• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Är Intrum på väg att kånka ?

torx

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 Augusti 2020
Meddelanden
127
Mottagna reaktioner
70
Poäng
197

Inkassobolaget Intrum Justitia kan inte betala – hotas av konkurs​

Inkassobolaget Intrum Justitia hotas av betalningsbekymmer när stora lån förfaller senare i år och det egna kapitalet i praktiken är helt utraderat.
– Det kan bli en av de största konkurserna i Norden, säger förvaltaren Erik Hagerup till Finansavisen.

Den 5 februari i år sänkte kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor's kreditbetyget för Intrum Justitia till skräpstatus och därpå rasade inkassobolagets aktie med 26 procent.
Dagens Industri publicerade på torsdagen en analys som visar att bolaget i praktiken har 23 miljarder kronor i nettoskuld, rensat för immateriella anläggningstillgångar.
Det ger ett de facto negativt eget kapital på 23 miljarder kronor, vilket betyder att finanskoncernen är konkursmässig om mer diffusa tillgångar räknas bort.
– Alla de stora high yield-förvaltarna i Norden och Europa sitter och tittar på när Intrum kollapsar, säger förvaltaren Erik Hagerup till norska Finansavisen och tillägger:
– Det kan bli en av de största konkurserna i Norden.
Enligt DI är den näst största ägaren i Intrum Justitia pensionsjätten AMF, som lockar pensionssparare med sloganen "AMF – Trygga och enkla lösningar för långsiktigt sparande".

Saxat från lite osäker källa, därav frågan.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 929
Mottagna reaktioner
1 050
Poäng
867
Nån borde ringa och maila dom konstant och be om pengar. Och vägra uppskov.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 407
Mottagna reaktioner
13 480
Poäng
8 917
Vad händer med alla ärenden dom driver? Tas över utav ett annat bolag förmodar jag?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 884
Mottagna reaktioner
1 650
Poäng
1 117
Skulle gissa att Intrum får sälja hela sin obligationsportfölj till en spotstyvel om det händer. Vilket betyder att många här som sitter på Intrum förmodligen har en guldmöjlighet att förhandla en väldigt förmånlig ackorduppgörelse med nästa inkasso som äger skulden.
 
Senast ändrad:

Pojop

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
561
Mottagna reaktioner
271
Poäng
447
Svea banks VD sa i intervju i februari att man vill nu expandera inkassoverksamheten. Spännande..
Vilka mer än svea som inkassobolag har dessa muskler? Sergel?
 

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Människor som ej kan betala sina skulder köps upp av Intrum.Vad händer.Ännu högre ränta och massor av avgifter.Helt sinnessjuk affärsidé.Vidrigt att detta får fortsätta 2000 talet.Grekland konkursmässiga men fick räntefritt och amorteringsfritt för att komma på fötter.Alla måste få en ny chans .För övrigt har Intrums Aktie slaktas .300kr till 25kr senaste 2 åren.SE banken ny analys Fredags.7kr eller konkurs.50/50
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 407
Mottagna reaktioner
13 480
Poäng
8 917
Hur fungerar det om man har skuldsanering där Intrum är en utav aktörerna men sedan konkar och deras portfölj tas över utav någon annan? Kan det bli ett bekymmer?
 

Pojop

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
561
Mottagna reaktioner
271
Poäng
447
Hur fungerar det om man har skuldsanering där Intrum är en utav aktörerna men sedan konkar och deras portfölj tas över utav någon annan? Kan det bli ett bekymmer?
Nae det sköter ev konkursförvaltare alt de som köper alla aktiva fodringar.
 

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Funderar på samma sak.Min betalplan var klar och ingen hade några synpunkter förrän Fairlo helt plötsligt sålde skulden till Intrum.Detta hände 7/2.Fick krav att betala 157000kr 12/2.Ringgde upp Intum att jag hade inledande och betalplan där Fairlo ingick.Ingen aning om detta.Betalplanen sände jag till Intrum och dom tackade så mycket för denna information.Fredag ringe Kron Kalle upp mig och jag fick godkänna igen.Om jag säger att fogden var förbannad är mild sagt.Hon menade på att det är olagligt men eftersom det inte påverkar mig bryr hon inte om att bråka med Intrum.Klart och väntan på 3 veckor laga kraft.Vem vet Inrum kanske köper min saneringsskuldet och en ny betalplan
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp