• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ändra ansökan på lendo

Femhundratjugosju

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
14
Poäng
37
Hej!
Skickade in en ansökan på Lendo på måfå i hopp om något - fick ett erbjudande på lån från Marginalen på 127k med lösenkrav på 91k. Ränta 14,4% och månadskostnad på 2008:-.

Med detta lån kan jag rensa undan småkrediter utanför UC som totalt har månadskostnad 5700:- så det blir ändå en förbättring för mig fast det är ett dåligt lån. Och min UC kmr se förjävlig ut efteråt.

Jag sökte på 600k - nu funderar jag på om jag istället ska ändra min ansökan och skicka in på en mkt lägre summa för att se om jag kan få fler erbjudanden än Marginalen. Men Lendo sa att ifall jag ändrar min ansökan finns inte erbjudandet från Marginalen kvar..

Någon som har något tips? Ska jag försöka ändra ansökan? Är så rädd att stå utan någon för behöver ner med månadskostnaderna nu.

förutsättningar:
750.000 inkomst
1,2 miljoner på blanco
4 ff (med denna nu)
UC 1.0-2.8 (står olika på de olika kopiorna jag fick..)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Femhundratjugosju

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
14
Poäng
37
Har ev anhörig som kan stå som medlåntagare men vill helst inte bränna de broarna om jag inte måste - men hade det varit en stor fördel om jag nu ska ändra ansökan ändå?
 

Jajajaja

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
22 Juni 2020
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
36
Poäng
137
Du kan under dina 5 dagar sedan ansökan ändra hur många gånger du vill.
Du kan ändra en gång själv (det kunde iallafall jag, fick mail om det och kunde justera min ansökan under Mina Sidor ifall jag inte var nöjd) sedan går det ringa in och ändra.
Gjorde en ansökan för ca en månad sen och ändrade den 5 gånger så här:

1. Sökte som vanligt först 350k - avslag
2. Sänkte själv via Mina Sidor till 150k - avslag
3. Ringde in och bad dom testa höja min månadsinkomst och sänka till 100k - avslag
4. Ringde in och la till en medsökande på 150k - fick ett dåligt erbjudande
5. Min medsökande gick med på att stå på lånet och jag ändrades istället till medsökande - fick ett helt ok erbjudande som jag (vi) tog.

Allt detta inom en UC.

Om du ändrar din ansökan och inte får erbjudande från Marginalen borde du ju kunna gå tillbaka till din första ansökan och söka på samma vis igen. Vore konstigt om dom ger dig ett erbjudande för att sedan 2 dagar senare med exakt samma förutsättningar inte ge dig samma erbjudande.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 411
Mottagna reaktioner
12 850
Poäng
9 787
Du kan under dina 5 dagar sedan ansökan ändra hur många gånger du vill.
Du kan ändra en gång själv (det kunde iallafall jag, fick mail om det och kunde justera min ansökan under Mina Sidor ifall jag inte var nöjd) sedan går det ringa in och ändra.
Gjorde en ansökan för ca en månad sen och ändrade den 5 gånger så här:

1. Sökte som vanligt först 350k - avslag
2. Sänkte själv via Mina Sidor till 150k - avslag
3. Ringde in och bad dom testa höja min månadsinkomst och sänka till 100k - avslag
4. Ringde in och la till en medsökande på 150k - fick ett dåligt erbjudande
5. Min medsökande gick med på att stå på lånet och jag ändrades istället till medsökande - fick ett helt ok erbjudande som jag (vi) tog.

Allt detta inom en UC.

Om du ändrar din ansökan och inte får erbjudande från Marginalen borde du ju kunna gå tillbaka till din första ansökan och söka på samma vis igen. Vore konstigt om dom ger dig ett erbjudande för att sedan 2 dagar senare med exakt samma förutsättningar inte ge dig samma erbjudande.

Lät udda att prövningen skulle vara olika pga vem som står som kredittagare ett, risken är ju densamma
 

Alexandra

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
31 Mars 2024
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Lät udda att prövningen skulle vara olika pga vem som står som kredittagare ett, risken är ju densamma
Jag tycker vissa banker gör märkliga skillnader mellan två låntagare, vi har också råkat ut för att bli beviljade högre belopp om mannen stod som "huvudlåntagare". Märkligt!
Och förra året när vi (äntligen) skulle få valuta för att vi betalat på en försäkring till bank norweigan, ja då hade vi missat att det bara var jag som var försäkrad för jag stod som huvudlåntagare (deras benämning). Det är bara en låntagare som kan teckna försäkring hos bank norweigan även om lånet står på två personer, jag fattar inte riktigt varför?
 

Jajajaja

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
22 Juni 2020
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
36
Poäng
137
Lät udda att prövningen skulle vara olika pga vem som står som kredittagare ett, risken är ju densamma
Ja, håller med. Men verkar väga tyngre att stå som låntagare 1 av nån anledning. Dök upp 3-4 erbjudanden när vi bytte plats och det kunde Lendo göra utan att ta nya UC:s på oss båda.

En annan sak jag inte visste gick men som han på Lendo sa funka var att om vi valde exempelvis Santander, sedan ger Santander avslag under ansökans gång (ex när dem kollat Tink), då kan man kontakta Lendo och välja något av dom andra erbjudanden istället.
 

Femhundratjugosju

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
14
Poäng
37
Ringde och pratade med Lendo igårkväll - fick prata med en supertrevlig kille och ändrade ansökan. Han tyckte jag kunde göra det i etapper och börja på 500k med medlåntagare för att se eftersom min inkomst ändå är okej i nivå. Och sen fortsätta nedåt tills det kommer rimliga förslag. Han sa också att marginalen bör komma med ett till erbjudande om det är så att jag ändrar min ansökan.
tack för hjälp!
 

Kakankarin

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
6 Juni 2020
Meddelanden
65
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Ringde och pratade med Lendo igårkväll - fick prata med en supertrevlig kille och ändrade ansökan. Han tyckte jag kunde göra det i etapper och börja på 500k med medlåntagare för att se eftersom min inkomst ändå är okej i nivå. Och sen fortsätta nedåt tills det kommer rimliga förslag. Han sa också att marginalen bör komma med ett till erbjudande om det är så att jag ändrar min ansökan.
tack för hjälp!
Lycka till hoppas du får nåt bra erbjudande å återkoppla gärna här när du vet nåt nyfiken vad folk får för ränta nuförtiden!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp