? Tänket om det är så att det via inbetalningarna från din saneringen har hunnit dras från skulden.
Jag har så låg inkomst så min betalplan är 0 kr/månad. Fick inledande sanering i november 2023 och beviljat nu i februari. Kan jag bli av med skuldsaneringen nu bara för att Folktandvården har klantat sig? Får nästan panik.
 

cat_lover

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
23 Februari 2024
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hur länge har du haft saneringen? Tänket om det är så att det via inbetalningarna från din saneringen har hunnit dras från skulden.
Gick in på mina sidor hos sveainkasso och det verkar som att det bara är räntan, inkassokostnaden, samt avi/påminnelseavgift som betalats. Står att kapitalbeloppet på skulden är 885 kr, alltså det som återstår.
 

cat_lover

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
23 Februari 2024
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
På kvittot står det följande:

Specifikation

Allmänt tandvårdsbidrag 600 kr
Bedömning av tandläkare 433 kr
Röntgenundersökning 67 kr
Sjukdoms eller smärtbehandling, mindre omfattande 474 kr

Totalt 374 kr

Jag ska alltså enligt kvittot bara ha betalat för behandlingarna som jag fick idag. På mina sidor hos sveainkasso står det att den totala skulden inklusive ränta och övriga avgifter är 1322 kr. Kapitalbeloppet är dock 885 kr, dvs samma summa som återstående skuld på kvittot. De kanske är så att de inte räknar med räntan och övriga avgifter i receptionen när de skriver kvittot?? Är förvirrad.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
På kvittot står det följande:

Specifikation

Allmänt tandvårdsbidrag 600 kr
Bedömning av tandläkare 433 kr
Röntgenundersökning 67 kr
Sjukdoms eller smärtbehandling, mindre omfattande 474 kr

Totalt 374 kr

Jag ska alltså enligt kvittot bara ha betalat för behandlingarna som jag fick idag. På mina sidor hos sveainkasso står det att den totala skulden inklusive ränta och övriga avgifter är 1322 kr. Kapitalbeloppet är dock 885 kr, dvs samma summa som återstående skuld på kvittot. De kanske är så att de inte räknar med räntan och övriga avgifter i receptionen när de skriver kvittot?? Är förvirrad.
Men då stämmer det väl för dej som jag kan se. Ränta o avgifter ligger hos inkassobolaget då FTV har skickat vidare skulden dit..
 

cat_lover

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
23 Februari 2024
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Men då stämmer det väl för dej som jag kan se. Ränta o avgifter ligger hos inkassobolaget då FTV har skickat vidare skulden dit..
Ok, då har alltså ingenting dragits av på skulden. Vilken lättnad. Hajade till när jag såg återstående skuld 885 kr då jag vet att den totala skulden ligger på ca 1300 kr i dagsläget.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
Jag berättade för receptionisten att skulden ingår i en skuldsanering och att jag inte ska betala på den, utan bara på nya fakturor.

Nu verkar det ju ha fungerat den här gången, men inför framtida besök på ställen som du är skyldig pengar så kanske det är bättre att inte vara så säker på att du kan få hjälp utan att betala den gamla skulden först. Möjligen är folktandvården snällare än andra tandläkare.
 

cat_lover

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
23 Februari 2024
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Nu verkar det ju ha fungerat den här gången, men inför framtida besök på ställen som du är skyldig pengar så kanske det är bättre att inte vara så säker på att du kan få hjälp utan att betala den gamla skulden först. Möjligen är folktandvården snällare än andra tandläkare.
Hade gärna betalat skulden om jag kunnat men tyvärr går ju inte det i mitt fall. I värsta fall får jag väl ända mig till en privat tandläkare om FTV skulle neka mig nästa gång.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp