• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Buffert vs skulder, hjälp mig att prioritera

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
191
Poäng
366
Jag är ju ett fan av Dave Ramsey och förespråkar hans sk baby steps. Det är beprövat och en framgångsrik modell.

Buffert på 10.000kr för akuta/oförutsedda utgifter och resten hade jag personligen lagt på att rensa bland skulderna: minsta till största och betalat av. Med 65k har du alltså 55k att lägga på:
Skulder (utanför UC)
Kredit 1 20000kr (1000kr/mån)
Kredit 2 13000kr (2000kr/mån)
Kredit 3 6000kr (500kr/mån)
Kredit 4 5000kr (500kr/mån)
Kredit 5 5000kr (500kr/mån

Samt börja amortera mer på lägsta skulden som är synlig på uc.

Tror du gör sig själv en jättetjänst om du väljer att göra så. Det blir minst 4500kr mindre/mån som du kan, om utrymme finns i din budget att trycka in på kredit 2 om 40k. Och så fortsätter du så enligt snöbollsmetoden.

Lycka till!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
191
Poäng
366
Jag är ju ett fan av Dave Ramsey och förespråkar hans sk baby steps. Det är beprövat och en framgångsrik modell.

Buffert på 10.000kr för akuta/oförutsedda utgifter och resten hade jag personligen lagt på att rensa bland skulderna: minsta till största och betalat av. Med 65k har du alltså 55k att lägga på:
Skulder (utanför UC)
Kredit 1 20000kr (1000kr/mån)
Kredit 2 13000kr (2000kr/mån)
Kredit 3 6000kr (500kr/mån)
Kredit 4 5000kr (500kr/mån)
Kredit 5 5000kr (500kr/mån

Samt börja amortera mer på lägsta skulden som är synlig på uc.

Tror du gör sig själv en jättetjänst om du väljer att göra så. Det blir minst 4500kr mindre/mån som du kan, om utrymme finns i din budget att trycka in på kredit 2 om 40k. Och så fortsätter du så enligt snöbollsmetoden.

Lycka till!
Och där väntar man med att utöka sitt sparande tills man är skuldfri (förutom Bolån, det kan vänta). Då är det rekommenderat med 3-6 månaders utgifter i buffert. Därefter börjar investeringar och att betala av Bolån.
 

Miika

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
20 Februari 2022
Meddelanden
225
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Och där väntar man med att utöka sitt sparande tills man är skuldfri (förutom Bolån, det kan vänta). Då är det rekommenderat med 3-6 månaders utgifter i buffert. Därefter börjar investeringar och att betala av Bolån.
Är helt övertygad om att baby steps och tålamod är nyckeln i många knepiga lägen. Tyvärr är mitt tålamod sämst men ska jobba på det. Jag måste.
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
191
Poäng
366
Är helt övertygad om att baby steps och tålamod är nyckeln i många knepiga lägen. Tyvärr är mitt tålamod sämst men ska jobba på det. Jag måste.
Tänk såhär: de pengar du väljer att spara undan kunde du betalat ner skulder på som snabbare gör dig skuldfri.

Skulle det krisa har du 10.000kr att nyttja. När du tagit från bufferten, pausar du extraamorteringarna och sparar upp till 10.000kr igen.
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
443
Mottagna reaktioner
236
Poäng
407
Det jag gjorde var att öka vår buffert kontinuerligt i samband med att antalet lån/krediter minskade. Till en början 5k och idag 40k. Siktar på 60k vilket då kommer motsvara hushållets basutgifter för 2 månader.
Kostnad att ha en buffert för oss blir ca 3% mot sparkonto, dvs 40k kommer kosta 100kr per månad.
Har inte din bank ränta på sparkonto? Till och med Swedbank har ju typ 2 %
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 275
Mottagna reaktioner
1 105
Poäng
897
Kolla på spartracker med. Man kan spara undan en slant varje dag, vecka m.m.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Jag skulle satsa på att stabilisera ekonomin innan du börjar fundera på buffert. Du är redan i en prekär situation med alla de där krediterna, så jag skulle satsa på att minimera ”faran” med dem. Betala bort dem och avsluta dem sedan. Behåll bara en kredit (den med bäst ränta) som en ”krossa glaset vid katastrof”-buffert. När du betalat bort krediterna, så kan du börja jobba med en riktig buffert som gör att du inte behöver krossa glaset. I mitt fall har jag som mål att ha tre månaders nettolön i min buffert. Jag är inte där än, men är på ganska god väg.
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
191
Poäng
366
Jag skulle satsa på att stabilisera ekonomin innan du börjar fundera på buffert. Du är redan i en prekär situation med alla de där krediterna, så jag skulle satsa på att minimera ”faran” med dem. Betala bort dem och avsluta dem sedan. Behåll bara en kredit (den med bäst ränta) som en ”krossa glaset vid katastrof”-buffert. När du betalat bort krediterna, så kan du börja jobba med en riktig buffert som gör att du inte behöver krossa glaset. I mitt fall har jag som mål att ha tre månaders nettolön i min buffert. Jag är inte där än, men är på ganska god väg.
Jag vill inflika att det alltid är bättre att ha kontanta medel än att stå med lån/krediter som du i slutändan måste betala. Det går fortfarande att betala bort flera skulder efter att en akutbuffert är upprättad. Jag är väl införstådd i att det skapar en slags "trygghet" om det skulle krisa. Säg att 10.000kr är lite lågt idag, men 15.000kr är rimligt.

Det handlar likväl om att bryta beteendemönster om att låna till sådant man inte har råd med. Att spara ihop till 100.000kr på ett år innebär att lägga undan ca 8300kr/månad. Det är vad många lägger på lånekostnader varje månad.
Genom att frigöra 4500kr så skulle det ta ts ca 2 år att spara ihop till den summan.

Man kan också välja att lägga det på att amortera ner lån. Skulle livet krisa pausar man extraamorteringar och har således 4500kr i marginal varje månad. Det är ju en trygghet om man själv eller en partner blir sjukskriven, arbetslös etc. Man vet att "ja, jag/ vi kommer förlora inkomst, men eftersom jag/vi har marginaler idag, blir den smällen inte lika kännbar."
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Börja bygga på en buffert. är det ngt jag har lärt mig under alla år med skulder är att hade jag haft buffert så hade jag många ggr inte behövt ta lån fr viaconto för att köpa busskort (som så klart blir 10 ggr dyrare med ett lån)och liknande situationer. Har man inga marginaler är man väldigt utsatt, medan en buffert gör att man inte behöver ta lån.
Så även om man sparar typ 500 kr i månaden så är det en bra början.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp