• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ej utmätningsbar, större chans till skuldsanering?

Patron

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
366
Poäng
487
Då har man kanske inte gjort allt man kan om man vankar runt utan någon inkomst. Självklart undantaget om man har permanent arbetsoförmåga pga skada/sjukdom.

Jag tvivlar starkt på att min chans till skuldsanering skulle öka om jag säger upp mig från mitt heltidsjobb imorgon och därefter söker sanering. Tror snarare att min chans är större om jag arbetar och faktiskt gör något åt mina skulder, det var väl lite så jag tänkte.

Men jag arbetar ju inte heller på kronofogdens skuldsaneringsenhet så vad fan vet jag. Jag killgissar ju bara.
Nej då skulle det va hög risk att få avslag pga att du sagt upp dig från jobbet i samband med ansökan då har man ju verkligen inte gjort allt vad man kan utan snarare tvärtom. Är nog en faktor som inte är bra även om man blir beviljad sin skuldsanering och gör det under tiden man har skuldsanering heller.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 042
Mottagna reaktioner
558
Poäng
597
Nej då skulle det va hög risk att få avslag pga att du sagt upp dig från jobbet i samband med ansökan då har man ju verkligen inte gjort allt vad man kan utan snarare tvärtom. Är nog en faktor som inte är bra även om man blir beviljad sin skuldsanering och gör det under tiden man har skuldsanering heller.
Ja precis.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 770
Mottagna reaktioner
13 044
Poäng
10 087
Då har man kanske inte gjort allt man kan om man vankar runt utan någon inkomst. Självklart undantaget om man har permanent arbetsoförmåga pga skada/sjukdom.

Jag tvivlar starkt på att min chans till skuldsanering skulle öka om jag säger upp mig från mitt heltidsjobb imorgon och därefter söker sanering. Tror snarare att min chans är större om jag arbetar och faktiskt gör något åt mina skulder, det var väl lite så jag tänkte.

Men jag arbetar ju inte heller på kronofogdens skuldsaneringsenhet så vad fan vet jag. Jag killgissar ju bara.

Det finns ganska många sjukpensionärer och folk som går på försörjningsstöd och det inte kommer bli bättre för än att dom "vankar runt"

Att sakna betalningsförmåga behöver inte vara så jättesvårt komma till. Ensamstående med ett par barn och hög men inte oskälig hyra kan räcka gott om man jobbar som tex usk eller på samhall.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 042
Mottagna reaktioner
558
Poäng
597
Det finns ganska många sjukpensionärer och folk som går på försörjningsstöd och det inte kommer bli bättre för än att dom "vankar runt"

Att sakna betalningsförmåga behöver inte vara så jättesvårt komma till. Ensamstående med ett par barn och hög men inte oskälig hyra kan räcka gott om man jobbar som tex usk eller på på samhall

Så om jag separerar och står kvar själv på min lägenhet ensam med barnen vilket inte kommer generera ngn större utmätning på lönen så kommer min chans till skuldsanering öka i jämförelse med att jag bor sammanboende med barn och sambo där de kan ut utmäta en hyfsad summa från min lön vardera månad?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 770
Mottagna reaktioner
13 044
Poäng
10 087
Så om jag separerar och står kvar själv på min lägenhet ensam med barnen vilket inte kommer generera ngn större utmätning på lönen så kommer min chans till skuldsanering öka i jämförelse med att jag bor sammanboende med barn och sambo där de kan ut utmäta en hyfsad summa från min lön vardera månad?
Nej, det blir ingen skillnad.
 

lamphue

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
11 Juni 2023
Meddelanden
165
Mottagna reaktioner
63
Poäng
196
Då har man kanske inte gjort allt man kan om man vankar runt utan någon inkomst. Självklart undantaget om man har permanent arbetsoförmåga pga skada/sjukdom.

Jag tvivlar starkt på att min chans till skuldsanering skulle öka om jag säger upp mig från mitt heltidsjobb imorgon och därefter söker sanering. Tror snarare att min chans är större om jag arbetar och faktiskt gör något åt mina skulder, det var väl lite så jag tänkte.

Men jag arbetar ju inte heller på kronofogdens skuldsaneringsenhet så vad fan vet jag. Jag killgissar ju bara.
Vet inte varit ifrån du får att jag är arbetslös och vankar runt utan inkomst. Tjänar ca 500.000kr per år och gjort det dem senaste 8-10 åren. Men situationen runt om gör så att där inte finns mycket och hämta. Men tack för dina spydiga kommentarer som verkligen inte ger något alls!
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 042
Mottagna reaktioner
558
Poäng
597
Vet inte varit ifrån du får att jag är arbetslös och vankar runt utan inkomst. Tjänar ca 500.000kr per år och gjort det dem senaste 8-10 åren. Men situationen runt om gör så att där inte finns mycket och hämta. Men tack för dina spydiga kommentarer som verkligen inte ger något alls!
Jaha okej, har för mig att du tidigare skrev ett inlägg om att du var arbetslös och att du var orolig över erat hus? Men det kanske var längesedan och att din situation nu har förändrats, att du återigen har ett jobb?

Menade inte alls att vara spydig, sorry för det.
 

lamphue

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
11 Juni 2023
Meddelanden
165
Mottagna reaktioner
63
Poäng
196
Jaha okej, har för mig att du tidigare skrev ett inlägg om att du var arbetslös och att du var orolig över erat hus? Men det kanske var längesedan och att din situation nu har förändrats, att du återigen har ett jobb?

Menade inte alls att vara spydig, sorry för det.
Nej har inte varit arbetslös sedan jag tog studenten
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp