• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Amex Corporate Card, UC eller ej?

Sja12

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
15 April 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej,

Måste via jobbet skaffa ett Amex Corporate card då jag ska på tjänsteresor. Har någon koll på om det tas en UC på mig för att få detta? Jag har snart tänkt att ta ett lån och vill inte försämra min värdighet genom Amex kort + extra förfrågning.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 683
Mottagna reaktioner
12 965
Poäng
9 787
Det beror på vem som ska vara betalningsansvarig för köpen
 

Sja12

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
15 April 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Jag vet inte om det men har för mig att det sades nåt om delat betalningsansvar.
Det beror på vem som ska vara betalningsansvarig för köpen
Jag vet inte om det men har för mig att det sades nåt om delat betalningsansvar. Sen är det inte riktigt ett kreditkort utan det här kallas betalkort.
 

Lexoz

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
14 Oktober 2021
Meddelanden
133
Mottagna reaktioner
56
Poäng
177
Hej,

Måste via jobbet skaffa ett Amex Corporate card då jag ska på tjänsteresor. Har någon koll på om det tas en UC på mig för att få detta? Jag har snart tänkt att ta ett lån och vill inte försämra min värdighet genom Amex kort + extra förfrågning.
Tar inte emot ansökningar för företagskonto just nu då tjänsten förändras.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Hej,

Måste via jobbet skaffa ett Amex Corporate card då jag ska på tjänsteresor. Har någon koll på om det tas en UC på mig för att få detta? Jag har snart tänkt att ta ett lån och vill inte försämra min värdighet genom Amex kort + extra förfrågning.
99% av alla ”företagskort” numera, är vanliga kreditkort kopplat till dig som person (och kreditupplysning tas således). Undantag brukar vara för VD/hög ledning och kontorsansvarig som kan ha företagskort som inte är kopplat till en individ.

Delat betalningsansvar i dessa förhållanden brukar således innebära att du betalar kreditkortsräkningen, lägger in det som utlägg/reseräkning till ditt företag och de betalar i sin tur dig.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 683
Mottagna reaktioner
12 965
Poäng
9 787
Är väl för många arbetsgivare som blivit bränd..
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 884
Mottagna reaktioner
1 650
Poäng
1 117
Kan arbetsgivaren tvinga man att ta ett kreditkort? Nästan 100% säker på att UC tas när det gäller kreditkort via AMEX.

Jag hade bestämt ljugit att jag ska troligen köpa lägenhet i slutet på året och vill absolut inte dra på mig någon UC förfågan idag då det kan både försämra chanserna för bolån och ge mig sämre ränta på bolet (eftersom en UC FF ger lägre kreditbetyg). Ni får stå för kortet.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Kan arbetsgivaren tvinga man att ta ett kreditkort? Nästan 100% säker på att UC tas när det gäller kreditkort via AMEX.

Jag hade bestämt ljugit att jag ska troligen köpa lägenhet i slutet på året och vill absolut inte dra på mig någon UC förfågan idag då det kan både försämra chanserna för bolån och ge mig sämre ränta på bolet (eftersom en UC FF ger lägre kreditbetyg). Ni får stå för kortet.
Nej arbetsgivaren kan inte tvinga en att ha kreditkort, men tjänsteresor kan ingå i tjänsten. Om man sen betalar kontant eller via kreditkort bryr sig inte arbetsgivaren om -men då får man ligga ute själv med kostnaden tills nästa lön/tills arbetsgivaren ersätter reseräkningen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp