• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Felaktiga ränteutgifter

Simple

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
5 Mars 2019
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Upptäckte på deklarationen att flera uppgifter inte stämmer överrens med vad jag faktiskt har betalat in i ränta.

Tänkte göra en djupdykning rent historiskt hur det har sett ut. Kommer jag ihåg rätt har man fem år på sig. Men av erfarenhet, har ni några som har tenderat att skicka fel?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Pressbyrån

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
16 Juli 2019
Meddelanden
374
Mottagna reaktioner
212
Poäng
407
Upptäckte på deklarationen att förskottslön hade felaktig rapporterat in drygt 2000:- mindre i ränta än vad jag faktiskt hade betalat. Det fick mig att fundera på vad mer kan ha varit fel rent historiskt, för man har väl trots allt fem år på sig att rätta detta?

Har för mig i bakhuvudet att några har påpekat att collectors gamla betallkoll var ökända. Har ni fler förslag?
Jag hade samma problem året innan, då gjorde jag en djup undersökning 3 år tillbaka och så var fallet. Gjorde omprövning och fick ca 17-18k tillbaka. Det var flera som hade missat eller skickat fel osv osv under åren.
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 358
Mottagna reaktioner
387
Poäng
517
Kan man bara ändra uppgifterna själv om man inte får svar från alla vad mycket ränta man betalt? Har kontaktat dom som inte rapporterat in så avvaktar svar men om man inte får svar från dom? Betalar ca 10500 i månaden genom löneutmätning och ser ju vad som gått till ränta eller avgifter hos respektive bolag men alla har ändå inte redovisat till skatteverket. Eller behöver man bevis?
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Kan man bara ändra uppgifterna själv om man inte får svar från alla vad mycket ränta man betalt? Har kontaktat dom som inte rapporterat in så avvaktar svar men om man inte får svar från dom? Betalar ca 10500 i månaden genom löneutmätning och ser ju vad som gått till ränta eller avgifter hos respektive bolag men alla har ändå inte redovisat till skatteverket. Eller behöver man bevis?
Du kan ändra utan "bevis", men Skatteverket kan ställa kontrollfråga senare. För min del dög de uppgifter jag hade från KFM när de kontrollerade mig, men det är några år sedan. Tänker också att de kollar extra om man yrkar på höga avdrag, om jag inte minns fel, la jag till 60 tkr i räntekostnader och hamnade totalt på 230 tkr. Ändrade ett par år därefter med ganska kraftiga summor som jag räknat ut och fick ingen mer fråga.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 707
Poäng
1 177
Jag fick inkomma med underlag när jag la till räntor som inte var inrapporterade.
 

Tery

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
11 Oktober 2016
Meddelanden
34
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Jag fick inkomma med underlag när jag la till räntor som inte var inrapporterade.
Var kan man se historik om vem som har lämnat in årsbesked på skatteverket?
Får bara fram vad jag totalt har betalt i ränta i gamla deklarationer.
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
431
Poäng
557
Var kan man se historik om vem som har lämnat in årsbesked på skatteverket?
Får bara fram vad jag totalt har betalt i ränta i gamla deklarationer.
Gå in på den deklaration du fått i Kivra och längst ner kan du se dem som rapporterat in ränta.
 

Tery

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
11 Oktober 2016
Meddelanden
34
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Gå in på den deklaration du fått i Kivra och längst ner kan du se dem som rapporterat in ränta.
Kom på det sen. Tack.
Dock kan det vara svårt att komma ihåg vem som borde lämnat uppgifter så lång tid efter, eller har ni råkat ut för att de som rapporterat har rapporterat in fel summa?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp