• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Överklaga avslag skuldsanering (efter att ha fått inledande skuldsanering)

AlexJansson

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
2 Maj 2024
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej,

Har försökt söka efter svar i diverse trådar, men hittar inte riktigt rätt. Är verkligen evigt tacksam för svar.

Jag fick beslut om inledande skuldsanering efter ca 1 års tid efter ansökan. Efter fortsatt utredning så konstaterades det att ett borgensåtagande jag har inte kommer att täckas av skuldsaneringen (om borgensåtagandet infrias), och av denna anledningen kommer inte en skuldsanering skydda mig fullt ut. Av denna anledningen fick jag avslag.

Efter kontakt med familjemedlemmar så kan detta borgensåtagandet skrivas över till en annan person med betydligt starkare ekonomi än mig själv, d.v.s det försvinner helt från mig.

Mina frågor:
  • Om jag överklagar till tingsrätten, tar de hänsyn till de förändrade förhållande (d.v.s att mitt borgensåtagande är borta) när de fattar beslut. Eller fattar de beslut helt utifrån de uppgifter/situation som fanns när beslutet om avslag gjordes av KF?
  • Vad händer nu? Återgår allting som tiden före beslut om inledande skuldsanering fattades d.v.s Borgenärer som börjar kräva in sina pengar igen?
  • Vad kan man förvänta sig för tid innan Tingsrätten fattar ett beslut?
Återigen, evigt tacksam om någon har möjlighet att hjälpa mig med svar.

Mvh
Jansson
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

nowayback

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
40
Poäng
147
Hej, är ingen expert, men när jag gjorde mitt överklagade så fick jag möjlighet att tillägga mer information/ändrade förhållanden, än bara informationen som fanns med när KF beslutade..
För mig tog överklagande från 31/1 till 8/4 då Tingsrätten meddelade sitt beslut.
Jag tror under tiden tills beslutet återgår du till tidigare situation, t.ex löneutmätning.
Håller tummarna.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp